Od 1 kwietnia 2026 roku w Europie wprowadzone zostaną nowe wymagania dotyczące oceny wpływu procesów uzdatniania wody na substancje czynne i ich metabolity. Ta inicjatywa, która jest wspólnie kierowana przez Europejską Agencję Chemikaliów (ECHA) oraz Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), obejmuje nowe rejestracje i odnawianie rejestracji substancji czynnych w produktach ochrony roślin i produktach biobójczych.
Dokument wytycznych dotyczących wpływu procesów uzdatniania wody na resztki substancji czynnych lub ich metabolitów w wodzie przeznaczonej do produkcji wody pitnej został opublikowany pod koniec 2023 roku. Trwają dyskusje między firmami chemicznymi, agrochemicznymi i organizacjami zajmującymi się badaniami zleconymi w celu zdefiniowania i walidacji jasnych strategii testowania i wsparcia analitycznego, aby sprostać nowym wymaganiom.
Woda pitna pochodzi ze źródeł, w tym wód powierzchniowych i/lub gruntowych. Wytyczne przewidują różne podejścia do pomiaru wpływu procesów uzdatniania wody zarówno na substancje czynne, jak i ich metabolity w produkcji wody pitnej. Wytyczna dotyczy procesów stosowanych głównie w Unii Europejskiej, w tym filtracji, chlorowania, preoksydacji, ozonowania i dezynfekcji UV. Ma to na celu rozwiązanie problemów zdrowotnych związanych z narażeniem na szkodliwe związki w wodzie pitnej.
Co obejmuje testowanie?
W ramach wielopoziomowego systemu unika, tam gdzie to możliwe, badań w rzeczywistych warunkach i uwzględnia, gdzie to stosowne, zastosowanie metod ważenia dowodów i nowe podejście.
Dokładna liczba substancji czynnych, które będą musiały być ocenione, nie jest jeszcze znana, ale szacuje się, że będzie ich od 100 do 500, z wieloma potencjalnymi metabolitami. To rodzi obawy dla producentów, którzy będą musieli przeprowadzić testy, aby zapewnić ciągłą zgodność swoich produktów.
Centrum Ekotoksykologiczne oferuje fachowe doradztwo w zakresie rejestracji substancji czynnych zgodnie z nowymi wymaganiami ECHA i EFSA. Pomagamy w opracowywaniu strategii testowania, wsparciu analitycznym oraz spełnianiu wymogów legislacyjnych dotyczących zgodności produktów. Naszym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa wody pitnej i zgodności ze wszystkimi regulacjami.
Jeżeli Państwa przedsiębiorstwo kwalifikuje się jako mikro, małe lub średnie (MŚP), konieczne jest upewnienie się, że podczas rejestracji substancji w systemie REACH-IT została poprawnie określona jego wielkość. Błędne deklaracje mogą prowadzić do naliczenia opłat administracyjnych.
Helsinki, 10 września 2024 r . – Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) aktywnie weryfikuje wielkość przedsiębiorstw, które zgłosiły status MŚP podczas rejestracji w systemie REACH.
Jeżeli okaże się, że błędnie zadeklarowałeś wielkość firmy i ma status mniejszy niż w rzeczywistości, ważne jest, aby jak najszybciej skontaktować się z działem pomocy technicznej ECHA (ECHA Helpdesk). Niezastosowanie się do tego może skutkować dodatkową opłatą administracyjną w wysokości do 19 900 EUR, oprócz różnicy w opłacie rejestracyjnej, zależnej od Twojej wielkości firmy.
Jeśli jednak użytkownik poinformuje ECHA o błędzie przed rozpoczęciem weryfikacji, będzie musiał uiścić jedynie różnicę w opłacie rejestracyjnej, unikając opłaty administracyjnej.
Wytyczne dotyczące określania wielkości przedsiębiorstwa są dostępne na stronie internetowej ECHA. Należy upewnić się, że załadowano dokumenty potwierdzające status MŚP w systemie REACH-IT, regularnie monitorować aktualizacje konta REACH-IT oraz zapewnić, że dane rejestracyjne i kontaktowe są zawsze aktualne.
