Projekt ustawy dla surowców krytycznych

Projekt ustawy dla surowców krytycznych

Na stronie Ministerstwa w wykazie prac legislacyjnych opublikowano założenia nowej „Ustawy o zapewnieniu dostępu do surowców krytycznych, w tym do surowców ważnych dla krajowej gospodarki”.  

Projekt ustawy planowany jest do przyjęcia w 2 kwartale 2025 roku. Zakłada opracowanie sankcji nakładanych na przedsiębiorców za niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązków wynikających z Aktu Unijnego Critical Raw Materials (CRMA).  

Przedsiębiorcy muszą wdrożyć m.in: 

– system zarządzania ryzykiem i opracowanie gotowości na wypadek zagrożeń dostępności surowców 

– sprawozdawczość z zakresu prowadzonych projektów 

– informowania o zdatności do recyklingu 

CRMA wprowadza również liczne zobowiązania dla Polski, które dotyczą m,in.: 

a) opiniowania wniosków o uznanie projektów strategicznych w zakresie wydobycia, przetwarzania, recyklingu i substytucji surowców krytycznych realizowanych na terenie RP; 

b) utworzenia punktów kontaktowych udzielających wsparcia w zakresie procedur administracyjnych dotyczących wydawania pozwoleń w przypadku projektów strategicznych; 

c) utworzenia krajowego programu poszukiwań surowców krytycznych, służącego zwiększeniu ilości dostępnych informacji o złożach kopalin do produkcji surowców krytycznych na terenie kraju; 

d) monitorowania i ograniczania ryzyka związanego z łańcuchem dostaw oraz zwiększenia dywersyfikacji dostaw surowców krytycznych; 

e) wdrażania krajowych środków dot. obiegu zamkniętego, m.in. poprzez utworzenie bazy danych zamkniętych obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych czy określenia zdatności do recyklingu magnesów trwałych. 

Więcej informacji na temat surowców krytycznych: https://ekotox.pl/surowce-krytyczne/  

https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zapewnieniu-dostepu-do-surowcow-krytycznych-w-tym-do-surowcow-waznych-dla-krajowej-gospodarki

Program kontroli chemikaliów w 2025

Program kontroli chemikaliów w 2025

Forum ds. egzekwowania przepisów określa kluczowe inicjatywy związane z ochroną bezpieczeństwa konsumentów oraz zgodnością z przepisami chemicznymi. Inicjatywy te związane są bezpośrednio z programem kontroli i nadzorem chemicznym w 2025 roku. Opracowane przez Forum priorytety skupiają się głównie na obszarach: kontroli przewozu chemikaliów na granicy, monitorowaniu sprzedaży produktów online, a także zapewnienia zgodności z wymaganiami dotyczącymi klasyfikacji i oznakowania produktów.

Z agendy spotkania Forum, które odbyło się w ostatnim kwartale 2024 roku można podsumować planowane projekty oraz inicjatywy obowiązujące w 2025 roku.

Program kontroli mieszanin niebezpiecznych (REF-14)

Celem kontroli klasyfikacji i oznakowania mieszanin stwarzających zagrożenie jest ochrona zdrowia ludzkiego. W ramach projektu skontrolowane zostaną produkty konsumpcyjne, powszechnie dostępne na rynku, w szczególności:

  • Wyroby nikotynowe, takie jak papierosy elektroniczne, zawierające substancje toksyczne;
  • Odświeżacze powietrza, zawierające substancje uczulające i drażniące;
  • Inne produkty konsumenckie, o których wiadomo że zawierają niebezpieczne składniki.

Inspektorzy będą sprawdzać, czy dostawcy produktów wywiązują się z obowiązków wynikających z CLP, w tym: prawidłowego oznakowania, poprawnej klasyfikacji produktu, czy stosowania zabezpieczeń produktów chroniących przed dostępem dla dzieci. Jednocześnie dla tych produktów będą sprawdzane karty charakterystyki oraz zgłoszenia produktów do ośrodków zatruć.

