Obowiązkowe informacje o zagrożeniach w reklamach

Etykietowanie zgodnie z CLPOgólne wymagania dotyczące etykietowaniaOgólne wymagania dotyczące stacji napełnianiaNowe klasy zagrożenia w zaktualizowanym rozporządzeniu CLPPodejście klasyfikacyjne dla substancji złożonychOgólne obowiązki dystrybutorówOszacowanie toksyczności ostrej (ATE)Wymogi dotyczące sprzedaży na odległość wynikające z rozporządzenia CLPWymogi dotyczące ustanawiania dostawców zgodnie z rozporządzeniem CLPWymagania dotyczące etykietowania cyfrowego

Zgodnie z art. 48 rozporządzenia CLP wymóg umieszczania zwrotów wskazujących rodzaj zagrożenia w reklamach jest obowiązkowy od dnia 1 czerwca 2015 roku. 

Wszelkie nowe zmiany w rozporządzeniu (np. z ATP – Dostosowania do Postępu Technicznego) mogą wprowadzać zmiany lub bardziej rygorystyczne wymagania, dlatego zawsze warto sprawdzać najnowsze aktualizacje umieszczane na stronie Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA) lub Komisji Europejskiej. 

Każda reklama substancji lub mieszaniny stwarzającej zagrożenie musi zawierać następujące informacje: 

  • Piktogramy określające rodzaj zagrożenia 
  • Hasła ostrzegawcze (np. „Niebezpieczeństwo” lub „Uwaga”) 
  • Zwroty wskazujące rodzaj zagrożenia 
  • Informacje uzupełniające np. zwroty EUH (jeśli dotyczy) 

Wymagania te mają zastosowanie zawsze, gdy produkt jest reklamowany, nawet jeśli opcja zakupu bezpośredniego nie jest uwzględniona. 

W przypadku reklam skierowanych do ogółu społeczeństwa należy również dołączyć następujące oświadczenie: „Zawsze postępuj zgodnie z informacjami na etykiecie produktu”. 

Niedozwolone twierdzenia w reklamach 

Reklamy nie mogą zawierać wprowadzających w błąd stwierdzeń , które są sprzeczne z klasyfikacją produktu jako stwarzanego przez zagrożenie. Do zabronionych oświadczeń należą: 

  • „Nietoksyczny” 
  • „Nieszkodliwy” 
  • „Nie zanieczyszcza środowiska” 
  • „Ekologiczny” 
  • Wszelkie oświadczenia sugerujące, że produkt jest bezpieczny pomimo jego klasyfikacji jako niebezpieczny 

Zasada ta zapobiega pseudoekologicznemu marketingowi i gwarantuje, że konsumenci nie są wprowadzani w błąd co do potencjalnych zagrożeń. 

Zasady sprzedaży na odległość i przez internet 

Ogłoszenia internetowe, które zawierają różne opcje zakupu, muszą zawierać wszystkie elementy etykiety aby kupujący mógł się z mini zapoznać przed zakupem. 

Obejmuje to wyświetlanie: Piktogramów określających rodzaj zagrożenia, hasła ostrzegawcze i zwrotów wskazujących rodzaj zagrożenia w widoczny sposób. 

Obowiązki w zakresie zgodności obejmują również internetowe platformy handlowe, które umożliwiają sprzedaż substancji niebezpiecznych.