Ecodesign stał się ważnym narzędziem zapewniającym zrównoważony rozwój mający na celu ograniczenie negatywnego wpływu produktów na środowisko w całym ich cyklu życia.
Zgodnie z nowymi podejściami, regulacja zrównoważonych produktów wymaga od producentów wdrażania zasad ekoprojektowania na wszystkich etapach procesu produkcyjnego. Dotyczy to zarówno poszczególnych komponentów, jak i produktów końcowych wprowadzanych na rynek. Producenci muszą brać pod uwagę wpływ swoich produktów na środowisko od momentu wydobycia surowców do utylizacji odpadów po użyciu. Ecodesign nie tylko zmniejsza szkodliwy wpływ na ekosystemy, ale także pomaga obniżyć koszty produkcji poprzez optymalizację wykorzystania zasobów.
Jednym z kluczowych wymogów ecodesignu jest zapewnienie efektywności energetycznej produktów. Oznacza to, że opracowując nowe produkty, należy wziąć pod uwagę ich zużycie energii i szukać sposobów na jego zmniejszenie. Kolejnym ważnym aspektem jest możliwość ponownego wykorzystania materiałów i poddania ich recyklingowi na koniec cyklu życia produktu.
Prawodawstwo Unii Europejskiej dotyczące zrównoważonego ecodesignu produktów określa ramy, w których producenci są zobowiązani do działania w celu zapewnienia, że ich produkty są zgodne z normami środowiskowymi.
Efektywność energetyczna produktów
Optymalizacja wykorzystania zasobów
Recykling i ponowne wykorzystanie
Trwałość i łatwość konserwacji
Zmniejszenie wpływu na środowisko
Innowacje i zrównoważony rozwój
Punkty te podkreślają znaczenie ecodesignu jako narzędzia do tworzenia produktów spełniających współczesne wymagania w zakresie zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
Ecodesign – rozporządzenia w sprawie zrównoważonych produktów (ESPR) weszło w życie 18 lipca 2024 r. ESPR ma na celu znaczną poprawę obiegu zamkniętego, charakterystyki energetycznej i innych aspektów zrównoważenia środowiskowego produktów wprowadzanych do obrotu w UE.
Przepisy techniczne dotyczące produktów kosmetycznych opierają się na rozporządzeniu (WE) nr 1223/2009 dotyczącym produktów kosmetycznych, przyjętym w dniu 30 listopada 2009 r. Rozporządzenie to określa wymagania dotyczące bezpieczeństwa, jakości i oznakowania kosmetyków wprowadzanych na rynek ukraiński i zgodnie z Uchwałą Gabinetu Ministrów Ukrainy nr 65 z dnia 20 stycznia 2021 r. wchodzi w życie z dniem 3 sierpnia 2024 r. Wprowadzanie do obrotu produktów kosmetycznych, które zostały wprowadzone do obrotu przed dniem 3 sierpnia 2026 r., nie może być zakazane lub ograniczone z powodu niezgodności tych produktów kosmetycznych z wymaganiami TR zatwierdzonych niniejszą uchwałą.
Celem rozporządzenia technicznego jest zapewnienie wysokiego poziomu ochrony konsumentów poprzez ustanowienie jasnych i jednoznacznych wymogów dla produktów kosmetycznych. Obejmuje wszystkie aspekty związane z produkcją, etykietowaniem, testowaniem i sprzedażą produktów kosmetycznych.
Do głównych przepisów rozporządzenia należą::
Bezpieczeństwo produktu: Wymagania dotyczące składu kosmetyków, aby zapobiec ewentualnemu szkodliwemu wpływowi na zdrowie konsumentów. Produkty muszą zostać poddane badaniom toksykologicznym i innym badaniom w celu potwierdzenia ich bezpieczeństwa.