W związku z opracowanym projektem REF-14, Forum przygotuje programy szkoleniowe dla inspektorów. Materiały szkoleniowe skupią się na technicznych aspektach dotyczących klasyfikacji i oznakowania substancji i mieszanin niebezpiecznych. W programie szkoleń zostanie opracowany moduł dotyczący wyjaśnienia działania zasad pomostowych w określaniu klasyfikacji produktu.

Kontrole produktów biobójczych (BEF-3)

Od stycznia 2025 roku rusza program kontroli produktów biobójczych, który skupi się na:

  • Sprawdzeniu charakterystyki produktu biobójczego;
  • Weryfikacji poprawności oznakowania i etykietowania produktu;
  • Zapewnieniu zgodności z rozporządzeniem w sprawie produktów biobójczych, w tym kontroli wydawanych pozwoleń.

Inspektorzy sprawdzą, czy informacje na etykiecie odpowiadają informacjom zatwierdzonym w pozwoleniu. A także czy są one spójne z badaniami i charakterystyką produktu. Przy okazji inspektorzy mogą sprawdzać poprawność kart charakterystyki dla produktu biobójczego. Inspekcje zaplanowano na 2025 rok, a raporty z wynikami mają być opublikowane w 2026 roku.

Kontrole zgłoszeń w Poison Center Notification

Kontrole startują od stycznia 2025 roku i potrwają kolejnych 6 miesięcy. Inspektorzy sprawdzą, czy wszystkie podmioty dokonały zgłoszeń mieszanin niebezpiecznych w PCN. A zgłoszenia obejmują kraje na które produkt jest wprowadzany do obrotu. Przy okazji inspektorzy mogą sprawdzić kartę charakterystyki I etykietę produktu stwarzającego zagrożenie.

Kontrole produktów sprzedawanych online (REF-13)

Z początkiem 2025 roku wystartują również kontrole produktów sprzedawanych online. Kontrole skupią się w szczególności na produktach zawierających substancje podlegające ograniczeniom na mocy rozporządzenia REACH, POPs oraz dyrektywy RoHS. Sprawdzony zostanie obowiązek umieszczenia wszystkich wymaganych informacji wynikających z rozporządzenia CLP w ogłoszeniu online.

Kontrole obowiązków wyłącznego przedstawiciela

Forum zgodziło się, że kolejny projekt będzie skupiał się na wyłącznych przedstawicielach i skontrolowaniu czy wywiązują się oni ze swoich obowiązków dotyczących rejestracji importowanych substancji i substancji obecnych w mieszaninach. Oprócz identyfikacji podmiotów i ich obowiązków rejestracji, inspektorzy sprawdzą czy tonaż substancji jest prawidłowo zarejestrowany, czy zgłoszenie zawiera wystarczającą ilość danych informacyjnych. A także czy przedstawiciele spełniają obowiązki związane z opracowaniem i posiadaniem kart charakterystyki.

Opracowanie wniosków z przeprowadzonych projektów

Forum oprócz uruchamiania kolejnych projektów pracuje nad wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych projektów w poprzednich latach. Analiza wyników dotyczy chociażby: badania obecności substancji objętych ograniczeniami w kosmetykach, czy analizę poprawności treści kart charakterystyki.

