23 ATP do CLP oraz aktualizacja listy kandydackiej

23 ATP do CLP oraz aktualizacja listy kandydackiej

W czerwcu Komisja Europejska przyjęła 23 poprawkę do klasyfikacji i oznakowania niektórych substancji chemicznych. Ponadto ECHA dodała 3 kolejne substancje SVHC na listę kandydacką. Zmiany wiążą się z dodatkowymi działaniami oraz obowiązkiem informowania w całym łańcuchu dostaw.

23 ATP do CLP

W dniu 20 czerwca 2025 roku Komisja Europejska przyjęła Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/1222 z dnia 2 kwietnia 2025 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 w odniesieniu do zharmonizowanej klasyfikacji i zharmonizowanego oznakowania niektórych substancji, potocznie zwane 23 ATP do CLP.

ATP czyli „Adaptation to Technical and Scientific Progress” stanowi dostosowanie rozporządzenia CLP do postępu technicznego i naukowego, wprowadzając zmiany w klasyfikacji i oznakowaniu niebezpiecznych chemikaliów, celem zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia. 23 poprawka wprowadza zmiany w klasyfikacji i oznakowaniu niektórych substancji oraz dodaje nowe substancje zharmonizowane do załącznika VI.

Zmiany obejmują:

  • Dodanie 22 nowych pozycji
  • Zastąpienie 10 dotychczasowych

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lutego 2027 r., co w praktyce oznacza że nowe klasyfikacje, oznakowanie i pakowanie muszą być bezwzględnie stosowane od tego terminu.

Treść aktu prawnego: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_del/2025/1222/oj

Co to oznacza dla przedsiębiorców?

  • Weryfikacja produktów w swoim portfolio
  • Aktualizacja kart charakterystyki zarówno substancji, jak i mieszanin zawierających wymienione substancje
  • Zmiany etykiet, oznakowania i pakowania produktów
  • Aktualizacje zgłoszeń PCN dla mieszanin niebezpiecznych
  • Komunikacja zmian w łańcuchu dostaw

Aktualizacja listy kandydackiej

25 czerwca 2025 roku lista kandydacka została zaktualizowana o 3 nowe pozycje i zawiera teraz 250 pozycji. Są to:

  • 1,1,1,3,5,5,5-heptamethyl-3-[(trimethylsilyl)oxy]trisiloxane
  • Decamethyltetrasiloxane
  • Tetra(sodium/potassium) 7-[(E)-{2-acetamido-4-[(E)-(4-{[4-chloro-6-({2-[(4-fluoro-6-{[4-(vinylsulfonyl)phenyl]amino}-1,3,5-triazine-2-yl)amino]propyl}amino)-1,3,5-triazine-2-yl]amino}-5-sulfonato-1-naphthyl)diazenyl]-5-methoxyphenyl}diazenyl]-1,3,6-naphthalenetrisulfonate; Reactive Brown 51

Przedsiębiorstwa mogą posiadać zobowiązania prawne wynikające z umieszczenia substancji na liście kandydackiej. Zobowiązania, które wchodzą w życie od daty umieszczenia na liście, odnoszą się nie tylko do wymienionych substancji w ich postaci własnej bądź w mieszaninach, ale także do ich obecności w wyrobach.

Link do strony ECHA https://echa.europa.eu/-/echa-adds-three-hazardous-chemicals-to-the-candidate-list#msdynmkt_trackingcontext=708f9ea9-76a9-4b19-8252-fdc024df0200

Co to oznacza dla przedsiębiorców?

  • Weryfikacja substancji, mieszanin ale także wyrobów w swoim portfolio
  • Aktualizacja kart charakterystyki zarówno substancji, jak i mieszanin zawierających wymienione substancje
  • Zmiany etykiet, oznakowania i pakowania produktów
  • Aktualizacje zgłoszeń PCN dla mieszanin niebezpiecznych
  • Komunikacja zmian w łańcuchu dostaw
  • Pozyskanie informacji o rodzaju i zawartości substancji SVHC w wyrobach
  • Powiadomienie ECHA i zgłoszenie wyrobu zawierającego substancję SVHC >0,1% w bazie SCIP
  • Wymóg informowania klientów i konsumentów o obecności SVHC w produktach

