Pod koniec września Komisja Europejska zaktualizowała załącznik I do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych (POPs). Aktualizacja obejmuje dwie substancje włączone do załącznika I:
Metoksychlor – stężenie równe 0,01mg/kg lub mniejsze od tej wartości jeżeli metoksychlor jest obecny w substancjach, mieszaninach lub wyrobach.
Heksabromocyklododekan – stężenie równe 75mg/kg lub mniejsze od tej wartości jeżeli jest on obecny w substancjach, mieszaninach lub wyrobach, lub wchodzi w skład wyrobów o zmniejszonej palności; oraz stężenie równe lub niższe niż 100mg/kg w przypadku stosowania polistyrenu pochodzącego z recyklingu w produkcji materiałów EPS i XPS.
Celem wprowadzenia ograniczenia jest ochrona zdrowia ludzkiego i środowiska poprzez jak najszybsze wyeliminowanie, ograniczenie produkcji, stosowanie substancji i wprowadzenie do obrotu trwałych zanieczyszczeń organicznych, które gromadzą się w organizmach żywych i pozostają na trwałe w środowisku.
Substancje chemiczne uznawane za trwałe zanieczyszczenia organiczne mogą być zawarte w pestycydach, chemikaliach przemysłowych, a także w produktach ubocznych procesów produkcyjnych degradacji i spalania.
Przypomnijmy, że rozporządzenie zakazuje produkcji, wprowadzania do obrotu i stosowania substancji wymienionych w załączniku I w postaci samoistnej, w mieszaninach lub wyrobach, z zastrzeżeniami wymienionymi w załącznikach.
Zbliża się koniec okresu przejściowego dotyczącego zgłoszeń do ośrodków zatruć. Oznacza to, że wszystkie zgłoszenia dotyczące niebezpiecznych mieszanin wprowadzanych na rynek UE muszą być zgodne z ujednoliconym formatem wynikającym z załącznika VIII rozporządzenia CLP (w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania) od 1 stycznia 2025 r.
Okres przejściowy pozwalał firmom na wprowadzanie ich niebezpiecznych mieszanin na rynek zgodnie z niezharmonizowanymi krajowymi wymaganiami. Od 1 stycznia 2025 r. takie zgłoszenia nie będą już zgodne z rozporządzeniem CLP.
Jeżeli firmy planują kontynuować wprowadzanie tych mieszanin na rynek po tej dacie, będą musiały złożyć nowe zgłoszenie zgodnie z wymaganiami załącznika VIII oraz umieścić unikalny identyfikator formuły (UFI) na etykiecie. ECHA zaleca, aby zgłaszający korzystali z portalu ECHA Submission w celu przygotowania i przesłania informacji w ujednoliconym formacie.
Centrum Ekotoksykologiczne oferuje kompleksowe wsparcie w wypełnieniu obowiązku zgłoszeń do PCN. Aby uzyskać pomoc, skontaktuj się z nami telefonicznie bądź mailowo.
Zapewnienie zapobiegania awariom chemicznym w obiektach wysokiego ryzyka jest kluczowym elementem zarządzania chemikaliami. Dokument opiera się na serii seminariów OECD z 2023 roku dotyczących zarządzania substancjami niebezpiecznymi na terenach portowych. Pierwsze seminarium dotyczyło przykładów z różnych krajów w zakresie funkcjonowania ich portów w kontekście zarządzania substancjami niebezpiecznymi. Drugie seminarium skupiło się na elementach zarządzania wypadkami chemicznymi w obszarach portowych. Wyniki tych dyskusji zostały przedstawione w tym dokumencie, wraz z głównymi wyzwaniami w zarządzaniu ryzykiem wypadków chemicznych i bezpieczeństwem w portach oraz możliwymi środkami ulepszającymi te procedury.
Komisja Europejska wprowadziła nowe ograniczenia w ramach rozporządzenia REACH, mające na celu ograniczenie stosowania kwasu undecafluoroheksanowego (PFHxA) i substancji pokrewnych. Substancje te są częścią grupy per- i polifluoroalkilowych (PFAS). Znanych jako „wieczne chemikalia” z powodu ich trwałości w środowisku i odporności na degradację. Nowe przepisy mają na celu zmniejszenie ryzyka dla zdrowia i środowiska związanego z PFHxA. Który jest powszechnie stosowany w różnych produktach konsumenckich.