Forum ds. egzekwowania przepisów stale pracuje nad utrzymaniem bezpieczeństwa produktów chemicznych w Europie. W Marcu 2025 roku planowane jest kolejne spotkanie grup roboczych celem omówienia postępów trwających projektów. A także wyznaczeniem nowych, co będzie miało bezpośrednie odzwierciedlenie w przeprowadzanych kontrolach produktów chemicznych.

https://echa.europa.eu/about-us/who-we-are/enforcement-forum/meetings-of-the-forum/2025

UE wprowadza nowe przepisy w celu zwiększenia bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności produktów budowlanych

UE wprowadza nowe przepisy w celu zwiększenia bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności produktów budowlanych

Rozporządzenie o produktach budowlanych (UE) 2024/3110 wprowadza istotne zmiany w oznakowaniu produktów budowlanych w Unii Europejskiej. Kładąc nacisk na zrównoważony rozwój, cyfryzację oraz zwiększoną przejrzystość. Zrewidowane rozporządzenie wprowadza kilka kluczowych celów:

Oznakowanie CE i wydajność środowiskowa:

Zgodnie z nowym rozporządzeniem oznakowanie CE obejmuje teraz zarówno wydajność techniczną, jak i środowiskową. Dostosowując się do zaktualizowanych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju. Producenci są zobowiązani do potwierdzenia swoich twierdzeń dotyczących środowiska i odzwierciedlenia ich w Cyfrowym Paszporcie Produktu (DPP).

Deklaracja Wydajności i Zgodności (DoPC):

Zgodność wymaga, aby Deklaracje Wydajności i Zgodności zawierały dane środowiskowe, takie jak wpływ na klimat oraz specyfikacje techniczne. Informacje te muszą być weryfikowane i udostępniane organom regulacyjnym za pośrednictwem DPP. Do czasu opracowania nowych standardów akceptowane są istniejące metodologie i standardy.

Cyfrowe Paszporty Produktów (DPP):

Nowością jest wprowadzenie Cyfrowych Paszportów Produktów, które służą jako cyfrowe repozytoria specyfikacji produktów i danych środowiskowych. Ułatwia to dostęp do informacji dla organów regulacyjnych oraz użytkowników produktów, takich jak architekci i budowniczowie.

Harmonogram wdrożenia

Rozporządzenie weszło w życie 7 stycznia 2025 roku. Większość przepisów będzie miała zastosowanie od 8 stycznia 2026 roku, przy czym niektóre artykuły i załączniki będą obowiązywać od 7 stycznia 2025 roku. A inne od 8 stycznia 2027 roku. Zmiany te mają na celu harmonizację zasad dotyczących marketingu produktów budowlanych w Unii Europejskiej, promując zrównoważony rozwój, innowacje i przejrzystość w sektorze.

O rozporządzeniu UE 2024/3110

Zakres stosowania

Rozporządzenie dotyczy wszystkich produktów budowlanych przeznaczonych do trwałego wbudowania w budynki i infrastrukturę na obszarze Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Obejmuje:

  • Produkty konstrukcyjne (np. stal, beton, drewno)
  • Materiały izolacyjne
  • Systemy dachowe i elewacyjne
  • Komponenty hydrauliczne i elektryczne
Wymagania dotyczące produktów

Zgodnie z CPR 2024/3110 produkty budowlane muszą spełniać rygorystyczne kryteria wydajności i bezpieczeństwa, aby zapewnić ich odpowiedniość do użycia na rynku europejskim. Wymagania te obejmują trwałość, odporność mechaniczną, bezpieczeństwo pożarowe, higienę, ochronę zdrowia i środowiska, efektywność energetyczną oraz zrównoważone wykorzystanie zasobów. Producenci muszą przeprowadzać dokładne testy i dostarczać dokumentację potwierdzającą zgodność z tymi kluczowymi wymaganiami przed wprowadzeniem produktów na rynek.

Podstawą zgodności mogą być między innymi:

  • Użycie określonych materiałów, które mogą być również określone pod względem ich składu chemicznego;
  • Bezpieczeństwo podczas transportu, instalacji, konserwacji, użytkowania, demontażu oraz utylizacji po zakończeniu życia produktu. W tym ponownego użycia i recyklingu – dotyczy zarówno profesjonalistów, jak i osób nieprofesjonalnych;
  • Wygląd produktów, taki jak projektowanie, produkcja i pakowanie, aby zminimalizować inherentne ryzyka bezpieczeństwa — takie jak ryzyka chemiczne związane z wyciekami lub wypłukiwaniem — przez cały cykl życia produktu, zgodnie z najlepszymi praktykami oraz zgodnie z odpowiednimi przepisami Unii.