Etykietowanie i pakowanie: Jasne i zrozumiałe oznakowanie, które zawiera wszystkie niezbędne informacje o składzie, instrukcję użytkowania, datę produkcji i datę ważności.
Deklaracja zgodności: Producenci i importerzy muszą dostarczyć dokumenty potwierdzające zgodność ich produktów ze wszystkimi ustalonymi normami i wymaganiami.
Kontrola jakości: Ustala się zasady przeprowadzania kontroli jakości na wszystkich etapach produkcji i dostawy kosmetyków.
Wymagania dotyczące materiałów reklamowych: Zabronione są fałszywe lub wprowadzające w błąd oświadczenia o właściwościach produktów, które mogą wprowadzać konsumentów w błąd.
Zgodnie z nowymi przepisami, każdy produkt kosmetyczny musi być dokładnie przebadany i certyfikowany, aby mieć pewność, że spełnia wysokie standardy bezpieczeństwa i jakości. Rozporządzenie to pomoże konsumentom w lepszym wyborze produktów kosmetycznych i zapewni większą przejrzystość na rynku. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/65-2021-%D0%BF#Text
Ukraina oficjalnie przyjęła rozporządzenie REACH, co stanowi znaczący krok w kierunku dostosowania swoich norm bezpieczeństwa chemicznego do norm Unii Europejskiej. Posunięcie to wymaga od firm działających na Ukrainie rejestracji swoich substancji chemicznych. Zapewniając dostęp do wyczerpujących informacji na temat bezpieczeństwa i stosowania tych substancji.
Ważne terminy rejestracji:
1 października 2026 r.:
Substancje w ≥1 000 t/a
Substancje CMR (kategoria 1A i 1B) w stężeniu ≥1 t/d
Substancje bardzo toksyczne dla organizmów wodnych (ostre lub przewlekłe) w ilości ≥100 t/a
1 czerwca 2028 r.:
Substancje przy 100 – 1 000 t/a
1 marca 2030 r.:
Substancje w ilości 1 – 100 t/a
Rozporządzenie REACH: REACH to skrót od angielskich słów Registration, Evaluation, Authorization, and Restriction of Chemicals. Czyli rejestracja, ocena, udzielanie zezwoleń i stosowane ograniczenia w zakresie chemikaliów. Jest to kompleksowe rozporządzenie UE mające na celu ochronę zdrowia ludzkiego i środowiska przed zagrożeniami stwarzanymi przez chemikalia.
Harmonogram rejestracji: Firmy na Ukrainie muszą rozpocząć proces rejestracji, a wszystkie niezbędne rejestracje należy dokonać do 2026 roku. Ten harmonogram zapewnia firmom jasne ramy zgodności z przepisami.
Zakres i skutki: Rozporządzenie ma zastosowanie do wszystkich substancji chemicznych produkowanych, importowanych lub stosowanych na Ukrainie. Obejmuje to chemikalia stosowane w procesach przemysłowych, a także te znajdujące się w produktach codziennego użytku, takich jak środki czyszczące, farby i artykuły, takie jak ubrania i meble.
Korzyści: Przyjmując REACH, Ukraina dąży do poprawy zdrowia publicznego i ochrony środowiska. Rozporządzenie promuje bezpieczniejsze obchodzenie się z chemikaliami, zmniejsza liczbę substancji niebezpiecznych i zachęca do stosowania bezpieczniejszych alternatyw.
Co to oznacza dla firm:
Wymogi dotyczące zgodności: Przedsiębiorstwa muszą identyfikować ryzyko związane z substancjami, które produkują i wprowadzają do obrotu na Ukrainie, oraz zarządzać nim.
Udostępnianie danych: Przedsiębiorstwa będą musiały udostępniać dane na temat właściwości i zastosowań swoich substancji, a także wytyczne dotyczące bezpiecznego obchodzenia się z nimi.
Wsparcie regulacyjne: Przedsiębiorstwa mogą zwrócić się o pomoc i szczegółowe wytyczne do ukraińskich organów regulacyjnych, aby upewnić się, że spełniają wymagania REACH.
