Unia Europejska zmienia zastosowania niektórych nanomateriałóww produktach kosmetycznych

Unia Europejska zmienia zastosowania niektórych nanomateriałóww produktach kosmetycznych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2024/858 z dnia 14 marca 2024 r.


Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 1223/2009 obejmuje regulacje dotyczące wielu składników, takich jak kopolimer styren/akrylan. Wprowadza również ograniczenia dotyczące soli sodowej kopolimeru styren/akrylan i innych substancji, stosowanych w produktach kosmetycznych.

Badania Komitetu Naukowego ds. Bezpieczeństwa Konsumentów w sprawie bezpieczeństwa nanomateriałów w produktach kosmetycznych wykazały, że w/w nanomateriały mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumentów, jeśli zostaną wykorzystane jako składnik w produktach kosmetycznych.

Zastosowanie hydroksyapatytu w produktach kosmetycznych

Rozporządzenie Komisji (EU) 2024/858: Rendelet – EU – 2024/858 – EN – EUR-Lex (europa.eu)

Ekotox kosmetyki: https://ekotox.eu/cosmetics-2/

Diizocyjaniany w miejscu pracy: OEL i BEL dla ołowiu i jego związków nieorganicznych 

Diizocyjaniany w miejscu pracy: OEL i BEL dla ołowiu i jego związków nieorganicznych 

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/869  

w sprawie zmiany dyrektywy 2004/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Rady 98/24/WE w odniesieniu do wartości dopuszczalnych dla ołowiu i jego związków nieorganicznych oraz dla  

Po raz pierwszy Parlament Europejski przyjął nowe limity narażenia na diizocyjaniany. 

Dyrektywa (EU) 2024/869: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202400869 

Strona Centrum Ekotoksykologicznego dotycząca zarządzania chemikaliami:https://ekotox.pl/zarzadzanie-chemikaliami/ 

Konferencja REACH 2024: REACH Conference 2024 – Ekotox Training 

Wpływ 21. ATP na rozporządzenie CLP 

Wpływ 21. ATP na rozporządzenie CLP 

Wchodzi w życie najnowsza aktualizacja 21. ATP – dostosowanie do postępu technicznego do rozporządzenia w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania (CLP). Nowelizacja ta wporwadza znaczące zmiany w klasyfikacji i oznakowaniu niebezpiecznych chemikaliów, ma to na celu wzmocnienie środków bezpieczeństwa i ochronę zdrowia ludzkiego i środowiska.  

Najważniejsze punkty 21. ATP obejmują: 
  1. Zmienione kryteria klasyfikacji: Wprowadzono zaktualizowane kryteria, aby zapewnić zgodność klasyfikacji niebezpiecznych chemikaliów z najnowszą wiedzą naukową i międzynarodowymi standardami. 
  1. Zharmonizowane wymogi dotyczące etykietowania: Zmiany w wymaganiach dotyczących etykietowania mają na celu zapewnienie jaśniejszych informacji dotyczących zagrożeń chemicznych. Dążą one do ułatwienia bezpiecznego obchodzenia się z tymi substancjami i ich przechowywania poprzez bardziej znormalizowane oznakowanie.
  1. Zaktualizowana informacja o zagrożeniach: Ulepszona komunikacja o zagrożeniach obejmuje wprowadzenie nowych piktogramów i zwrotów wskazujących rodzaj zagrożenia. Dzięki temu poprawiła się przejrzystość i skuteczność informacji dotyczących bezpieczeństwa produktów chemicznych.

Zharmonizowana Klasyfikacja z Załącznika VI będzie obowiązywać w UE (i Irlandii Północnej) od 1 września 2025 roku. 

Istnieją znaczne rozbieżności między UE a Wielką Brytanią w odniesieniu do 28 dodanych i 24 zmienionych substancji, co stanowi wyzwanie dla firm handlujących na obu rynkach w zakresie zarządzania kartami charakterystyki i etykietami. 

Jeśli masz jakiekolwiek pytania lub potrzebujesz pomocy w zrozumieniu wpływu 21. ATP na rozporządzenie CLP na Twoje procesy zarządzania chemikaliami, skontaktuj się z nami pod adresem ekotoks@ekotoks.pl.  