Link ECHA do rozporządzenia 2024/3110: Rozporządzenie (UE) 2024/3110 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 listopada 2024 r. ustanawiające zharmonizowane zasady wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylające rozporządzenie (UE) nr 305/2011 (Tekst mający znaczenie dla EOG).
Strona internetowa Ekotox dotycząca zarządzania chemikaliami: https://ekotox.pl/zarzadzanie-chemikaliami/
Strona internetowa Ekotox dotycząca REACH: https://ekotox.pl/reach/

Nowe przepisy REACH i CLP w Ukrainie – dopełnij formalności 

Nowe przepisy REACH i CLP w Ukrainie – dopełnij formalności 

Współpracujesz i handlujesz z podmiotami w Ukrainie? 

Planujesz wprowadzić substancje, mieszaniny lub produkty chemiczne na rynek ukraiński? 

CO ZROBIĆ KROK PO KROKU? 

  1. Wyznacz swojego przedstawiciela w Ukrainie. 
  1. Zbierz informacje dotyczące substancji lub substancji zawartej w mieszaninie. 
  1. Wypełnij dokument techniczny rejestracji wstępnej, i złóż go poprzez wyznaczonego przedstawiciela. 
  1. Dokonaj poprawnej klasyfikacji substancji i mieszaniny. 
  1. Przygotuj kartę charakterystyki w języku ukraińskim oraz poprawną etykietę produktu. 
  1. Dokonaj zgłoszenia klasyfikacji do MEPR w języku ukraińskim za pośrednictwem ukraińskiego podmiotu. 
  1. W odpowiednim terminie złóż wniosek dotyczący pełnej rejestracji substancji. 

TERMINY

  • Od 11.2024 klasyfikacja i zgłoszenia substancji. 
  • 01.2025 – 01.2026 rejestracja wstępna substancji. 
  • od 01.2026 obowiązek tworzenia kart charakterystyki. 
  • od 10.2026 pełne rejestracje substancji. 

JAK MOŻEMY CI POMÓC 

  • objęcie roli przedstawiciela w Ukrainie i reprezentacja interesów przedsiębiorcy; 
  • dopełnienie formalności, kontakt z urzędami i inspekcjami; 
  • przeprowadzenie procesu rejestracji, klasyfikacji i zgłoszeń substancji; 
  • przygotowanie kart charakterystyki zgodnej z ukraińskimi przepisami; 

opracowanie etykiet i oznakowania produktów chemicznych. 

Opublikowano projekt CoRAP – aktualizacja na lata 2025-2027

Opublikowano projekt CoRAP – aktualizacja na lata 2025-2027

Wersja robocza z dnia 10 grudnia 2024 r.

Projekt CoRAP zawiera 31 substancji, w tym 13 nowych substancji w porównaniu z obecnie obowiązującym planem CoRAP na lata 2024-2026; W 2025 r. zaplanowano ocenę 8 substancji, w tym dwie grupy po 2 substancje; 15 substancji do oceny w 2026 r. i 5 substancji do oceny w 2027 r. Proponuje się wycofanie trzech z nich.