Przyjęcie to oznacza zaangażowanie Ukrainy w zaostrzenie norm bezpieczeństwa chemicznego i integrację z normami europejskimi, co ostatecznie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa środowiska dla jej obywateli i ekosystemów.
Helsinki, 23 lipca 2024 r. Zgodnie z nowymi przepisami zatwierdzonymi przez Komisję Europejską, Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) będzie teraz naliczać tylko jedną opłatę administracyjną za wspólne wnioski o zezwolenia, które obejmują wnioskodawców z nieprawidłowo zadeklarowanymi wielkościami przedsiębiorstwa. Polityka ta obowiązuje nawet wtedy, gdy wielu wnioskodawców fałszywie twierdzi, że są mikroprzedsiębiorstwami, małymi lub średnimi przedsiębiorstwami (MŚP).
Opłata administracyjna będzie zależała od wielkości największego wnioskodawcy w ramach wspólnej grupy składającej wnioski. Jest to zgodne ze strukturą opłat określoną w rozporządzeniu wykonawczym Komisji dotyczącym opłat i należności na rzecz ECHA. Główny wnioskodawca otrzyma fakturę. Jeśli wszyscy wnioskodawcy prawidłowo zadeklarowali wielkość swojej firmy, nie zostanie naliczona żadna opłata administracyjna.
Dodatkowo zmieniono definicję „korzyści finansowych” w taki sposób, aby obejmowała ona weryfikację ex-ante, która ma miejsce przed wystawieniem faktury. Ponieważ MŚP korzystają z niższych opłat, ” korzyść finansowa ” odnosi się do kwoty opłat, których uniknięto dzięki fałszywym lub niekompletnym informacjom.
Poziomy opłaty administracyjnej i inne przepisy pozostają bez zmian. Zmieniona i skonsolidowana decyzja zarządu ECHA, potwierdzona przez Komisję, wchodzi w życie z dniem 22 lipca 2024 r.
Definicja puli: Pula 0 obejmuje substancje, które są już uwzględnione w „Registry of Intention (RoI)“ w odniesieniu do ograniczeń1 lub w przypadku których Komisja zwróciła się do ECHA o przygotowanie dokumentacji w sprawie ograniczeń. Dokumentacje w sprawie ograniczeń, które zostały już złożone, nie są ujęte w puli 0, lecz są wymienione w Załączniku 1.
– Pula 0 – ECHA art. 69 ust. 2; – Państwa członkowskie; – Pula 1 – Oczekiwany wniosek Komisji skierowany do ECHA; – Pula 1 – ECHA art. 69 ust. 2; – Pula 1 – Państwa członkowskie.
Załącznik II – Grupy substancji będących w trakcie oceny z ograniczeniem jako potencjalna opcja zarządzania regulacyjnego
W załączniku II wymieniono substancje, które są poddawane ocenie, wraz z ograniczeniami jako potencjalną opcję zarządzania regulacyjnego. Na razie nie podjęto jeszcze decyzji co do tego, czy ograniczenie zostanie przygotowane. Ani kto złoży dokumentację (państwo członkowskie czy ECHA w imieniu Komisji). Załącznik II służy również jako wykaz dla organów, w celu opracowania priorytetów dla przyszłych dokumentacji w sprawie ograniczeń. Podobnie jak w przypadku puli 1, dla niektórych (grup) substancji klasyfikacja na podstawie rozporządzenia CLP lub identyfikacja SVHC zgodnie z rozporządzeniem REACH może być kolejnym działaniem regulacyjnym. Po którym potencjalnie może nastąpić ograniczenie.