Rozporządzenie (EU) 2024/197: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202400197 

Strona Centrum Ekotoksykologicznego dotycząca zarządzania chemikaliami: https://ekotox.pl/zarzadzanie-chemikaliami/ 

EkotoxInfo 03/2024  

EkotoxInfo 03/2024  

ZMIANA ROZPORZĄDZENIA W SPRAWIE DETERGENTÓW (REFIT) 

Detergenty, jako codzienny produkt konsumencki i przemysłowy, mają znaczący wpływ na środowisko poprzez zanieczyszczenie wody. Poziomy związków fosforu i azotu prowadzą do eutrofizacji rzek, wody gruntowe mogą być zanieczyszczone, jeśli składniki detergentów nie są w pełni biodegradowalne, a mikrodrobiny plastiku z opakowań gromadzą się w środowisku. Ponadto detergenty nadal zawierają substancje, które mają wpływ na zdrowie ludzi. Wiele detergentów dostępnych na rynku nadal zawiera niebezpieczne substancje, które zaburzają układ hormonalny.  

W dniu 28 kwietnia 2023 r. Komisja opublikowała wniosek dotyczący zmiany rozporządzenia w sprawie detergentów, który stanowi okazję do poprawy kontroli detergentów na rynku europejskim, a tym samym zminimalizowania wpływu na zdrowie ludzi i środowisko. 

Projekt rozporządzenia ma na celu wdrożenie Planu działania na rzecz zerowego zanieczyszczenia (ZPAP) oraz Strategii zrównoważonego rozwoju w zakresie chemikaliów (CSS).  

  • Zminimalizowanie stosowania substancji niebezpiecznych (CMR, substancji zaburzających gospodarkę hormonalną, substancji toksycznych dla określonych narządów docelowych w przypadku narażenia jednorazowego lub powtarzanego, substancji uczulających drogi oddechowe, PBT, vPvB, PMT, vPvM, substancji niebezpiecznych dla środowiska wodnego, substancji wpływających na układ odpornościowy, neurologiczny lub oddechowy oraz substancji toksycznych dla określonych narządów). 
  • Ograniczenie stosowania fosforanów i związków fosforu – ustalenie limitów zgodnie z oznakowaniem ekologicznym UE
  • Zakaz stosowania jakichkolwiek plastikowych opakowań na tabletki lub kapsułki detergentów. 
  • Rozszerzenie wymogów dotyczących biodegradowalności na wszystkie detergenty i środki powierzchniowo czynne.  

Celem proponowanego rozporządzenia jest: 

  • Uproszczenie zasad rynkowych 

i.  Zniesienie obowiązku dostarczania arkusza danych dotyczących składu niebezpiecznych detergentów  

ii. Usunięcie obowiązkowej interwencji zatwierdzonych laboratoriów, które przeprowadziły testy zgodnie z rozporządzeniem 

iii. Możliwość ubiegania się o zwolnienie dla środków powierzchniowo czynnych, które nie spełniają kryterium całkowitej biodegradowalności 

iv. Producent detergentów i środków powierzchniowo czynnych z siedzibą w UE 

  • Uproszczenie i usprawnienie oznakowania 

v. Wprowadzenie dobrowolnego oznakowania cyfrowego, co zmniejszy koszty dla przemysłu i zwiększy przejrzystość etykiet dla użytkowników końcowych.  

vi. Rozróżnianie produktów pakowanych i produktów sprzedawanych w formie kartridży oraz sposób ich etykietowania  

  • Ułatwienie sprzedaży innowacyjnych bezpiecznych produktów (np. detergentów na bazie mikroorganizmów) 
  • Wprowadzenie wymogów bezpieczeństwa dla producentów detergentów zawierających mikroorganizmy   

vii. Obowiązek oznaczania przez producentów obecności mikroorganizmów w detergentach w celu lepszego informowania konsumentów  

  • zwiększenie zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa dzięki jasnym zasadom dotyczącym uzupełniania  

viii. Konsumenci otrzymują informacje, których potrzebują przy zakupie detergentów uzupełniających 

Wizja zerowego zanieczyszczenia do 2050 r. ma na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wody do poziomu, który nie jest już uważany za szkodliwy dla zdrowia i naturalnych ekosystemów. 