Do planu oceny dodano nowe substancje:

  • Tris(2-ethylhexyl) phosphate 
  • Triethyl phosphate 
  • [3-(2,3- epoxypropoxy)propyl]dimethox ymethylsilane 
  • [3-(2,3- epoxypropoxy)propyl]diethoxy methylsilane  
  • Potassium dicyanoargentate 
  • 1,4-bis[(2,3- epoxypropoxy)methyl]cyclohex ane 
  • N,N,4-trimethylpiperazine-1- ethylamine 
  • 2-methylpropan-1-ol 

A mixture of branched and linear C7-C9 alkyl 3-[3-(2Hbenzotriazol-2-yl)-5-(1,1- dimethylethyl)-4- hydroxyphenyl]propionates 

A mixture of: a-3-(3-(2Hbenzotriazol-2-yl)-5-tert-butyl4-hydroxyphenyl)propionyl-?- hydroxypoly(oxyethylene); a3-(3-(2H-benzotriazol-2-yl)-5- tert-butyl-4- hydroxyphenyl)propionyl-?-3- (3-(2H-benzotriazol-2-yl)-5- tert-butyl-4- hydroxyphenyl)propionyloxypol y(oxyethylene) 

Methyl 3-[3-(2H-benzotriazol2-yl)-4-hydroxy-5-(2-methyl2-propanyl)phenyl]propanoate 

Reaction mass of Octyl-3-[3- tert-butyl-4-hydroxy-5-(5- chloro-2H-benzotriazole-2- yl)phenyl]propionate and 2- Ethylhexyl-3-[3-tert-butyl-4- hydroxy-5-(5-chloro-2Hbenzotriazole-2- yl)phenyl]propionate 

Di-substituted tert-alkyl 3- [3- (2H-benzotriazol-2-yl)-5-tertbutyl-4- hydroxyphenyl]propanoate 

ECHA strona: https://echa.europa.eu/documents/10162/879660/draft_corap_update_2025-2027_en.pdf/bcc2e3fa-f6a4-5d49-851a-7c14163b3f15?  

Ekotox: https://ekotox.pl/zarzadzanie-chemikaliami/

Raport z drugiego warsztatu dotyczącego baterii Eurometalux 2024

Raport z drugiego warsztatu dotyczącego baterii Eurometalux 2024

Raport końcowy z drugiego warsztatu Eurometaux w sprawie baterii i akumulatorów (ECaBaM) został opublikowany na portalu Eurometaux REACH Metals.

Warsztaty odbyły się w dniach 28-29 października 2024 r., a ich gospodarzem była Europejska Agencja Chemikaliów.

Wydarzenie było okazją do współpracy z interesariuszami z branży akumulatorów. Najważniejsze z nich to dyskusje na temat: identyfikacji substancji potencjalnie niebezpiecznych; elementów, które należy wziąć pod uwagę przy potencjalnym zarządzaniu ryzykiem; strategii dotyczących odpadów i recyklingu; aspektów społeczno-gospodarczych.

 
Eurometaux raport: https://www.reach-metals.eu/uploads/pdf/Batteries/20241202%2520Final%2520Report%2520ECaBaM%25202%2520.pdf 

Eurometaux ECaBaM (Exchange & Capacity-building Group on Battery Materials): https://www.reach-metals.eu/batteries/ecabam-exchange-capacity-building-group-on-battery-materials  

Ekotox: https://ekotox.pl/zarzadzanie-chemikaliami/

40 niebezpiecznych chemikaliów dodanych do regulacji EU PIC: eksporterzy muszą powiadomić władze przed marcem 2025 roku

40 niebezpiecznych chemikaliów dodanych do regulacji EU PIC: eksporterzy muszą powiadomić władze przed marcem 2025 roku

ECHA/NR/25/01

Helsinki, 7 stycznia 2025 r. – Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) ogłosiła znaczącą aktualizację regulacji PIC Unii Europejskiej, dodając 40 dodatkowych niebezpiecznych chemikaliów do Załącznika I. Ten krok nakłada na eksporterów obowiązek powiadamiania władz o zamiarze eksportu tych chemikaliów, a wymóg zacznie obowiązywać od 1 marca 2025 r.

Nowo dodane chemikalia, które teraz stanowią część regulacji, obejmują 35 pestycydów i 5 chemikaliów przemysłowych. Wśród najbardziej znanych substancji są abamektyna, difenakum, fenpropimorf, dimetomorf, triadimeonol i pentaflufen.

