Wchodzi w życie najnowsza aktualizacja 21. ATP – dostosowanie do postępu technicznego do rozporządzenia w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania (CLP). Nowelizacja ta wporwadza znaczące zmiany w klasyfikacji i oznakowaniu niebezpiecznych chemikaliów, ma to na celu wzmocnienie środków bezpieczeństwa i ochronę zdrowia ludzkiego i środowiska.
Najważniejsze punkty 21. ATP obejmują:
Zmienione kryteria klasyfikacji: Wprowadzono zaktualizowane kryteria, aby zapewnić zgodność klasyfikacji niebezpiecznych chemikaliów z najnowszą wiedzą naukową i międzynarodowymi standardami.
Zharmonizowane wymogi dotyczące etykietowania: Zmiany w wymaganiach dotyczących etykietowania mają na celu zapewnienie jaśniejszych informacji dotyczących zagrożeń chemicznych. Dążą one do ułatwienia bezpiecznego obchodzenia się z tymi substancjami i ich przechowywania poprzez bardziej znormalizowane oznakowanie.
Zaktualizowana informacja o zagrożeniach: Ulepszona komunikacja o zagrożeniach obejmuje wprowadzenie nowych piktogramów i zwrotów wskazujących rodzaj zagrożenia. Dzięki temu poprawiła się przejrzystość i skuteczność informacji dotyczących bezpieczeństwa produktów chemicznych.
Zharmonizowana Klasyfikacja z Załącznika VI będzie obowiązywać w UE (i Irlandii Północnej) od 1 września 2025 roku.
Istnieją znaczne rozbieżności między UE a Wielką Brytanią w odniesieniu do 28 dodanych i 24 zmienionych substancji, co stanowi wyzwanie dla firm handlujących na obu rynkach w zakresie zarządzania kartami charakterystyki i etykietami.
Jeśli masz jakiekolwiek pytania lub potrzebujesz pomocy w zrozumieniu wpływu 21. ATP na rozporządzenie CLP na Twoje procesy zarządzania chemikaliami, skontaktuj się z nami pod adresem ekotoks@ekotoks.pl.
ZMIANA ROZPORZĄDZENIA W SPRAWIE DETERGENTÓW (REFIT)
Detergenty, jako codzienny produkt konsumencki i przemysłowy, mają znaczący wpływ na środowisko poprzez zanieczyszczenie wody. Poziomy związków fosforu i azotu prowadzą do eutrofizacji rzek, wody gruntowe mogą być zanieczyszczone, jeśli składniki detergentów nie są w pełni biodegradowalne, a mikrodrobiny plastiku z opakowań gromadzą się w środowisku. Ponadto detergenty nadal zawierają substancje, które mają wpływ na zdrowie ludzi. Wiele detergentów dostępnych na rynku nadal zawiera niebezpieczne substancje, które zaburzają układ hormonalny.
W dniu 28 kwietnia 2023 r. Komisja opublikowała wniosek dotyczący zmiany rozporządzenia w sprawie detergentów, który stanowi okazję do poprawy kontroli detergentów na rynku europejskim, a tym samym zminimalizowania wpływu na zdrowie ludzi i środowisko.
Projekt rozporządzenia ma na celu wdrożenie Planu działania na rzecz zerowego zanieczyszczenia (ZPAP) oraz Strategii zrównoważonego rozwoju w zakresie chemikaliów (CSS).
Zminimalizowanie stosowania substancji niebezpiecznych (CMR, substancji zaburzających gospodarkę hormonalną, substancji toksycznych dla określonych narządów docelowych w przypadku narażenia jednorazowego lub powtarzanego, substancji uczulających drogi oddechowe, PBT, vPvB, PMT, vPvM, substancji niebezpiecznych dla środowiska wodnego, substancji wpływających na układ odpornościowy, neurologiczny lub oddechowy oraz substancji toksycznych dla określonych narządów).
Ograniczenie stosowania fosforanów i związków fosforu – ustalenie limitów zgodnie z oznakowaniem ekologicznym UE.
Zakaz stosowania jakichkolwiek plastikowych opakowań na tabletki lub kapsułki detergentów.
Rozszerzenie wymogów dotyczących biodegradowalności na wszystkie detergenty i środki powierzchniowo czynne.