Projekt rozporządzenia jest dostępny na stronie: https://www.europarl.europa.eu/RegData/docs_autres_institutions/commission_europeenne/com/2023/0217/COM_COM(2023)0217_PL.pdf 

  Strona Centrum Ekotoksykologicznego dotycząca detergentów: https://ekotox.pl/detergenty-i-srodki-powierzchniowo-czynne/  

Ekotox webinary: https://ekotoxtraining.com/ 

Ołów w miejscu pracy: nowe wartości OEL i BEL dla ołowiu i jego związków

Ołów w miejscu pracy: nowe wartości OEL i BEL dla ołowiu i jego związków

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/869
z dnia 13 marca 2024, 

w sprawie zmiany dyrektywy 2004/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Rady 98/24/WE. W odniesieniu do wartości dopuszczalnych dla ołowiu i jego związków nieorganicznych oraz dla diizocyjanianów. 

Parlament przyjął nowe limity narażenia dla ołowiu po raz pierwszy od czterdziestu lat. 

Poprawka obniża wartości OEL i BEL dla ołowiu i jego związków nieorganicznych oraz wprowadza obowiązkowe wartości OEL i BEL dla diizocyjanianów. 

Dyrektywa (EU) 2024/869: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202400869 

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202400869

Strona Centrum Ekotoksykologicznego dotycząca zarządzania chemikaliami:https://ekotox.pl/zarzadzanie-chemikaliami/ 

Konferencja REACH 2024: REACH Conference 2024 – Ekotox Training 

ECHA: Druga data zgodności powiadomień ośrodków zatruć minęła bez zakłóceń 

ECHA: Druga data zgodności powiadomień ośrodków zatruć minęła bez zakłóceń 


Załącznik VIII do rozporządzenia CLP od 1 stycznia 2024 r. wprowadza obowiązek zgłaszania wszystkich niebezpiecznych mieszanin przemysłowych. Mieszaniny te muszą być zgłaszane w zharmonizowanym formacie przed ich wprowadzeniem do obrotu w UE.

W okresie poprzedzającym drugi termin zgodności dla mieszanin do zastosowań przemysłowych zaobserwowano niewielki wzrost liczby zgłoszeń. Dotyczyło to wyłącznie zastosowań przemysłowych i zostało dokonane za pośrednictwem portalu ECHA Submission.

Jednak zgłoszenia dotyczące wyłącznie zastosowań przemysłowych stanowią około 10% wszystkich zgłoszeń obejmujących typy zastosowań konsumenckich i profesjonalnych. 


Przedsiębiorstwa, które zgłosiły mieszanki przemysłowe do ośrodka zatruć w krajowym formacie przed dniem 1 stycznia 2024 r., muszą. Zaktualizować swoje dane do formatu zharmonizowanego przed dniem 1 stycznia 2025 r. Jeśli w składzie mieszaniny, identyfikatorach produktu, klasyfikacji (ze względu na zagrożenia dla zdrowia lub zagrożenia fizyczne) lub zagrożeniach toksykologicznych. Wprowadzono jakiekolwiek zmiany, należy niezwłocznie dokonać zgłoszenia w zharmonizowanym formacie.  

ECHA: https://poisoncentres.echa.europa.eu/-/second-poison-centre-notifications-compliance-date-passed-smoothly 

Strona Centrum Ekotoksykologicznego dotycząca UFI: https://ekotox.pl/niepowtarzalny-identyfikator-postaci-czynnej-ufi/ 

Strona Centrum Ekotoksykologicznego dotycząca PCN: https://ekotox.pl/zglaszanie-niebezpiecznych-mieszanin-do-echa/ 

Kontrola PCN – Forum egzekwowania prawa ECHA 

Kontrola PCN – Forum egzekwowania prawa ECHA 

Forum ds. egzekwowania przepisów ECHA przygotowuje projekt, którego celem jest sprawdzenie, czy dostawcy poinformowali ośrodki kontroli zatruć. Projekt ten ma na celu ocenę, czy zostały przestrzegane wymogi dotyczące informowania o niebezpiecznych mieszaninach chemicznych. Powiadomienia z ośrodków kontroli zatruć umożliwiają odpowiednią reakcję w nagłych wypadkach. 