Od marca eksporterzy z UE muszą powiadomić o zamiarze eksportu tych chemikaliów do krajów spoza UE przed wysyłką. W większości przypadków będą również musieli uzyskać wyraźną zgodę od kraju importującego. Ponadto cyjanamid i warfaryna będą teraz wymagały wyraźnej zgody obok standardowego powiadomienia.

Do Załącznika V, który obejmuje chemikalia zakazane do eksportu z UE, dodano również podgrupę perfluoroalkilowych substancji (PFAS), w tym kwas perfluoroheksanosulfonowy (PFHxS).

Aktualizacja odzwierciedla zobowiązanie UE do kontroli niebezpiecznych chemikaliów w handlu międzynarodowym oraz ochrony zdrowia globalnego i środowiska. Narzędzie ePIC ECHA zostało zaktualizowane, aby pomóc eksporterom w nowych wymaganiach.

Strona ECHA: https://echa.europa.eu/-/40-hazardous-chemicals-added-to-pic-exporters-can-start-notifying-authorities-now

Centrum Ekotoksykologiczne Zarządzanie chemikaliami: https://ekotox.pl/zarzadzanie-chemikaliami/

W styczniu 2025 r. ECHA doda do listy kandydackiej sześć substancji wzbudzających szczególnie duże obawy 

W styczniu 2025 r. ECHA doda do listy kandydackiej sześć substancji wzbudzających szczególnie duże obawy 

Lista kandydacka EU REACH zostanie rozszerzona o 6 substancji:

  • Octamethyltrisiloxane (EC 203-497-4, CAS 107-51-7)
  • O,O,O-triphenyl phosphorothioate (EC 209-909-9, CAS 597-82-0)
  • Reaction mass of: triphenylthiophosphate and tertiary butylated phenyl derivatives (EC 421-820-9, CAS 192268-65-8)
  • Perfluamine (EC 206-420-2, CAS 338-83-0)
  • Tris(4-nonylphenyl, branched and linear) phosphite
  • 6-[(C10-C13)-alkyl-(branched, unsaturated)-2,5-dioxopyrrolidin-1-yl] hexanoic acid (EC 701-118-1, CAS 2156592-54-8)

Obowiązki prawne i konsekwencje dla firm
Wpis substancji na listę kandydacką nakłada na przedsiębiorstwa nowe obowiązki prawne wynikające z rozporządzenia REACH, takie jak:


• Wymogi informacyjne: Jeśli wyrób zawiera jakiekolwiek substancje SVHC z listy kandydackiej w stężeniu powyżej 0,1% (w/w), dostawcy muszą poinformować klientów i konsumentów o praktykach bezpiecznego stosowania. Konsumenci mają prawo zapytać o obecność SVHC w produktach, a dostawcy mają obowiązek poinformować jaka substancja i w jakiej ilości znajduje się w produkcie.
• SCIP: Zgodnie z dyrektywą ramową w sprawie odpadów przedsiębiorstwa muszą powiadamiać ECHA, jeśli ich wyroby zawierają SVHC w stężeniach powyżej 0,1%. W tym celu należy przedłożyć zgłoszenie w bazie SCIP ze wskazaniem substancji, jej stężenia oraz lokalizacji w wyrobie.
• Powiadamianie ECHA: Importerzy i producenci wyrobów muszą powiadomić ECHA, czy ich produkty zawierają SVHC w ciągu sześciu miesięcy od umieszczenia ich w wykazie.
• Aktualizacje kart charakterystyki (SDS): Dostawcy z UE i EOG muszą aktualizować karty charakterystyki dla każdego produktu, który zawiera substancje z listy kandydackiej, niezależnie od tego, czy jest to substancja w czystej postaci, czy w mieszaninach.
Ponadto produkty zawierające SVHC nie kwalifikują się do oznakowania ekologicznego, które promuje produkty o zmniejszonym wpływie na środowisko.