Celem proponowanego rozporządzenia jest:
Uproszczenie zasad rynkowych
i. Zniesienie obowiązku dostarczania arkusza danych dotyczących składu niebezpiecznych detergentów
ii. Usunięcie obowiązkowej interwencji zatwierdzonych laboratoriów, które przeprowadziły testy zgodnie z rozporządzeniem
iii. Możliwość ubiegania się o zwolnienie dla środków powierzchniowo czynnych, które nie spełniają kryterium całkowitej biodegradowalności
iv. Producent detergentów i środków powierzchniowo czynnych z siedzibą w UE
Uproszczenie i usprawnienie oznakowania
v. Wprowadzenie dobrowolnego oznakowania cyfrowego, co zmniejszy koszty dla przemysłu i zwiększy przejrzystość etykiet dla użytkowników końcowych.
vi. Rozróżnianie produktów pakowanych i produktów sprzedawanych w formie kartridży oraz sposób ich etykietowania
Ułatwienie sprzedaży innowacyjnych bezpiecznych produktów (np. detergentów na bazie mikroorganizmów)
Wprowadzenie wymogów bezpieczeństwa dla producentów detergentów zawierających mikroorganizmy
vii. Obowiązek oznaczania przez producentów obecności mikroorganizmów w detergentach w celu lepszego informowania konsumentów
zwiększenie zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa dzięki jasnym zasadom dotyczącym uzupełniania
viii. Konsumenci otrzymują informacje, których potrzebują przy zakupie detergentów uzupełniających
Wizja zerowego zanieczyszczenia do 2050 r. ma na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wody do poziomu, który nie jest już uważany za szkodliwy dla zdrowia i naturalnych ekosystemów.
DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/869 z dnia 13 marca 2024,
w sprawie zmiany dyrektywy 2004/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Rady 98/24/WE. W odniesieniu do wartości dopuszczalnych dla ołowiu i jego związków nieorganicznych oraz dla diizocyjanianów.
Parlament przyjął nowe limity narażenia dla ołowiu po raz pierwszy od czterdziestu lat.
Poprawka obniża wartości OEL i BEL dla ołowiu i jego związków nieorganicznych oraz wprowadza obowiązkowe wartości OEL i BEL dla diizocyjanianów.
Załącznik VIII do rozporządzenia CLP od 1 stycznia 2024 r. wprowadza obowiązek zgłaszania wszystkich niebezpiecznych mieszanin przemysłowych. Mieszaniny te muszą być zgłaszane w zharmonizowanym formacie przed ich wprowadzeniem do obrotu w UE.
W okresie poprzedzającym drugi termin zgodności dla mieszanin do zastosowań przemysłowych zaobserwowano niewielki wzrost liczby zgłoszeń. Dotyczyło to wyłącznie zastosowań przemysłowych i zostało dokonane za pośrednictwem portalu ECHA Submission.
Jednak zgłoszenia dotyczące wyłącznie zastosowań przemysłowych stanowią około 10% wszystkich zgłoszeń obejmujących typy zastosowań konsumenckich i profesjonalnych.
Przedsiębiorstwa, które zgłosiły mieszanki przemysłowe do ośrodka zatruć w krajowym formacie przed dniem 1 stycznia 2024 r., muszą. Zaktualizować swoje dane do formatu zharmonizowanego przed dniem 1 stycznia 2025 r. Jeśli w składzie mieszaniny, identyfikatorach produktu, klasyfikacji (ze względu na zagrożenia dla zdrowia lub zagrożenia fizyczne) lub zagrożeniach toksykologicznych. Wprowadzono jakiekolwiek zmiany, należy niezwłocznie dokonać zgłoszenia w zharmonizowanym formacie.
Forum ds. egzekwowania przepisów ECHA przygotowuje projekt, którego celem jest sprawdzenie, czy dostawcy poinformowali ośrodki kontroli zatruć. Projekt ten ma na celu ocenę, czy zostały przestrzegane wymogi dotyczące informowania o niebezpiecznych mieszaninach chemicznych. Powiadomienia z ośrodków kontroli zatruć umożliwiają odpowiednią reakcję w nagłych wypadkach.
Celem kontroli jest ochrona zdrowia ludzkiego poprzez egzekwowanie wymogu, zgodnie z którym dostawcy chemikaliów muszą informować organy krajowe. Te informacje dotyczą niebezpiecznych mieszanin, co pozwala na odpowiednie reagowanie i minimalizację potencjalnych zagrożeń dla zdrowia.