Zakres ograniczeń
Ograniczenia dotyczące PFHxA koncentrują się na obszarach, w których ryzyko nie jest wystarczająco kontrolowane, a dostępne są alternatywne rozwiązania. Te ograniczenia wpłyną na takie produkty, jak:
Tekstylia
Opakowania do żywności
Mieszanki konsumenckie
Kosmetyki
Piany gaśnicze
Ograniczenia te mają na celu ochronę zdrowia ludzkiego i środowiska przy jednoczesnym ograniczeniu wpływu społeczno-ekonomicznego. Niektóre sektory, takie jak półprzewodniki, baterie i ogniwa paliwowe do zielonego wodoru, są wyłączone z przepisów. Tam gdzie nie ma bezpiecznych alternatyw.
Harmonogram wdrożenia
Nowe ograniczenia wejdą w życie 20 dni po opublikowaniu ich w Dzienniku Urzędowym UE. Przewidziano okres przejściowy od 18 miesięcy do 5 lat, w zależności od rodzaju produktu, aby umożliwić producentom dostosowanie się i zastąpienie PFHxA bezpieczniejszymi alternatywami.
Zaangażowanie UE w redukcję zanieczyszczeń PFAS
Ograniczenie to jest częścią szerszych działań UE mających na celu redukcję zanieczyszczeń PFAS, zgodnie z Strategią Chemikaliów na rzecz Zrównoważonego Rozwoju. PFAS były używane w procesach przemysłowych i produktach konsumenckich przez dziesięciolecia, co doprowadziło do szeroko rozpowszechnionego skażenia gleby i wody, w tym wody pitnej. Ograniczając PFHxA, UE kontynuuje swoje działania mające na celu zmniejszenie zagrożeń dla zdrowia publicznego, jednocześnie równoważąc potrzeby przemysłowe na rzecz zielonej gospodarki.
To działanie buduje na istniejących zakazach i ograniczeniach dotyczących innych szkodliwych PFAS, takich jak PFOA, przyczyniając się do bezpieczniejszej i bardziej zrównoważonej przyszłości.
We październiku odbędzie się szereg wydarzeń z zakresu prawodastwa dotyczącego chemikaliów, które będą miały wpływ na szerokie grono przedsiębiorstw, produktów i działań.
Konferencja dotycząca Zarządzania Chemikaliami i REACH to nasze najważniejsze wydarzenie w 2024 roku z udziałem ekspertów, organów regulacyjnych i przedstawicieli branży, skupiające się na najnowszych zmianach i trendach w szerokim zakresie powiązanych ze Strategią UE na rzecz zrównoważonego rozwoju chemikaliów.
Współorganizatorami Konferencji REACH są: Europejska Rada ds. Przemysłu Chemicznego (CEFIC) oraz Europejskie Stowarzyszenie Metali Eurometaux.
Uczestnicy otrzymają aktualne informacje dotyczące nowych wymagań, procedur i najlepszych praktyk niezbędnych do zapewnienia zgodności z obecnymi i przyszłymi standardami.
Konferencja REACH organizowana jest w języku angielskim.
Konferencja ma charakter hybrydowy – udział jest możliwy zarówno stacjonarnie, jak i online.
Rozporządzenie to będzie miało wpływ na perspektywy organów regulacyjnych i przemysłu w odniesieniu do zmian związanych z produkcją, utylizacją i recyklingiem baterii. Wydarzenie zapewni uczestnikom analizę nowych wymagań i ich wpływu na odpowiedzialność środowiskową w tym obszarze.
Prowadzone w języku angielskim.
Seminarium ma charakter hybrydowy – udział jest możliwy zarówno osobiście, jak i online.
Nie przegap okazji, aby wziąć udział w tych ważnych wydarzeniach, które pomogą Ci być na bieżąco z najnowszymi zmianami w przepisach i skutecznie dostosować się do nowych wymagań.
