Komisja Europejska zwróciła się do ECHA o poszerzenie wykazu substancji podlegającym ograniczeniom REACH. Tak aby obejmował on co najmniej 12 związków chromu (VI).
Helsinki, 8 maja 2024 r. – ECHA otrzymała od Komisji zaktualizowane pełnomocnictwo do przygotowania wniosku w sprawie ewentualnego ograniczenia dotyczącego substancji zawierających chrom (VI). Niniejsza aktualizacja uzupełnia pierwotny wniosek z września 2023 r. W którym skoncentrowano się na dwóch pozycjach znajdujących się obecnie w wykazie substancji podlegających procedurze udzielania zezwoleń REACH. A mianowicie jest to tlenek chromu (VI) (pozycja 16) i kwas chromowy (VI) (pozycja 17).
Zaktualizowany wykaz obejmuje obecnie substancje chromu (VI) określone w pozycjach 16–22 i 28–31 wykazu substancji podlegających procedurze udzielania zezwoleń REACH. Ponadto ECHA została poproszona o uwzględnienie we wniosku w sprawie ograniczeń innych substancji chromu (VI) niewymienionych w wykazie substancji podlegających procedurze udzielania zezwoleń. W szczególności chromianu (VI) baru (numer EC 233-660-5). Substancje te mogą stanowić zagrożenie dla pracowników i społeczeństwa, jeżeli są stosowane jako substytuty chromu (VI) podlegające obowiązkowi uzyskania zezwolenia.
Biorąc pod uwagę szerszy zakres, ECHA przedłoży wniosek w sprawie ograniczeń do dnia 11 kwietnia 2025 r.
Komisja Europejska opublikowała sześć nowych aktów prawnych w ramach dyrektywy w sprawie wody pitnej. Wyznaczają one ramy minimalnych wymagań higienicznych dla materiałów i certyfikacji produktów mających kontakt z naszą wodą pitną.
Nowe ramy regulacyjne obejmują:
• Europejskie wykazy pozytywne substancji wyjściowych, składów i składników. Które są dopuszczone do stosowania w materiałach produkcyjnych mających kontakt z wodą pitną.
• Metodologie oceny ryzyka i wymogi informacyjne dotyczące przeglądu substancji wyjściowych, składów i składników. Które mogłyby zostać dodane do wykazów pozytywnych.
• Procedury administracyjne dotyczące aktualizacji wykazów pozytywnych.
Pod koniec 2025 r. podmioty gospodarcze i organy krajowe mogą zacząć powiadamiać ECHA o zamiarze zaproponowania zmian w europejskich wykazach pozytywnych. Od końca 2026 r. mogą zacząć składać do ECHA wnioski o dodanie nowych wpisów oraz o zmianę. Lub usunięcie istniejących wpisów z europejskich list pozytywnych.
Strategia w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważonego rozwoju w kierunku środowiska wolnego od toksyn (CSS) obejmuje dwa nadrzędne cele prawodawstwa w zakresie chemikaliów: zapobieganie szkodom dla ludzi i planety powodowanym przez niebezpieczne chemikalia i ich toksyczne skutki oraz wspieranie przemysłu EU w produkcji bezpiecznych i zrównoważonych chemikaliów.
Jako jedno z działań CSS, Europejska Agencja Środowiska (EEA), Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) i Komisja Europejska (KE). Opracowały ramy wskaźników dotyczących chemikaliów, aby wspierać te cele. Celem tych ram jest monitorowanie czynników i skutków zanieczyszczenia chemicznego oraz pomiar skuteczności przepisów dotyczących chemikaliów.
Platforma ma pulpit nawigacyjny online dostępny tutaj:
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2024/858 z dnia 14 marca 2024 r.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 1223/2009 obejmuje regulacje dotyczące wielu składników, takich jak kopolimer styren/akrylan. Wprowadza również ograniczenia dotyczące soli sodowej kopolimeru styren/akrylan i innych substancji, stosowanych w produktach kosmetycznych.
Badania Komitetu Naukowego ds. Bezpieczeństwa Konsumentów w sprawie bezpieczeństwa nanomateriałów w produktach kosmetycznych wykazały, że w/w nanomateriały mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumentów, jeśli zostaną wykorzystane jako składnik w produktach kosmetycznych.
Zastosowanie hydroksyapatytu w produktach kosmetycznych
DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/869
z dnia 13 marca 2024 r.
w sprawie zmiany dyrektywy 2004/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Rady 98/24/WE w odniesieniu do wartości dopuszczalnych dla ołowiu i jego związków nieorganicznych oraz dla
Po raz pierwszy Parlament Europejski przyjął nowe limity narażenia na diizocyjaniany.