https://ekotox.pl/reach/svhc/
https://ekotox.pl/o-firmie/oferta/wyroby-product-coaching/

Wyniki kontroli kart charakterystyki w ramach projektu REF-11 

Wyniki kontroli kart charakterystyki w ramach projektu REF-11 

ECHA REF-11 : Karty charakterystyki i kontrola zgodności z wymaganiami nowego załącznika II do rozporządzenia REACH 

Podsumowanie Raportu Projektu REF-11 dotyczącego kart charakterystyki (SDS) 

Streszczenie: Projekt REF-11, prowadzony w 2023 roku, miał na celu ocenę zgodności z nowymi wymaganiami wprowadzonymi rozporządzeniem (UE) 2020/878 w zakresie kart charakterystyki (SDS). W ramach projektu przeprowadzono inspekcje w 28 krajach UE/EOG, które objęły 2528 kart charakterystyki. Skoncentrowano się przede wszystkim na kompletności i jakości informacji zawartych w karcie charakterystyki, w tym na nowych wymogach dotyczących nanopostaci, właściwości zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego oraz specyficznych stężeń granicznych (SCL), szacunków toksyczności ostrej (ATE) i współczynników M.  

Kluczowe wnioski:  

  • Zgodność: 87% skontrolowanych kart charakterystyki było zgodnych z nowym formatem wymaganym przez rozporządzenie (UE) 2020/878. Zgłoszono jednak wskaźnik niezgodności wynoszący 35%, co wskazuje na możliwość poprawy dokumentów.  
  • Nanoformy: 67 % kart charakterystyki wymagających informacji na temat nanoform nie posiadało takich informacji.  

  

  • Substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego: 52 % kart charakterystyki dla substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego zawierało wymagane informacje.  

  

  • Czynniki SCL, ATE, M: Wskaźniki zgodności wynosiły 82% dla SCL, 65% dla ATE i 79% dla współczynników M. Specyficzne stężenia graniczne (SCL), mnożniki dla ostrego i przewlekłego zagrożenia dla środowiska wodnego (współczynniki M) oraz oszacowania toksyczności ostrej (ATE) zgodnie z rozporządzeniem (WE) 1272/2008 (rozporządzenie CLP) 
  • Problemy jakościowe: Częste problemy obejmowały nieprawidłowe lub nieprawidłowe informacje w sekcjach 1, 2, 3, 8 i 9 karty charakterystyki.  

Działania w przypadku niezgodności:  

  • Działania główne: Środki egzekucyjne obejmowały pisemne wskazania błędów do poprawy (69%), nakazy administracyjne (11%), grzywny (11%) i zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa (6%).  
  • Działania następcze: 59 % działań następczych zakończono w fazie operacyjnej.  

Zalecenia:  

  1. Podmioty: Zapewnienie zgodności SDS z najnowszymi wymaganiami i lepsze zrozumienie zobowiązań wynikających z dostarczania SDS.  
  1. ECHA: Opracowanie dalszej sekcji pytań i odpowiedzi oraz zwiększenie świadomości wśród zainteresowanych stron, zwłaszcza MŚP.  
  1. NEAs: Kontynuowanie kontroli jakości kart charakterystyki i organizowanie działań mających na celu podnoszenie świadomości w zakresie kart charakterystyki. 
  1. Forum: Rozważenie kontynuacji projektu w celu monitorowania poprawy jakości kart charakterystyki.  

W sprawozdaniu podkreślono potrzebę podejmowania ciągłych wysiłków na rzecz poprawy jakości i zgodności kart charakterystyki w celu zapewnienia bezpiecznego obchodzenia się z substancjami i mieszaninami stwarzającymi zagrożenie. 