Od 1 kwietnia 2026 roku w Europie wprowadzone zostaną nowe wymagania dotyczące oceny wpływu procesów uzdatniania wody na substancje czynne i ich metabolity. Ta inicjatywa, która jest wspólnie kierowana przez Europejską Agencję Chemikaliów (ECHA) oraz Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), obejmuje nowe rejestracje i odnawianie rejestracji substancji czynnych w produktach ochrony roślin i produktach biobójczych.
Dokument wytycznych dotyczących wpływu procesów uzdatniania wody na resztki substancji czynnych lub ich metabolitów w wodzie przeznaczonej do produkcji wody pitnej został opublikowany pod koniec 2023 roku. Trwają dyskusje między firmami chemicznymi, agrochemicznymi i organizacjami zajmującymi się badaniami zleconymi w celu zdefiniowania i walidacji jasnych strategii testowania i wsparcia analitycznego, aby sprostać nowym wymaganiom.
Woda pitna pochodzi ze źródeł, w tym wód powierzchniowych i/lub gruntowych. Wytyczne przewidują różne podejścia do pomiaru wpływu procesów uzdatniania wody zarówno na substancje czynne, jak i ich metabolity w produkcji wody pitnej. Wytyczna dotyczy procesów stosowanych głównie w Unii Europejskiej, w tym filtracji, chlorowania, preoksydacji, ozonowania i dezynfekcji UV. Ma to na celu rozwiązanie problemów zdrowotnych związanych z narażeniem na szkodliwe związki w wodzie pitnej.
Co obejmuje testowanie?
W ramach wielopoziomowego systemu unika, tam gdzie to możliwe, badań w rzeczywistych warunkach i uwzględnia, gdzie to stosowne, zastosowanie metod ważenia dowodów i nowe podejście.
Dokładna liczba substancji czynnych, które będą musiały być ocenione, nie jest jeszcze znana, ale szacuje się, że będzie ich od 100 do 500, z wieloma potencjalnymi metabolitami. To rodzi obawy dla producentów, którzy będą musieli przeprowadzić testy, aby zapewnić ciągłą zgodność swoich produktów.
Centrum Ekotoksykologiczne oferuje fachowe doradztwo w zakresie rejestracji substancji czynnych zgodnie z nowymi wymaganiami ECHA i EFSA. Pomagamy w opracowywaniu strategii testowania, wsparciu analitycznym oraz spełnianiu wymogów legislacyjnych dotyczących zgodności produktów. Naszym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa wody pitnej i zgodności ze wszystkimi regulacjami.
Jeżeli Państwa przedsiębiorstwo kwalifikuje się jako mikro, małe lub średnie (MŚP), konieczne jest upewnienie się, że podczas rejestracji substancji w systemie REACH-IT została poprawnie określona jego wielkość. Błędne deklaracje mogą prowadzić do naliczenia opłat administracyjnych.
Helsinki, 10 września 2024 r . – Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) aktywnie weryfikuje wielkość przedsiębiorstw, które zgłosiły status MŚP podczas rejestracji w systemie REACH.
Jeżeli okaże się, że błędnie zadeklarowałeś wielkość firmy i ma status mniejszy niż w rzeczywistości, ważne jest, aby jak najszybciej skontaktować się z działem pomocy technicznej ECHA (ECHA Helpdesk). Niezastosowanie się do tego może skutkować dodatkową opłatą administracyjną w wysokości do 19 900 EUR, oprócz różnicy w opłacie rejestracyjnej, zależnej od Twojej wielkości firmy.
Jeśli jednak użytkownik poinformuje ECHA o błędzie przed rozpoczęciem weryfikacji, będzie musiał uiścić jedynie różnicę w opłacie rejestracyjnej, unikając opłaty administracyjnej.
Wytyczne dotyczące określania wielkości przedsiębiorstwa są dostępne na stronie internetowej ECHA. Należy upewnić się, że załadowano dokumenty potwierdzające status MŚP w systemie REACH-IT, regularnie monitorować aktualizacje konta REACH-IT oraz zapewnić, że dane rejestracyjne i kontaktowe są zawsze aktualne.