Strony Ekotox: https://ekotox.pl/karta-charakterystyki/clp/
https://ekotox.pl/reach/procedura-zezwolen/

Koferencja REACH 2025: https://ekotoxtraining.com/events/reach-conference-2025/

Projekt dyrektywy “Green Claims” może zostać wycofany

Projekt dyrektywy “Green Claims” może zostać wycofany

Komisja Europejska na ostatniej prostej podczas trialogów legislacyjnych sugeruje wycofanie się  
z wprowadzenia dyrektywy dotyczącej „zielonych oświadczeń”. Główni negocjatorzy zamierzają jednak kontynuować prace z nadzieją pomyślnego zakończenia i przyjęcia dyrektywy. Nadal nie jest jasne, czy decyzja o wycofaniu wniosku zostanie formalnie przyjęta, jednak już zdążyła wywołać zamieszanie.

Po ogłoszeniu Europejskiego Zielonego Ładu, przeprowadzono badanie, w którym stwierdzono, że ponad połowa ekologicznych oświadczeń w Unii Europejskiej jest niejasna lub wprowadzająca w błąd, a aż 40% oświadczeń jest stosowanych bezpodstawnie. W związku z powyższym w marcu 2023 roku przedstawiono wniosek w sprawie ujednolicenia przepisów dotyczących oświadczeń ekologicznych i zielonego marketingu. Propozycja obejmowała wprowadzenie minimalnych wymogów dla firm i przedsiębiorców w zakresie: uzasadniania, komunikowania oraz weryfikowania ekologicznych oświadczeń, a także zobowiązywała firmy do zapewnienia wiarygodności za pomocą weryfikacji oraz udokumentowania stosowanych oświadczeń.  

Projekt Dyrektywy „Green Claims” miał na celu zwalczanie nieuczciwego marketingu zwanego „greenwashingiem” poprzez udokumentowanie i weryfikowanie haseł środowiskowych, a także zwiększenie transparentności firm w komunikacji z klientem czy ochronę konsumentów przed ekologicznymi stwierdzeniami wprowadzającymi w błąd.

W okresie poprzedzającym negocjacje Komisja otrzymała prośbę o ponowne rozpatrzenie i wycofanie projektu dyrektywy, która miałaby stanowić nadmierne obciążenie dla firm i stać w sprzeczności z uproszczeniami przepisów i zwiększeniem konkurencyjności przedsiębiorców europejskich. W piątek 20.06.2025 rzecznik prasowy Komisji podał do wiadomości, że „w obecnej sytuacji Komisja rzeczywiście zamierza wycofać propozycję dyrektywy”. Komisja nie potwierdziła czy będzie kontynuować negocjacje z Parlamentem Europejskim i krajami UE w sprawie tego ustawodawstwa, podczas rozmów trójstronnych dodając jednak, że Parlament Europejski nie wnioskował o przerwanie negocjacji i będzie informować o kolejnych krokach.

Czekamy zatem na kolejne informacje w sprawie dyrektywy Green Claims.

Strona Ekotox: https://ekotox.pl/

Kontrole bezpieczeństwa w miejscu pracy oraz eksportu chemikaliów

Kontrole bezpieczeństwa w miejscu pracy oraz eksportu chemikaliów

Forum ds. Egzekwowania przepisów określa unijne plany kontroli chemikaliów. Na czerwcowym spotkaniu ustalono, że kolejne kontrole w ramach projektu REF-15 skupią się na dwóch obszarach: bezpieczeństwo pracowników, a także eksporcie niebezpiecznych substancji z UE.

W dniach 10-12 czerwca 2025 roku odbyło się spotkanie forum ds. egzekwowania przepisów, które odpowiada za koordynację egzekwowania przepisów: REACH, CLP, PIC, POP oraz produktów biobójczych. Na spotkaniu ustalono kolejny projekt, w którym określono program kontroli chemikaliów oraz ich stosowania, a także planowane kontrole w zakresie eksportu chemikaliów.

Kontrole bezpieczeństwa w miejscu pracy

Projekt zakłada połączenie przepisów REACH oraz CLP z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy. Kontrole skupią się w szczególności na zakładach przemysłowych i produkcyjnych, ale nie tylko. Program kontroli obejmuje lata 2027-2028.