Celem kontroli jest ochrona zdrowia ludzkiego poprzez egzekwowanie wymogu, zgodnie z którym dostawcy chemikaliów muszą informować organy krajowe. Te informacje dotyczą niebezpiecznych mieszanin, co pozwala na odpowiednie reagowanie i minimalizację potencjalnych zagrożeń dla zdrowia.

Władze krajowe dzielą się tymi informacjami z ośrodkami kontroli zatruć, aby informować obywateli lub personel medyczny w przypadku zagrożenia. Ośrodki kontroli zatruć muszą posiadać wystarczające informacje na temat niebezpiecznych mieszanin. Dzięki temu zapewnić, że reakcja w nagłych wypadkach jest świadoma i odpowiednia.

Inspektorzy sprawdzają odbiór zgłoszenia oraz etykiety mieszanin i, w razie potrzeby, karty charakterystyki. W nadchodzących miesiącach określimy dokładny zakres kontroli.

Audyty w ramach tego projektu rozpoczną się w styczniu 2025 r. i potrwają sześć miesięcy. Raport z projektu zostanie opublikowany pod koniec 2025 roku. 

ECHA: https://echa.europa.eu/sk/-/enforcement-authorities-will-check-poison-centre-notifications 

Strona Centrum Ekotoksykologicznego dotycząca UFI: https://ekotox.pl/niepowtarzalny-identyfikator-postaci-czynnej-ufi/ 

Strona Centrum Ekotoksykologicznego dotycząca PCN: https://ekotox.pl/zglaszanie-niebezpiecznych-mieszanin-do-echa/ 

Konferencja REACH 2024: REACH Conference 2024 – Ekotox Training 

Retinol, octan retinylu, palmitynian retinylu (witamina A) + inne substancje ograniczone w produktach kosmetycznych  

Retinol, octan retinylu, palmitynian retinylu (witamina A) + inne substancje ograniczone w produktach kosmetycznych  

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2024/996,
z dnia 3 kwietnia 2024 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 w odniesieniu do stosowania witaminy A, genisteiny, daidzeiny, kwasu kojowego, alfa-arbutyny i arbutyny oraz niektórych substancji potencjalnie zaburzających gospodarkę hormonalną w produktach kosmetycznych. 

UE ogranicza stosowanie witaminy A, alfa-arbutyny i arbutyny, genisteiny, daidzeiny, kwasu kojowego, triklokarbanu i triklosanu w produktach kosmetycznych.  

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2024/996: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202400996  

Strona internetowa Centrum Ekotoksykologicznego dotycząca kosmetyków: https://ekotox.pl/o-firmie/oferta/produkty-kosmetyczne/  

Metyloparaben w kosmetykach – nowa opinia 

Metyloparaben w kosmetykach – nowa opinia 

Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów OPINIA SCCS w sprawie Metyloparabenu  
(CAS No. 99-76-3, EC No. 202-785-7) przyjęta w drodze procedury pisemnej w dniu 14 grudnia 2023 r.  

„Na podstawie oceny bezpieczeństwa, uwzględniającej wszystkie dostępne dane oraz obawy związane z działaniem hormonalnym substancji, SCCS stwierdza, że stosowanie metyloparabenu jako środka konserwującego w produktach kosmetycznych w stężeniach do 0,4% (w przeliczeniu na kwas) jest bezpieczne.” 

Oryginalny dokument SCCS: sccs_o_276_final.pdf (europa.eu) 

Ekotox kosmetyki: https://ekotox.eu/cosmetics-2/ ; https://ekotox.pl/o-firmie/oferta/produkty-kosmetyczne/ 

Ekotox training & webinars: https://ekotoxtraining.com/ 

5 nowych niebezpiecznych substancji chemicznych dodanych do listy kandydackiej REACH

5 nowych niebezpiecznych substancji chemicznych dodanych do listy kandydackiej REACH


Agencja ECHA dodała pięć nowych substancji chemicznych do listy kandydackiej. 


Jedna z nich wykazuje właściwości toksyczne dla reprodukcji. Trzy są substancjami bardzo trwałymi i wykazują bardzo dużą zdolność do bioakumulacji.


Agencja zaktualizowała również istniejący wpis na liście kandydackiej dotyczący ftalanu dibutylu. Wprowadzono te zmiany, uwzględniając jego właściwości zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego dla środowiska.