Ecodesign stał się ważnym narzędziem zapewniającym zrównoważony rozwój mający na celu ograniczenie negatywnego wpływu produktów na środowisko w całym ich cyklu życia.
Zgodnie z nowymi podejściami, regulacja zrównoważonych produktów wymaga od producentów wdrażania zasad ekoprojektowania na wszystkich etapach procesu produkcyjnego. Dotyczy to zarówno poszczególnych komponentów, jak i produktów końcowych wprowadzanych na rynek. Producenci muszą brać pod uwagę wpływ swoich produktów na środowisko od momentu wydobycia surowców do utylizacji odpadów po użyciu. Ecodesign nie tylko zmniejsza szkodliwy wpływ na ekosystemy, ale także pomaga obniżyć koszty produkcji poprzez optymalizację wykorzystania zasobów.
Jednym z kluczowych wymogów ecodesignu jest zapewnienie efektywności energetycznej produktów. Oznacza to, że opracowując nowe produkty, należy wziąć pod uwagę ich zużycie energii i szukać sposobów na jego zmniejszenie. Kolejnym ważnym aspektem jest możliwość ponownego wykorzystania materiałów i poddania ich recyklingowi na koniec cyklu życia produktu.
Prawodawstwo Unii Europejskiej dotyczące zrównoważonego ecodesignu produktów określa ramy, w których producenci są zobowiązani do działania w celu zapewnienia, że ich produkty są zgodne z normami środowiskowymi.
Efektywność energetyczna produktów
Optymalizacja wykorzystania zasobów
Recykling i ponowne wykorzystanie
Trwałość i łatwość konserwacji
Zmniejszenie wpływu na środowisko
Innowacje i zrównoważony rozwój
Punkty te podkreślają znaczenie ecodesignu jako narzędzia do tworzenia produktów spełniających współczesne wymagania w zakresie zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
Ecodesign – rozporządzenia w sprawie zrównoważonych produktów (ESPR) weszło w życie 18 lipca 2024 r. ESPR ma na celu znaczną poprawę obiegu zamkniętego, charakterystyki energetycznej i innych aspektów zrównoważenia środowiskowego produktów wprowadzanych do obrotu w UE.
Przepisy techniczne dotyczące produktów kosmetycznych opierają się na rozporządzeniu (WE) nr 1223/2009 dotyczącym produktów kosmetycznych, przyjętym w dniu 30 listopada 2009 r. Rozporządzenie to określa wymagania dotyczące bezpieczeństwa, jakości i oznakowania kosmetyków wprowadzanych na rynek ukraiński i zgodnie z Uchwałą Gabinetu Ministrów Ukrainy nr 65 z dnia 20 stycznia 2021 r. wchodzi w życie z dniem 3 sierpnia 2024 r. Wprowadzanie do obrotu produktów kosmetycznych, które zostały wprowadzone do obrotu przed dniem 3 sierpnia 2026 r., nie może być zakazane lub ograniczone z powodu niezgodności tych produktów kosmetycznych z wymaganiami TR zatwierdzonych niniejszą uchwałą.
Celem rozporządzenia technicznego jest zapewnienie wysokiego poziomu ochrony konsumentów poprzez ustanowienie jasnych i jednoznacznych wymogów dla produktów kosmetycznych. Obejmuje wszystkie aspekty związane z produkcją, etykietowaniem, testowaniem i sprzedażą produktów kosmetycznych.
Do głównych przepisów rozporządzenia należą::
Bezpieczeństwo produktu: Wymagania dotyczące składu kosmetyków, aby zapobiec ewentualnemu szkodliwemu wpływowi na zdrowie konsumentów. Produkty muszą zostać poddane badaniom toksykologicznym i innym badaniom w celu potwierdzenia ich bezpieczeństwa.
Etykietowanie i pakowanie: Jasne i zrozumiałe oznakowanie, które zawiera wszystkie niezbędne informacje o składzie, instrukcję użytkowania, datę produkcji i datę ważności.