Inspektorzy w ramach kontroli bezpieczeństwa pracowników będą weryfikować następujące obszary:

  • Wdrożenie bezpiecznego stosowania substancji, określonego w karcie charakterystyki;
  • Wdrożenie odpowiednich środków zarządzania ryzykiem w miejscu pracy;
  • Posiadanie przez firmy zezwoleń na stosowanie niektórych substancji;
  • Stosowanie przez firmy substancji podlegających ograniczeniom oraz spełnienie warunków ich stosowania w miejscu pracy.

Eksport chemikaliów

Dodatkowo w 2026 roku sprawdzone zostaną warunki przestrzegania Rozporządzenia UE 649/2012 dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów, w tym:

  • Czy zakazane substancje chemiczne nie są eksportowane z UE?
  • Czy eksport jest zgłaszany zgodnie z przepisami PIC?
  • Czy eksport otrzymał zgodę na przywóz od podmiotów spoza UE?

OFERTA EKOTOX

Aby odpowiednio przygotować się do planowanych kontroli oferujemy przeprowadzenie audytu przedsiębiorstwa, w ramach którego:

  1. Sporządzimy listę substancji i mieszanin niebezpiecznych
  2. Zweryfikujemy substancje podlegające ograniczeniom lub zezwoleniom w ramach REACH
  3. Zweryfikujemy potrzebę rejestracji substancji w REACH
  4. Sprawdzimy poprawność posiadanych kart charakterystyki
  5. Sprawdzimy poprawność klasyfikacji i oznakowania chemikaliów w przedsiębiorstwie
  6. Określimy rolę podmiotu w łańcuchu dostaw
  7. Zweryfikujemy pozostałe obszary, zgodnie z indywidualnym charakterem przedsiębiorstwa

Skontaktuj się z nami w celu uzyskania szczegółów.

ECHA website: https://echa.europa.eu/sl/-/next-eu-wide-reach-enforcement-project-on-safe-use-of-chemicals-in-workplaces#msdynmkt_trackingcontext=f99fc55e-d1d5-4313-a5b6-11ce22080300

Ekotox website: https://ekotox.pl/zarzadzanie-chemikaliami/

Zmiany załączników rozporządzenia kosmetycznego

Zmiany załączników rozporządzenia kosmetycznego

Komisja Europejska przedstawiła kolejną propozycję zmian załączników rozporządzenia kosmetycznego 1223/2009 w ramach programu Omnibus, w którym zaproponowano zmiany w załącznikach: II, III, IV, V. Zmiana wdraża ustalenia Komitetu SCCS dotyczące bezpieczeństwa składników kosmetycznych, a także wdraża rozporządzenie delegowane (UE) 2024/2564 dotyczące substancji sklasyfikowanych jako CMR.

W dniu 21 maja 2025 Komisja Europejska opublikowała propozycję Omnibusa VIII do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącego produktów kosmetycznych. Zmiana uwzględnia najnowsze opinie Komitetu Naukowego ds. Bezpieczeństwa Konsumentów SCCS dotyczące bezpieczeństwa poszczególnych składników kosmetycznych oraz ich stężeń granicznych do stosowania w poszczególnych rodzajach produktów. Dodatkowo poprawka wdraża substancje sklasyfikowane jako rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość (CMR), zawarte w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2024/2564.

Zaproponowane zmiany obejmują:

  1. Załącznik II – zakaz stosowania kolejnych 15 składników kosmetycznych.
  2. Załącznik III – ograniczenia w stosowaniu Srebra (CAS: 7440-22-4) oraz Salicylanu heksylu (CAS: 6259-76-3).
  3. Załącznik IV – zawarcie proszku Srebra (CAS: 7440-22-4) jako substancji barwiącej, dozwolonej do stosowania jedynie w produktach do ust i cieni do powiek, przy zachowaniu odpowiedniego poziomu stężeń 0.2%.
  4. Załącznik V – zaktualizowanie listy dozwolonych konserwantów.

Projekt jest na razie propozycją i nie jest jeszcze wiążącym aktem prawnym. Propozycja zakłada jednak, że rozporządzenie będzie stosowane od dnia 1 maja 2026 r. co w praktyce oznacza, że produkty kosmetyczne niespełniające wymogów nie mogą być sprzedawane na rynku UE.