Władze krajowe dzielą się tymi informacjami z ośrodkami kontroli zatruć, aby informować obywateli lub personel medyczny w przypadku zagrożenia. Ośrodki kontroli zatruć muszą posiadać wystarczające informacje na temat niebezpiecznych mieszanin. Dzięki temu zapewnić, że reakcja w nagłych wypadkach jest świadoma i odpowiednia.
Inspektorzy sprawdzają odbiór zgłoszenia oraz etykiety mieszanin i, w razie potrzeby, karty charakterystyki. W nadchodzących miesiącach określimy dokładny zakres kontroli.
Audyty w ramach tego projektu rozpoczną się w styczniu 2025 r. i potrwają sześć miesięcy. Raport z projektu zostanie opublikowany pod koniec 2025 roku.
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2024/996, z dnia 3 kwietnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 w odniesieniu do stosowania witaminy A, genisteiny, daidzeiny, kwasu kojowego, alfa-arbutyny i arbutyny oraz niektórych substancji potencjalnie zaburzających gospodarkę hormonalną w produktach kosmetycznych.
UE ogranicza stosowanie witaminy A, alfa-arbutyny i arbutyny, genisteiny, daidzeiny, kwasu kojowego, triklokarbanu i triklosanu w produktach kosmetycznych.
Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów OPINIA SCCS w sprawie Metyloparabenu (CAS No. 99-76-3, EC No. 202-785-7) przyjęta w drodze procedury pisemnej w dniu 14 grudnia 2023 r.
„Na podstawie oceny bezpieczeństwa, uwzględniającej wszystkie dostępne dane oraz obawy związane z działaniem hormonalnym substancji, SCCS stwierdza, że stosowanie metyloparabenu jako środka konserwującego w produktach kosmetycznych w stężeniach do 0,4% (w przeliczeniu na kwas) jest bezpieczne.”
Agencja ECHA dodała pięć nowych substancji chemicznych do listy kandydackiej.
Jedna z nich wykazuje właściwości toksyczne dla reprodukcji. Trzy są substancjami bardzo trwałymi i wykazują bardzo dużą zdolność do bioakumulacji.
Agencja zaktualizowała również istniejący wpis na liście kandydackiej dotyczący ftalanu dibutylu. Wprowadzono te zmiany, uwzględniając jego właściwości zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego dla środowiska.
Wpisy dodane na listę kandydacką w dniu 23 stycznia 2024 r.
#
NAZWA SUBSTANCJI
NUMER EC
NUMER CAS
POWÓD WŁĄCZENIA
PRZYKŁADY ZASTOSOWAŃ
1
2,4,6-tri-tert-butylphenol
211-989-5
732-26-3
Toksyczna dla reprodukcji (Artykuł 57c) Substancja trwała, wykazująca zdolność do bioakumulacji i toksyczna (PBT) (Artykuł 57d)
Produkcja innej substancji; formulacja mieszanin i produktów paliwowych.
Produkty powłokowe, kleje i uszczelniacze oraz produkty myjące i czyszczące.
5
Oligomerisation and alkylation reaction products of 2-phenylpropene and phenol
700-960-7
–
vPvB (Artykuł 57e)
Kleje i uszczelniacze, produkty powłokowe, wypełniacze, szpachlówki, tynki, glina modelarska, tusze i tonery oraz polimery.
6
Dibutyl phthalate (updated entry)
201-557-4
84-74-2
Właściwości zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego (Artykuł 57(f) – środowisko)
Płyny do obróbki metali, środki piorące i czyszczące, chemia laboratoryjna i polimery.
Konsekwencje wynikające z listy kandydackiej
Zgodnie z rozporządzeniem REACH przedsiębiorstwa, które stosują substancje znajdujące się na liście kandydackiej – w postaci własnej, w mieszaninach. Są zobowiązani do wypełniania dodatkowych obowiązków prawnych, co obejmuje m.in. przekazywanie informacji o tych substancjach wzdłuż łańcucha dostaw.
Jeżeli wyrób zawiera substancję z listy kandydackiej w stężeniu większym niż 0,1% (wagowo), dostawcy muszą przekazać swoim klientom informacje. I konsumentom informacje na temat bezpiecznego stosowania tej substancji, w tym zalecenia dotyczące ograniczeń i odpowiednich środków ostrożności. Konsumenci mają prawo zapytać dostawców, czy kupowane przez nich produkty zawierają substancje stanowiące bardzo duże zagrożenie (SVHC).