Deklaracja zgodności: Producenci i importerzy muszą dostarczyć dokumenty potwierdzające zgodność ich produktów ze wszystkimi ustalonymi normami i wymaganiami.
Kontrola jakości: Ustala się zasady przeprowadzania kontroli jakości na wszystkich etapach produkcji i dostawy kosmetyków.
Wymagania dotyczące materiałów reklamowych: Zabronione są fałszywe lub wprowadzające w błąd oświadczenia o właściwościach produktów, które mogą wprowadzać konsumentów w błąd.
Zgodnie z nowymi przepisami, każdy produkt kosmetyczny musi być dokładnie przebadany i certyfikowany, aby mieć pewność, że spełnia wysokie standardy bezpieczeństwa i jakości. Rozporządzenie to pomoże konsumentom w lepszym wyborze produktów kosmetycznych i zapewni większą przejrzystość na rynku. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/65-2021-%D0%BF#Text
Ukraina oficjalnie przyjęła rozporządzenie REACH, co stanowi znaczący krok w kierunku dostosowania swoich norm bezpieczeństwa chemicznego do norm Unii Europejskiej. Posunięcie to wymaga od firm działających na Ukrainie rejestracji swoich substancji chemicznych. Zapewniając dostęp do wyczerpujących informacji na temat bezpieczeństwa i stosowania tych substancji.
Ważne terminy rejestracji:
1 października 2026 r.:
Substancje w ≥1 000 t/a
Substancje CMR (kategoria 1A i 1B) w stężeniu ≥1 t/d
Substancje bardzo toksyczne dla organizmów wodnych (ostre lub przewlekłe) w ilości ≥100 t/a
1 czerwca 2028 r.:
Substancje przy 100 – 1 000 t/a
1 marca 2030 r.:
Substancje w ilości 1 – 100 t/a
Rozporządzenie REACH: REACH to skrót od angielskich słów Registration, Evaluation, Authorization, and Restriction of Chemicals. Czyli rejestracja, ocena, udzielanie zezwoleń i stosowane ograniczenia w zakresie chemikaliów. Jest to kompleksowe rozporządzenie UE mające na celu ochronę zdrowia ludzkiego i środowiska przed zagrożeniami stwarzanymi przez chemikalia.
Harmonogram rejestracji: Firmy na Ukrainie muszą rozpocząć proces rejestracji, a wszystkie niezbędne rejestracje należy dokonać do 2026 roku. Ten harmonogram zapewnia firmom jasne ramy zgodności z przepisami.
Zakres i skutki: Rozporządzenie ma zastosowanie do wszystkich substancji chemicznych produkowanych, importowanych lub stosowanych na Ukrainie. Obejmuje to chemikalia stosowane w procesach przemysłowych, a także te znajdujące się w produktach codziennego użytku, takich jak środki czyszczące, farby i artykuły, takie jak ubrania i meble.
Korzyści: Przyjmując REACH, Ukraina dąży do poprawy zdrowia publicznego i ochrony środowiska. Rozporządzenie promuje bezpieczniejsze obchodzenie się z chemikaliami, zmniejsza liczbę substancji niebezpiecznych i zachęca do stosowania bezpieczniejszych alternatyw.
Co to oznacza dla firm:
Wymogi dotyczące zgodności: Przedsiębiorstwa muszą identyfikować ryzyko związane z substancjami, które produkują i wprowadzają do obrotu na Ukrainie, oraz zarządzać nim.
Udostępnianie danych: Przedsiębiorstwa będą musiały udostępniać dane na temat właściwości i zastosowań swoich substancji, a także wytyczne dotyczące bezpiecznego obchodzenia się z nimi.
Wsparcie regulacyjne: Przedsiębiorstwa mogą zwrócić się o pomoc i szczegółowe wytyczne do ukraińskich organów regulacyjnych, aby upewnić się, że spełniają wymagania REACH.
Przyjęcie to oznacza zaangażowanie Ukrainy w zaostrzenie norm bezpieczeństwa chemicznego i integrację z normami europejskimi, co ostatecznie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa środowiska dla jej obywateli i ekosystemów.