Przedsiębiorcy już teraz mogą przygotować się na proponowane zmiany i:

  • Zweryfikować składy swoich produktów kosmetycznych i ich zgodność z proponowanymi zmianami.
  • Zaplanować modyfikację składu oraz uwzględnić czas na aktualizację: badań produktu, jego dokumentów, zgłoszenia w CPNP oraz etykiety.
  • Zaplanować wyprzedanie stanów magazynowych do 1 maja 2026r. aby ograniczyć do minimum wycofania z rynku oraz utylizację produktów niezgodnych.

Projekty Komisji Europejskiej: https://docs.wto.org/dol2fe/Pages/FE_Search/ExportFile.aspx?id=315611&filename=2025/TBT/EEC/25_03493_01_e.pdf&Open=True

https://docs.wto.org/dol2fe/Pages/FE_Search/ExportFile.aspx?id=315611&filename=2025/TBT/EEC/25_03493_00_e.pdf&Open=True

Strona Ekotox: https://ekotox.pl/o-firmie/oferta/produkty-kosmetyczne/

Spotkanie w sprawie uproszczeń wymagań CLP

Spotkanie w sprawie uproszczeń wymagań CLP

Komisja Europejska zorganizowała spotkanie w sprawie uproszczeń przepisów CLP, by zmniejszyć obciążenia dla firm, zwłaszcza MŚP. Omówiono m.in. zmiany etykiet, digitalizację, uproszczenia reklam i procesów notyfikacji. Zgłoszone uwagi posłużą do przygotowania sprawozdania i dalszych decyzji.

W ramach pakietu uproszczeń unijnych (pakiet Omnibus), Komisja Europejska podejmuje działania na rzecz sektora chemicznego, którego celem jest zmniejszenie obciążeń regulacyjnych dla przedsiębiorstw i administracji. Działania wdrażające uproszczenia mają przynieść korzyści małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) poprzez zmniejszenie ich obciążeń związanych z przestrzeganiem przepisów.

W dniu 16 Maja 2025 Komisja Europejska zorganizowała spotkanie, na którym przedyskutowano potencjalne uproszczenia wymagań nakładanych przez Rozporządzenie CLP. [Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin.] W tym celu Komisja zwróciła się do przedstawicieli przemysłu, organizacji pozarządowych oraz wszystkich zainteresowanych o przedstawienie swoich uwag i propozycji uproszczeń rozporządzenia CLP.

Uczestnicy spotkania poruszyli kwestie:

  • Nowego formatowania etykiet – wskazano, że rozmiar czcionki i obowiązkowe odstępy są trudne do zastosowania przy ograniczonym rozmiarze etykiety czy opakowania. Wymagania te wiążą się z dodatkowymi kosztami tworzenia droższych etykiet, większych opakowań, a co za tym idzie generowaniem większej ilości śmieci.
  • Digitalizacji informacji – część uczestników poparła zastąpienie informacji na etykietach kodami QR. Poruszono również kwestię rozszerzenia podstawy prawnej dla etykietowania cyfrowego.
  • Uproszczenia informacji dla produktów profesjonalnych – wskazano, że większość potrzebnych informacji znajduje się w kartach charakterystyki, która udostępniona jest użytkownikom profesjonalnym.
  • Informacji zamieszczanych w reklamach i materiałach marketingowych – wskazano trudności z zamieszczaniem wszystkich informacji o niebezpieczeństwie w materiałach marketingowych i możliwym przytłoczeniem konsumenta ilością informacji. Zaproponowano użycie ogólnego hasła: “Zawsze postępuj zgodnie z instrukcjami i informacjami na etykiecie produktu.”
  • Wyjaśnienia kluczowych definicji – w szczególności „wprowadzenia do obrotu” i „udostępnienia na rynku”.
  • Usprawnienia procesów powiadomień – poruszono problematykę notyfikacji do centrum zatruć (PCN) oraz procesu zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania (CLH).
  • Zachowania ostrożności przy klasyfikacji mieszanin – wskazano, że ocena ekspercka oraz ciężar wagi dowodów mogą prowadzić do nieproporcjonalnych klasyfikacji. 
  • Poziomu bezpieczeństwa – wskazano, że uproszczenia nie mogą wpływać na zmniejszenie poziomu bezpieczeństwa konsumenta oraz pracowników.
  • Zatrzymania czasu obowiązkowego wdrażania nowych przepisów Rozporządzenia (EU) 2024/2865.