Wpisy dodane na listę kandydacką w dniu 23 stycznia 2024 r.  

NAZWA SUBSTANCJI NUMER EC  NUMER CAS POWÓD WŁĄCZENIA  PRZYKŁADY ZASTOSOWAŃ 
2,4,6-tri-tert-butylphenol  211-989-5 732-26-3 Toksyczna dla reprodukcji (Artykuł 57c) Substancja trwała, wykazująca zdolność do bioakumulacji  
i toksyczna (PBT)  
(Artykuł 57d) 
Produkcja innej substancji; formulacja mieszanin i produktów paliwowych. 
2-(2H-benzotriazol-2-ylo)-4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol 221-573-5 3147-75-9 Substancja bardzo trwała i wykazująca bardzo dużą zdolność do bioakumulacji (vPvB)  
(Artykuł 57e) 
Produkty do odświeżania powietrza, produkty powłokowe, kleje i uszczelniacze, smary i smary, pasty i woski oraz produkty myjące i czyszczące. 
2-(dimethylamino)-2-[(4-methylphenyl)methyl]-1-[4-(morpholin-4-yl)phenyl]butan-1-one  438-340-0 119344-86-4 Toksyczna dla reprodukcji  
(Artykuł 57c) 
Atramenty i tonery, produkty powłokowe. 
Bumetrizole 223-445-4 3896-11-5 vPvB  
(Artykuł 57e) 
Produkty powłokowe, kleje i uszczelniacze oraz produkty myjące i czyszczące. 
Oligomerisation and alkylation reaction products of 2-phenylpropene and phenol  700-960-7 – vPvB  
(Artykuł 57e) 
Kleje i uszczelniacze, produkty powłokowe, wypełniacze, szpachlówki, tynki, glina modelarska, tusze i tonery oraz polimery. 
Dibutyl phthalate (updated entry) 201-557-4 84-74-2 Właściwości zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego  
(Artykuł 57(f) – środowisko) 
Płyny do obróbki metali, środki piorące i czyszczące, chemia laboratoryjna i polimery. 

Konsekwencje wynikające z listy kandydackiej 

Zgodnie z rozporządzeniem REACH przedsiębiorstwa, które stosują substancje znajdujące się na liście kandydackiej – w postaci własnej, w mieszaninach. Są zobowiązani do wypełniania dodatkowych obowiązków prawnych, co obejmuje m.in. przekazywanie informacji o tych substancjach wzdłuż łańcucha dostaw.  


Jeżeli wyrób zawiera substancję z listy kandydackiej w stężeniu większym niż 0,1% (wagowo), dostawcy muszą przekazać swoim klientom informacje. I konsumentom informacje na temat bezpiecznego stosowania tej substancji, w tym zalecenia dotyczące ograniczeń i odpowiednich środków ostrożności. Konsumenci mają prawo zapytać dostawców, czy kupowane przez nich produkty zawierają substancje stanowiące bardzo duże zagrożenie (SVHC). 

Importerzy i producenci wyrobów muszą powiadomić ECHA, jeśli ich wyrób zawiera substancję z listy kandydackiej. Mają na to sześć miesięcy od daty umieszczenia go na liście (23 stycznia 2024 r.).

Dostawcy z UE i EOG substancji z listy kandydackiej. Dostarczanych w postaci własnej lub w mieszaninach, mają obowiązek aktualizować karty charakterystyki. Te aktualizacje należy przekazać swoim klientom w celu zapewnienia aktualnych informacji o bezpieczeństwie.


Zgodnie z dyrektywą ramową w sprawie odpadów, przedsiębiorstwa muszą również powiadamiać ECHA. Jest to konieczne, jeśli produkowane przez nie wyroby zawierają substancje wzbudzające szczególnie duże zagrożenie w stężeniu powyżej 0,1% (wagowo). Niniejsze powiadomienie zostaje opublikowane w bazie danych ECHA dotyczącej substancji stanowiące bardzo duże zagrożenie (SCIP). 

Pełny artykuł ECHA: https://echa.europa.eu/sk/-/echa-adds-five-hazardous-chemicals-to-the-candidate-list 
Ekotox REACH: https://ekotox.eu/reach-authorisation/ 
Ekotox Training/Webinars: https://ekotoxtraining.com/