Raport projektu REF-11 dotyczący Kart Charakterystyki (SDS); Grudzień 2024 r.: https://echa.europa.eu/documents/10162/2304648/wg_ref11_project_report_en.pdf/c9c78941-48bf-c6eb-38ca-11e55e18f889?t=1733136406554  

Ekotox: https://ekotox.pl/karta-charakterystyki/  

Nowe obowiązki zgłoszeń PCN dla dystrybutorów 

Nowe obowiązki zgłoszeń PCN dla dystrybutorów 

Rozporządzenie CLP zobowiązuje wszystkie podmioty łańcucha dostaw do przestrzegania przepisów załącznika VIII do rozporządzenia CLP przy wprowadzaniu do obrotu mieszaniny stwarzającej niebezpieczeństwo. Ostatnio zmienione rozporządzenie w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania (CLP) doprecyzowuje obowiązki dystrybutorów w zakresie powiadamiania do ośrodków zatruć Poison Center o mieszaninach klasyfikowanych jako niebezpieczne.  

KTO? 

Każdy podmiot, który: modyfikuje oznakowanie produktu; zmienia opakowanie czy dokonuje konfekcji; dokonuje rebrandingu; sprzedaje produkt detalicznie, w tym sprzedaje produkt przez Internet.  

CO MUSI ZROBIĆ? 

Dystrybutorzy muszą upewnić się, że mieszanina stwarzająca zagrożenie została zgłoszona do odpowiedniego ośrodka zatruć. Produkt musi zostać zgłoszony w każdym państwie członkowskim, w którym mieszanina jest wprowadzona do obrotu. Jeżeli dystrybutor upewnił się, że wszystkie wymagane informacje zostały zgłoszone przez wcześniejsze podmioty w łańcuchu dostaw, to jest on zwolniony z obowiązku przekazania tych samych informacji do danego ośrodka zatruć. 

CO JEŻELI NIE DOKONANO ZGŁOSZENIA?  

Jeżeli: 

  • zgłoszenie mieszaniny niebezpiecznej nie zostało przedłożone wcale; 
  • nie zgłoszono mieszaniny w danym państwie członkowskim, w którym mieszanina jest wprowadzona do obrotu; 
  • na etykiecie znajdują się nowe identyfikatory produktu np. inny kod UFI 

to: 

  1. Dystrybutor musi poprosić poprzednie podmioty w łańcuchu dostaw o dokonanie nowego zgłoszenia, lub jego aktualizacji. W tym celu musi przekazać pierwotnemu powiadamiającemu wszystkie niezbędne informacje do uwzględnieniu w zgłoszeniu do ośrodka zatruć. Należy otrzymać potwierdzenie o dokonaniu zgłoszenia lub aktualizacji przez podmiot powiadamiający, aby spełnić wymóg „upewnienia się”. 
  1. Jeżeli dystrybutor nie posiada wiedzy lub potwierdzenia, że mieszanina którą wprowadza do obrotu została poprawnie zgłoszona lub zaktualizowana, to musi złożyć własne powiadomienie w krajowym ośrodku zatruć. 

Oprócz zmian w obrębie podmiotów odpowiedzialnych, nowe rozporządzenie CLP doprecyzowuje, że przedsiębiorstwa muszą aktualizować zgłoszenia w Poison Center i zawierać w nich wszystkie informacje niezbędne do reagowania w nagłych przypadkach zagrożenia zdrowia. Zmiany te dotyczą np. danych kontaktowych, zmiany klasyfikacji produktu, danych w sekcji 11 karty charakterystyki, a także zmiany rodzaju opakowania czy zmiany kategorii produktu EuPCS.  

W 2025 roku Europejska Agencja Chemikaliów ma opublikować wytyczne dotyczące aktualizacji zgłoszeń mieszanin niebezpiecznych w Poison Center. 

Ekotox: https://ekotox.pl/zglaszanie-niebezpiecznych-mieszanin-do-echa/