Po spotkaniu poproszono o przesłanie pisemnych uwag do końca maja. Teraz Komisja Europejska przygotuje sprawozdanie, które będzie stanowić podstawę do podejmowania dalszych decyzji politycznych.

Notatki ze spotkania: https://circabc.europa.eu/rest/download/1baa8979-3a3d-4bcf-ac80-89e8afad17ee?ticket=
Nowe wymagania CLP: https://ekotox.pl/zmiany-w-rozporzadzeniu-clp-2024-2027-a-obowiazki-przedsiebiorcow/

EkotoxInfo 2025 

EkotoxInfo 2025 

Bieżące wydanie aktualności EkotoxInfo  

Udostępniamy ważne informacje z zakresu prawodawstwa UE w zakresie chemikaliów i produktów, zarządzania chemikaliami: 

„Chemical Management – REACH Conference 2025” odbędzie się w Katowicach w dniach 22 – 23 września 2025 r. 

Agenda: 

  • Aktualizacja rozporządzenia w sprawie detergentów 
  • REACH 2.0 
  • Nowe rozporządzenie CLP w UE 
  • Ukraińskie prawo chemiczne REACH i CLP 
  • Nowa reforma celna 
  • Bezpieczeństwo produktu i bezpieczne stosowanie chemikaliów 

„Chemical Management – REACH Concference 2025”  

Katowice, Poland, 22 – 23 September 2025. 

Ekotox Centers we współpracy z DUCC serdecznie zapraszają na Konferencję REACH 2025, która odbędzie się w Polsce w dniach 22 – 23 września 2025 roku. 

Konferencja REACH to wydarzenie, które skupia w jednym miejscu przedstawicieli biznesu, organizacji branżowych, instytucji, inspekcji, nauki i organizacji pozarządowych. To doskonała okazja do dyskusji, podzielenia się obserwacjami i wiedzą, spojrzenia na kwestie zarządzania chemikaliami w coraz bardziej regulowanym środowisku z różnych perspektyw.  

Na tegorocznej konferencji planujemy poruszyć następujące tematy: 
  • Przegląd rozporządzenia REACH 2.0 
  • Nowe wymagania i aktualizacja rozporządzenia CLP 
  • Nowelizacja rozporządzenia w sprawie detergentów 
  • Nowe przepisy na Ukrainie – REACH i CLP 
  • Ogólne bezpieczeństwo produktów konsumenckich – GPSR 
  • Reforma celna 

oraz inne tematy związane z zarządzaniem chemikaliami i ich bezpieczeństwem. 

Więcej informacji wraz z formularzem rejestracyjnym można znaleźć na naszej stronie internetowej:  

https://trainingeu.eu/pl/events/konferencja-reach-2025


Aktualizacja rozporządzenia w sprawie detergentów 

Trwająca nowelizacja ma zakończyć się publikacją aktu prawnego, którego publikacja spodziewana jest pod koniec czerwca. Projekty ustawy obejmują takie kwestie jak: 

  • badania biodegradacji składników detergentowych, 
  • przepisy dotyczące środków czystości na bazie mikroorganizmów, 
  • zmiany limitów zawartości fosforu, 
  • wprowadzenie cyfrowego paszportu produktu, 
  • wprowadzanie zmian w dawkowaniu produktów, 
  • powiadamianie o wszystkich produktach detergentowych do bazy danych PCN, 
  • wyznaczenie przedstawiciela w UE. 

Na konferencji REACH 2025 omówimy opublikowane treści nowelizacji rozporządzenia w sprawie detergentów, w jaki sposób zmiany wpłyną na produkty detergentowe, a także przyjrzymy się dodatkowym obowiązkom dla przedsiębiorców. 

REACH 2.0 

Obecnie trwają prace nad rewizją rozporządzenia REACH 2.0, która ma zostać zakończona do końca 2025 r., jednakże propozycje treści aktu prawnego mają pojawić się już we wrześniu tego roku. Sugeruje się, że nowelizacja przyniesie: 

  • wprowadzenie współczynnika MAF, 
  • rejestrację polimerów powyżej 1 tony rocznie, 
  • wprowadzenie zasad grupowania substancji, 
  • zmiany w kartach charakterystyki, 
  • dostarczanie informacji na temat SVHC w wyrobach, 
  • zmiany w procesie udzielania zezwoleń i wprowadzania ograniczeń. 