Wchodzi w życie najnowsza aktualizacja 21. ATP – dostosowanie do postępu technicznego do rozporządzenia w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania (CLP). Nowelizacja ta wporwadza znaczące zmiany w klasyfikacji i oznakowaniu niebezpiecznych chemikaliów, ma to na celu wzmocnienie środków bezpieczeństwa i ochronę zdrowia ludzkiego i środowiska.
Najważniejsze punkty 21. ATP obejmują:
Zmienione kryteria klasyfikacji: Wprowadzono zaktualizowane kryteria, aby zapewnić zgodność klasyfikacji niebezpiecznych chemikaliów z najnowszą wiedzą naukową i międzynarodowymi standardami.
Zharmonizowane wymogi dotyczące etykietowania: Zmiany w wymaganiach dotyczących etykietowania mają na celu zapewnienie jaśniejszych informacji dotyczących zagrożeń chemicznych. Dążą one do ułatwienia bezpiecznego obchodzenia się z tymi substancjami i ich przechowywania poprzez bardziej znormalizowane oznakowanie.
Zaktualizowana informacja o zagrożeniach: Ulepszona komunikacja o zagrożeniach obejmuje wprowadzenie nowych piktogramów i zwrotów wskazujących rodzaj zagrożenia. Dzięki temu poprawiła się przejrzystość i skuteczność informacji dotyczących bezpieczeństwa produktów chemicznych.
Zharmonizowana Klasyfikacja z Załącznika VI będzie obowiązywać w UE (i Irlandii Północnej) od 1 września 2025 roku.
Istnieją znaczne rozbieżności między UE a Wielką Brytanią w odniesieniu do 28 dodanych i 24 zmienionych substancji, co stanowi wyzwanie dla firm handlujących na obu rynkach w zakresie zarządzania kartami charakterystyki i etykietami.
Jeśli masz jakiekolwiek pytania lub potrzebujesz pomocy w zrozumieniu wpływu 21. ATP na rozporządzenie CLP na Twoje procesy zarządzania chemikaliami, skontaktuj się z nami pod adresem ekotoks@ekotoks.pl.
ZMIANA ROZPORZĄDZENIA W SPRAWIE DETERGENTÓW (REFIT)
Detergenty, jako codzienny produkt konsumencki i przemysłowy, mają znaczący wpływ na środowisko poprzez zanieczyszczenie wody. Poziomy związków fosforu i azotu prowadzą do eutrofizacji rzek, wody gruntowe mogą być zanieczyszczone, jeśli składniki detergentów nie są w pełni biodegradowalne, a mikrodrobiny plastiku z opakowań gromadzą się w środowisku. Ponadto detergenty nadal zawierają substancje, które mają wpływ na zdrowie ludzi. Wiele detergentów dostępnych na rynku nadal zawiera niebezpieczne substancje, które zaburzają układ hormonalny.
W dniu 28 kwietnia 2023 r. Komisja opublikowała wniosek dotyczący zmiany rozporządzenia w sprawie detergentów, który stanowi okazję do poprawy kontroli detergentów na rynku europejskim, a tym samym zminimalizowania wpływu na zdrowie ludzi i środowisko.
Projekt rozporządzenia ma na celu wdrożenie Planu działania na rzecz zerowego zanieczyszczenia (ZPAP) oraz Strategii zrównoważonego rozwoju w zakresie chemikaliów (CSS).
Zminimalizowanie stosowania substancji niebezpiecznych (CMR, substancji zaburzających gospodarkę hormonalną, substancji toksycznych dla określonych narządów docelowych w przypadku narażenia jednorazowego lub powtarzanego, substancji uczulających drogi oddechowe, PBT, vPvB, PMT, vPvM, substancji niebezpiecznych dla środowiska wodnego, substancji wpływających na układ odpornościowy, neurologiczny lub oddechowy oraz substancji toksycznych dla określonych narządów).
Ograniczenie stosowania fosforanów i związków fosforu – ustalenie limitów zgodnie z oznakowaniem ekologicznym UE.
Zakaz stosowania jakichkolwiek plastikowych opakowań na tabletki lub kapsułki detergentów.
Rozszerzenie wymogów dotyczących biodegradowalności na wszystkie detergenty i środki powierzchniowo czynne.