Importerzy i producenci wyrobów muszą powiadomić ECHA, jeśli ich wyrób zawiera substancję z listy kandydackiej. Mają na to sześć miesięcy od daty umieszczenia go na liście (23 stycznia 2024 r.).
Dostawcy z UE i EOG substancji z listy kandydackiej. Dostarczanych w postaci własnej lub w mieszaninach, mają obowiązek aktualizować karty charakterystyki. Te aktualizacje należy przekazać swoim klientom w celu zapewnienia aktualnych informacji o bezpieczeństwie.
Zgodnie z dyrektywą ramową w sprawie odpadów, przedsiębiorstwa muszą również powiadamiać ECHA. Jest to konieczne, jeśli produkowane przez nie wyroby zawierają substancje wzbudzające szczególnie duże zagrożenie w stężeniu powyżej 0,1% (wagowo). Niniejsze powiadomienie zostaje opublikowane w bazie danych ECHA dotyczącej substancji stanowiące bardzo duże zagrożenie (SCIP).
W ramach ogólnounijnego projektu Forum ECHA dotyczącego egzekwowania przepisów wykryto nadmierne poziomy niebezpiecznych substancji chemicznych. Takie jak ołów i ftalany, w produktach sprzedawanych konsumentom. W sumie 18% skontrolowanych produktów naruszyło przepisy UE.
Helsinki, 13 grudnia 2023 – Krajowe organy ścigania w 26 krajach UE sprawdziły ponad 2400 produktów, w większości przeznaczonych dla konsumentów. Wykryto, że ponad 400 z nich narusza unijne przepisy dotyczące chemikaliów.
Urządzenia elektryczne, takie jak zabawki elektryczne, ładowarki, kable, słuchawki. 52% tych produktów zostało uznanych za niezgodne, głównie z powodu ołowiu znalezionego w lutach. Ftalanów w miękkich plastikowych częściach lub kadmu w płytkach drukowanych.
Sprzęt sportowy, taki jak maty do jogi, rękawiczki rowerowe, piłki lub gumowe uchwyty sprzętu sportowego. 18% tych produktów uznano za niezgodne, głównie z powodu SCCP i ftalanów w miękkim plastiku oraz PAH w gumie.
Zabawki takie jak zabawki kąpielowe/wodne, lalki, kostiumy, maty do zabawy, plastikowe figurki, zabawki typu fidget, zabawki do zabawy na świeżym powietrzu, slime i artykuły do pielęgnacji dzieci. 16% z tych zabawek nieelektrycznych okazało się niezgodnych z wymogami, głównie z powodu ftalanów znalezionych w miękkich plastikowych częściach. Ale także innych substancji objętych ograniczeniami, takich jak WWA, nikiel, bor lub nitrozoaminy.
Produkty modowe, takie jak torby, biżuteria, paski, buty i ubrania. 15% tych produktów uznano za niezgodne z wymogami ze względu na zawartość ftalanów, ołowiu i kadmu.
W przypadkach, w których wykryto niezgodne produkty, inspektorzy podjęli środki egzekucyjne, z których większość skutkowała wycofaniem takich produktów z rynku.
Współczynnik niezgodności był wyższy w przypadku produktów spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub których pochodzenie nie było znane.
Tło
W ramach tego projektu sprawdzono, czy różne rodzaje produktów sprzedawanych konsumentom i użytkownikom profesjonalnym na rynku EOG są zgodne z unijnymi przepisami dotyczącymi chemikaliów.
Projekt obejmował ograniczenia REACH. Obowiązki mające zastosowanie do substancji w wyrobach objętych REACH, ograniczenia POP i ograniczenia wynikające z dyrektyw w sprawie zabawek i RoHS. Kontrole zostały przeprowadzone przez krajowe organy egzekwowania prawa w 26 krajach w 2022 r.
W nadchodzących latach (2024-2025) Forum Egzekwowania Przepisów wraz z podgrupą zajmującą się produktami biobójczymi (BPRS) skupią się na harmonizacji egzekwowania kluczowych przepisów UE, w tym REACH, CLP, POP, PIC i BPR. Koncentrując się na tych obszarach Forum chce jednak pozostać
elastyczne aby być w stanie odpowiedzieć również na niespodziewane problemy oraz nowe priorytety.
Główne priorytety organów kontrolnychUE
Import i współpraca celna:
Priorytetowe traktowanie kontroli importu i współpracy z organami celnymi, ze względu na alarmujące wskaźniki niezgodności – wahające się od 17% do 64% dla różnych przepisów, jak wynika z ostatnich przeprowadzonych kontroli.