Podczas konferencji REACH 2025 nasi eksperci przedstawią proponowane propozycje i omówią ich wpływ na przemysł chemiczny. 

Nowe rozporządzenie CLP w UE 

Podczas konferencji REACH 2025 podsumujemy najnowsze zmiany i obowiązki wynikające z aktualizacji rozporządzenia CLP, w tym: 

  • nowy format etykiety, 
  • sprzedaż na odległość i reklama produktów, 
  • nowe klasy zagrożenia CLP, 
  • ogólne obowiązki dystrybutorów. 

Ukraińskie prawo chemiczne REACH i CLP 

W związku z wprowadzeniem nowego prawa chemicznego na Ukrainie, wszystkie podmioty wprowadzające substancje i produkty na rynek ukraiński mają nowe obowiązki. Na konferencji REACH 2025 przybliżymy tematykę nowych przepisów, omówimy obowiązki dla europejskich przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na Ukrainie, a także przyjrzymy się systemowi notyfikacji substancji i mieszanin oraz jego statusowi.  

Nowa reforma celna 

Przedstawiciel Urzędu Celnego przedstawi nowy program regulacyjny dotyczący reformy przepisów celnych oraz wzmocnienia kontroli towarów chemicznych na granicy.  

Bezpieczeństwo produktu i bezpieczne stosowanie chemikaliów 

Przedstawiciele organów kontrolnych z różnych krajów Unii Europejskiej opowiedzą o bezpieczeństwie produktów chemicznych, a także poruszą kwestie związane z rozporządzeniem GPSR. 


Brzmi interesująco? Dołącz do naszej konferencji REACH 2025 i dowiedz się o nadchodzących zmianach w regulacjach prawnych. Bądź na bieżąco, przygotuj swój biznes do spełnienia wszystkich wymagań i wyprzedź konkurencję. Spotkaj się z przedstawicielami organów kontrolnych, zadaj im bezpośrednie pytania, weź udział w dyskusji i nawiąż kontakt z ludźmi z branży chemicznej.  

Udział w wydarzeniu jest możliwy zarówno stacjonarnie, jak i online. 

https://trainingeu.eu/pl/events/konferencja-reach-2025

Nowy pakiet uproszczeń unijnych

Nowy pakiet uproszczeń unijnych

Komisja Europejska zaproponowała nowy pakiet wytycznych mających na celu uproszczenie przepisów UE, zwiększenie konkurencyjności i odblokowanie dodatkowych zdolności inwestycyjnych. Jest to kontynuacja działań Unii Europejskiej w ramach wdrażania pakietu uproszczeń pod nazwą „Simplifying the Single Market”.

Dokument ten nazywa się czwartym Omnibusem na rzecz uproszczenia rynku europejskiego i obejmuje:

  • dwuletnie odroczenie wdrożenia nowych wymogów rozporządzenia w sprawie baterii,
  • uproszczenie przepisów dla małych przedsiębiorstw, które importują lub eksportują produkty zawierające fluorowane gazy cieplarniane,
  • digitalizację dokumentów papierowych w celu dostarczenia informacji o produkcie w formie cyfrowej,
  • ograniczenie obowiązków informacyjnych dla małych i średnich przedsiębiorstw – Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych,
  • wprowadzenie nowej kategorii dla małych spółek o średniej kapitalizacji.

Poprzednie trzy Omnibusy wprowadziły zmiany i uproszczenia w obszarach:

  • raportowania dotyczącego zrównoważonego rozwoju – wyłączenie wielu firm z sektora MŚP z zakresu raportowania CSRD i odroczenie raportowania o 2 lata,
  • mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji dwutlenku węgla (CBAM) – zwolnienie małych importerów z obowiązków w zakresie CBAM i uproszczenie przepisów dla przedsiębiorstw, które pozostają objęte zakresem CBAM.

Kolejny pakiet uproszczeń planowany jest w czerwcu 2025 r. i będzie koncentrował się na obronności.