Celem proponowanego rozporządzenia jest:
Uproszczenie zasad rynkowych
i. Zniesienie obowiązku dostarczania arkusza danych dotyczących składu niebezpiecznych detergentów
ii. Usunięcie obowiązkowej interwencji zatwierdzonych laboratoriów, które przeprowadziły testy zgodnie z rozporządzeniem
iii. Możliwość ubiegania się o zwolnienie dla środków powierzchniowo czynnych, które nie spełniają kryterium całkowitej biodegradowalności
iv. Producent detergentów i środków powierzchniowo czynnych z siedzibą w UE
Uproszczenie i usprawnienie oznakowania
v. Wprowadzenie dobrowolnego oznakowania cyfrowego, co zmniejszy koszty dla przemysłu i zwiększy przejrzystość etykiet dla użytkowników końcowych.
vi. Rozróżnianie produktów pakowanych i produktów sprzedawanych w formie kartridży oraz sposób ich etykietowania
Ułatwienie sprzedaży innowacyjnych bezpiecznych produktów (np. detergentów na bazie mikroorganizmów)
Wprowadzenie wymogów bezpieczeństwa dla producentów detergentów zawierających mikroorganizmy
vii. Obowiązek oznaczania przez producentów obecności mikroorganizmów w detergentach w celu lepszego informowania konsumentów
zwiększenie zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa dzięki jasnym zasadom dotyczącym uzupełniania
viii. Konsumenci otrzymują informacje, których potrzebują przy zakupie detergentów uzupełniających
Wizja zerowego zanieczyszczenia do 2050 r. ma na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wody do poziomu, który nie jest już uważany za szkodliwy dla zdrowia i naturalnych ekosystemów.
DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/869 z dnia 13 marca 2024,
w sprawie zmiany dyrektywy 2004/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Rady 98/24/WE. W odniesieniu do wartości dopuszczalnych dla ołowiu i jego związków nieorganicznych oraz dla diizocyjanianów.
Parlament przyjął nowe limity narażenia dla ołowiu po raz pierwszy od czterdziestu lat.
Poprawka obniża wartości OEL i BEL dla ołowiu i jego związków nieorganicznych oraz wprowadza obowiązkowe wartości OEL i BEL dla diizocyjanianów.
Załącznik VIII do rozporządzenia CLP od 1 stycznia 2024 r. wprowadza obowiązek zgłaszania wszystkich niebezpiecznych mieszanin przemysłowych. Mieszaniny te muszą być zgłaszane w zharmonizowanym formacie przed ich wprowadzeniem do obrotu w UE.
W okresie poprzedzającym drugi termin zgodności dla mieszanin do zastosowań przemysłowych zaobserwowano niewielki wzrost liczby zgłoszeń. Dotyczyło to wyłącznie zastosowań przemysłowych i zostało dokonane za pośrednictwem portalu ECHA Submission.
Jednak zgłoszenia dotyczące wyłącznie zastosowań przemysłowych stanowią około 10% wszystkich zgłoszeń obejmujących typy zastosowań konsumenckich i profesjonalnych.
Przedsiębiorstwa, które zgłosiły mieszanki przemysłowe do ośrodka zatruć w krajowym formacie przed dniem 1 stycznia 2024 r., muszą. Zaktualizować swoje dane do formatu zharmonizowanego przed dniem 1 stycznia 2025 r. Jeśli w składzie mieszaniny, identyfikatorach produktu, klasyfikacji (ze względu na zagrożenia dla zdrowia lub zagrożenia fizyczne) lub zagrożeniach toksykologicznych. Wprowadzono jakiekolwiek zmiany, należy niezwłocznie dokonać zgłoszenia w zharmonizowanym formacie.
Forum ds. egzekwowania przepisów ECHA przygotowuje projekt, którego celem jest sprawdzenie, czy dostawcy poinformowali ośrodki kontroli zatruć. Projekt ten ma na celu ocenę, czy zostały przestrzegane wymogi dotyczące informowania o niebezpiecznych mieszaninach chemicznych. Powiadomienia z ośrodków kontroli zatruć umożliwiają odpowiednią reakcję w nagłych wypadkach.
Celem kontroli jest ochrona zdrowia ludzkiego poprzez egzekwowanie wymogu, zgodnie z którym dostawcy chemikaliów muszą informować organy krajowe. Te informacje dotyczą niebezpiecznych mieszanin, co pozwala na odpowiednie reagowanie i minimalizację potencjalnych zagrożeń dla zdrowia.
Władze krajowe dzielą się tymi informacjami z ośrodkami kontroli zatruć, aby informować obywateli lub personel medyczny w przypadku zagrożenia. Ośrodki kontroli zatruć muszą posiadać wystarczające informacje na temat niebezpiecznych mieszanin. Dzięki temu zapewnić, że reakcja w nagłych wypadkach jest świadoma i odpowiednia.
Inspektorzy sprawdzają odbiór zgłoszenia oraz etykiety mieszanin i, w razie potrzeby, karty charakterystyki. W nadchodzących miesiącach określimy dokładny zakres kontroli.
Audyty w ramach tego projektu rozpoczną się w styczniu 2025 r. i potrwają sześć miesięcy. Raport z projektu zostanie opublikowany pod koniec 2025 roku.