Sprzedaż internetowa:
Rozwiązanie problemu znacznej niezgodności (ponad 75%) w sprzedaży internetowej chemikaliów, z wykorzystaniem nowych przepisów w celu wzmocnienia środków egzekwowania prawa.
Zintegrowanie egzekwowanie:
Usprawnienie egzekwowania przepisów dotyczących substancji, mieszanin lub wyrobów regulowanych wieloma przepisami w celu zwiększenia wydajności i wykorzystania zasobów.
Wzmocnienie współpracy:
Koncentracja na współpracy transgranicznej i współpracy z różnymi służbami kontrolnymi w celu skutecznego egzekwowania przepisów, w tym inicjatyw takich jak zintegrowane kontrole.
Priorytety w zakresie egzekwowania przepisów UE:
Środki zarządzania ryzykiem regulacyjnym:
Skupienie się na egzekwowanie środków dotyczących substancji wzbudzających szczególne obawy, z naciskiem na poprawę poziomów zgodności w zakresie ograniczeń REACH, udzielania zezwoleń, zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania CLP, ograniczeń POP i wydawania pozwoleń dla produktów biobójczych.
Informacje w łańcuchu dostaw:
Priorytetowe traktowanie zharmonizowanego egzekwowania obowiązków związanych z przepływem informacji w łańcuchu dostaw, usuwanie braków krat charakterystyki (SDS) i poprawa zgodności.
Klasyfikacja i oznakowanie:
Zajęcie się wysokimi poziomami niezgodności w zakresie klasyfikacji i oznakowania mieszanin, ze szczególnym uwzględnieniem obowiązków wynikających z rozporządzenia CLP.
Nowe postanowienia:
Proaktywna harmonizacja egzekwowania nowych przepisów, które w pełni weszły w życie, takich jak powiadomienia o niebezpiecznych mieszaninach i nowe wymogi dotyczące sprzedaży internetowej.
Priorytety dotyczące sposobów pracy w latach 2024-2025UE
Praca Forum wykracza poza koordynację egzekwowania określonych przepisów.
Przy ustalaniu priorytetów swojej pracy. Forum będzie kierować się nie tylko potrzebą zwiększenia zgodności, ale weźmie także pod uwagę sposób, w jaki te cele powinny zostać osiągnięte. Obejmuje to preferowanie praktycznego egzekwowania poprzez projekty i szybkie reagowanie na zmiany polityczne i regulacyjne, takie jak potrzeba ścisłej współpracy z organami celnymi lub doradztwo w zakresie egzekwowania nowych, ważnych ograniczeń.
Forum poświęciło ponad 15 lat na realizację zsynchronizowanych projektów w zakresie egzekwowania przepisów, ujednolicania praktyk kontrolnych. Konsolidacji danych dotyczących zgodności i dostarczania wytycznych dla inspektorów w UE. Projekty te, będące podstawą egzekwowania prawa w UE, mają zasadnicze znaczenie dla wzmocnienia i harmonizacji zgodności z przepisami. Forum i BPRS będą nadal nadawać priorytet tym projektom, dostosowując się do zmieniających realiów w celu uzyskania optymalnej wydajności. Kładąc nacisk na doradztwo w zakresie egzekwowania nowych ograniczeń. Forum opiera się na swoim rozległym doświadczeniu w ocenie wykonalności propozycji w ramach REACH. Wraz ze zmianami legislacyjnymi rozszerzającymi ograniczenia. Forum przewiduje zwiększone zapotrzebowanie na doradztwo w zakresie egzekwowalności, wymagające ulepszeń proceduralnych i wzmocnienia zasobów. Wzmocniona współpraca z zainteresowanymi stronami pozostaje integralną częścią trwałej poprawy zgodności. Z ciągłymi wysiłkami na rzecz zaangażowania poprzez otwarte sesje, warsztaty i regularną komunikację za pośrednictwem kanałów ECHA. Uznając potencjalne zmiany w swoim zakresie kompetencji w związku z rewizją REACH. Forum zobowiązuje się do elastycznej adaptacji, analizując nowe zadania i możliwości, aby skutecznie realizować zmieniające się priorytety i praktyki.
Podsumowując, priorytety w zakresie egzekwowania przepisów na lata 2024-2025 mają na celu poprawę zgodności. Usprawnienie działań w zakresie egzekwowania przepisów oraz dostosowanie się do potencjalnych zmian w przepisach UE.