Więcej informacji: https://commission.europa.eu/news/simplification-measures-save-eu-businesses-eu400-million-annually-2025-05-21_en

Przewodnik dotyczący mikroplastików

Przewodnik dotyczący mikroplastików

Unia Europejska (UE) przyjęła niedawno ograniczenie dotyczące syntetycznych mikrocząstek polimerowych (SPM) lub potocznie mówiąc mikroplastików, celowo dodawanych do produktów.

Pozycja 78 w załączniku XVII REACH: https://echa.europa.eu/documents/10162/a5eaa862-fa4d-2e18-f5a5-3bda98e09ee7  

Celem tego ograniczenia jest zapobieganie uwalnianiu mikroplastików do środowiska.

Ograniczenie to zakazuje sprzedaży mikroplastików jako takich, jak również produktów, do których mikroplastiki zostały celowo dodane. W uzasadnionych przypadkach odstępstwa mają zastosowanie do użytkowników, których dotyczą nowe przepisy. I chociaż istnieją odstępstwa dla użytkowników SPM, nadal wymagane są obowiązki sprawozdawcze zarówno wobec klientów, jak i organów administracji publicznej.

Komisja Europejska opublikowała przewodnik wyjaśniający dotyczący mikroplastików. Celem przewodnika jest wyjaśnienie przepisów i ułatwienie wdrożenia pozycji 78 załącznika XVII do rozporządzenia REACH (wprowadzonej rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/2055) ograniczającym stosowanie mikrocząstek polimerów syntetycznych).

Dokument składa się z części narracyjnej (część I), zestawu pytań i odpowiedzi Q&A (część II) oraz kilku załączników (część III) z przykładami ilustracyjnymi. W części II zebrano odpowiedzi (w formie pytań i odpowiedzi) udzielonych państwom członkowskim i zainteresowanym stronom w trakcie trwającego 5 i pół roku procesu prowadzącego do przyjęcia ograniczenia w dniu 25 września 2023 r., a także w ciągu 3 miesięcy po jego przyjęciu.

Dokument został przygotowany przez służby techniczne Komisji w porozumieniu z Europejską Agencją Chemikaliów (ECHA) i państwami członkowskimi. W związku z tym nie musi on odzwierciedlać poglądów Komisji Europejskiej.

Dokument został zatwierdzony przez państwa członkowskie w drodze konsensusu, z wyjątkiem kwestii, czy artykuły z brokatem umieszczonym na ich powierzchni są objęte zakresem ograniczenia (zob. część I, sekcja 5; Część II, pytania i odpowiedzi 2.25, 17.2, 17.6, 17.7, 17.8, 19.1, 19.3; Część III, załącznik 3, A3.3), w której AT, BE, DE i NL wyraziły stanowisko, że ograniczenie ma zastosowanie do brokatu, który nie jest trwale przymocowany do powierzchni wyrobów.

Przewodnik: https://webgate.ec.europa.eu/circabc-ewpp/d/d/workspace/SpacesStore/a4b3c599-db77-4210-8ca1-430e88c59bb1/file.bin 
Strona Ekotox: https://ekotox.pl/zarzadzanie-chemikaliami/
Konferencja REACH 2025: https://ekotoxtraining.com/events/reach-conference-2025/  

ECHA proponuje ograniczenia dotyczące związków chromu(VI) w celu ochrony zdrowia

ECHA proponuje ograniczenia dotyczące związków chromu(VI) w celu ochrony zdrowia

ECHA/NR/25/11

Europejska Agencja Chemikaliów przedstawia propozycję ogólnounijnego ograniczenia dotyczącego niektórych substancji zawierających chrom sześciowartościowy, Cr(VI). Celem jest zmniejszenie szkodliwego wpływu tych rakotwórczych chemikaliów zarówno na pracowników, jak i społeczeństwo.

Helsinki, 29 kwietnia 2025 r. – Na wniosek Komisji Europejskiej ECHA dokonała oceny zagrożeń stwarzanych przez niektóre substancje Cr(VI) dla pracowników i społeczeństwa, a także wpływu potencjalnych ograniczeń na sytuację społeczno-gospodarczą.

Agencja doszła do wniosku, że ogólnounijne ograniczenie jest uzasadnione, ponieważ substancje Cr(VI) należą do najsilniejszych rakotwórczych substancji występujących w środowisku pracy i stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia pracowników. Osoby mieszkające w pobliżu zakładów przemysłowych, które uwalniają te substancje do środowiska, są również narażone na ryzyko wystąpienia raka płuc i jelit.

ECHA proponuje wprowadzenie zakazu stosowania substancji Cr(VI), z wyjątkiem następujących kategorii zastosowań, pod warunkiem spełnienia określonych limitów dotyczących narażenia pracowników i emisji do środowiska:

  1. Formulacja mieszanin
  2. Elektryczne powlekanie podłoża z tworzywa sztucznego
  3. Elektryczne powlekanie podłoża metalowego
  4. Stosowanie podkładów i innych zawiesin
  5. Inna obróbka powierzchniowa
  6. Dodatki funkcyjne/pomocnicze w procesach

Związki chromu(VI) są uznanymi substancjami rakotwórczymi i stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia układu oddechowego, skóry i narządów wewnętrznych, zwłaszcza w środowisku pracy z długotrwałą ekspozycją.

Wpływ na przemysł
Proponowane ograniczenia będą miały istotny wpływ na sektory takie jak:
Metalurgia i obróbka powierzchniowa:
Zastosowanie w procesach galwanicznych i wykańczaniu metali.
Farby i pigmenty:
Zastosowanie jako składniki pigmentów w powłokach.
Przemysł lotniczy i motoryzacyjny:
Zastosowanie w produkcji części i ochronie przed korozją.

Przedsiębiorstwa stosujące chrom(VI) powinny rozpocząć przegląd swoich łańcuchów dostaw i identyfikację bezpieczniejszych alternatyw.

Zarządzanie chemikaliami Centrum Ekotoksykologicznego:
https://ekotox.pl/zarzadzanie-chemikaliami/
Konferencja REACH 2025:
https://ekotoxtraining.com/events/reach-conference-2025/

Opóźnienie wdrożenia przepisów ESG – dyrektywa „stop-the-clock”

Opóźnienie wdrożenia przepisów ESG – dyrektywa „stop-the-clock”

CSRD, CSDDD
Komunikat prasowy Parlamentu Europejskiego – 03.04.2025
SESJA PLENARNA | Komisja Prawna (JURI)

Parlament Europejski przegłosował przesunięcie dat stosowania nowych przepisów UE dotyczących należytej staranności oraz obowiązków w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju.

Nowe zasady należytej staranności (CSDDD) nakładają na firmy obowiązek ograniczania ich negatywnego wpływu na ludzi i środowisko. Firmy objęte dyrektywą CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive – Dyrektywa o raportowaniu zrównoważonego rozwoju) będą musiały sporządzać raporty zgodnie z Europejskimi Standardami Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju (ESRS).

Państwa członkowskie otrzymają dodatkowy rok – do 26 lipca 2027 r. – na transpozycję przepisów do prawa krajowego.

Roczny okres przejściowy dotyczy także pierwszej grupy firm objętych przepisami, tj.:

  • firm z UE zatrudniających powyżej 5 000 pracowników i osiągających roczny obrót netto powyżej 1,5 mld euro,
  • firm spoza UE osiągających taki obrót w UE.
    Te firmy będą musiały stosować nowe przepisy dopiero od 2028 roku.

Taka sama data obowiązywania dotyczy również drugiej grupy:

  • firm z UE zatrudniających ponad 3 000 pracowników i osiągających obrót powyżej 900 mln euro,
  • firm spoza UE z obrotem powyżej tej wartości na rynku UE.

W przypadku dyrektywy o raportowaniu zrównoważonego rozwoju (CSRD), termin stosowania przepisów zostanie przesunięty o dwa lata dla drugiej i trzeciej grupy firm objętych regulacją.

Duże przedsiębiorstwa zatrudniające powyżej 250 pracowników będą musiały po raz pierwszy przedstawić raport dotyczący działań społecznych i środowiskowych w 2028 roku – za rok poprzedni. Małe i średnie przedsiębiorstwa notowane na giełdzie będą zobowiązane do raportowania rok później.

Więcej informacji:
Parlament Europejski: https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20250331IPR27557/sustainability-and-due-diligence-meps-agree-to-delay-application-of-new-rules
Strona Centrum Ekotoksykologicznego o zarządzaniu chemikaliami: https://ekotox.pl/zarzadzanie-chemikaliami/
Konferencja REACH 2025: https://ekotoxtraining.com/events/reach-conference-2025/