Substancje są wymienione w załączniku II z różnych powodów. Obejmuje ona (grupy) substancji, w odniesieniu do których:
– przeprowadzona przez ECHA ocena potrzeb regulacyjnych sugeruje ograniczenie jako potencjalną opcję zarządzania regulacyjnego;
– ECHA, zgodnie z art. 69 ust. 2, określiła ograniczenie jako regulacyjne działanie następcze;
– Wstępne oceny państw członkowskich. Komisji lub grup roboczych z udziałem państw członkowskich, Komisji i ECHA sugerują, że ograniczenie może być potencjalnie odpowiednią opcją zarządzania regulacyjnego;
Lista kandydacka substancji wzbudzających szczególnie duże obawy (SVHC) zawiera obecnie 241 pozycji dotyczących substancji chemicznych.Które mogą szkodzić ludziom lub środowisku. Firmy są odpowiedzialne za zarządzanie ryzykiem związanym z tymi chemikaliami oraz udzielanie klientom i konsumentom informacji na temat ich bezpiecznego stosowania.
Helsinki, 27 czerwca 2024 r. – Nowo dodana substancja chemiczna, nadtlenek bis(α,α-dimetylobenzylu). Jest toksyczny dla rozrodczości i jest stosowany jako substancja pomocnicza w przetwórstwie, np. jako środek zmniejszający palność.
Wpis dodany do listy kandydackiej w dniu 27 czerwca 2024 r.:
Komitet Państw Członkowskich (MSC) ECHA potwierdził dodanie tej substancji do listy kandydackiej. Lista zawiera obecnie 241 pozycji – niektóre z nich to grupy substancji chemicznych. Więc ogólna liczba substancji chemicznych, których dotyczy problem, jest wyższa.
Substancja ta może w przyszłości zostać umieszczona w wykazie substancji podlegających procedurze udzielania zezwoleń. Jeśli substancja znajduje się w tym wykazie, przedsiębiorstwa nie mogą jej stosować. Chyba że złożą wniosek o zezwolenie, a Komisja Europejska zezwoli na jej dalsze stosowanie.
Inne substancje
Porozumienie MSC w procesie identyfikacji fosforanu trifenylu (TPhP; WE nr 204-112-2) jako SVHC przewidziano na czerwcowe posiedzenie komitetu. Jednakże po konsultacji z członkami komitetu i podmiotem przedkładającym dokumentację ECHA podjęła decyzję o zawieszeniu procesu ubiegania się o zgodę na tę substancję, ponieważ w dniach poprzedzających posiedzenie pojawiły się istotne nowe informacje.
Zawieszenie to gwarantuje, że nowo dostarczone dane zostaną odpowiednio ocenione i uwzględnione w procesie identyfikacji SVHC. Jest to rozwiązanie wyjątkowe i ma zastosowanie wyłącznie w warunkach właściwych dla danego przypadku.
Forum ECHA ds. egzekwowania przepisów zgodziło się na nowy ogólnounijny projekt mający na celu sprawdzenie, czy niebezpieczne mieszaniny obecne w produktach, takich jak odświeżacze powietrza lub papierosy elektroniczne, są prawidłowo klasyfikowane, oznakowane i pakowane w celu ochrony konsumentów i dzieci przed zagrożeniami chemicznymi.
Helsinki, 17 czerwca 2024 r. – Celem kontroli w nowym projekcie REF-14 jest ochrona zdrowia ludzkiego poprzez egzekwowanie wymogu klasyfikacji i oznakowania mieszanin stwarzających zagrożenie. Kontrole obejmą produkty konsumpcyjne, które są powszechnie dostępne na rynku i o których wiadomo, że zawierają niebezpieczne mieszaniny – takie jak wyroby nikotynowe zawierające substancje silnie toksyczne lub odświeżacze powietrza zawierające substancje uczulające lub drażniące.
Organy egzekwowania prawa zauważyły, że produkty te czasami nie są klasyfikowane i oznakowane w celu informowania konsumentów o zagrożeniach i sposobach ich bezpiecznego stosowania. Czasami można je również znaleźć bez zapięcia zabezpieczającego przed dziećmi, co może spowodować narażenie dzieci.
Inspektorzy sprawdzą, czy dostawcy tych produktów wywiązują się ze swoich obowiązków wynikających z rozporządzenia CLP, w tym z zakresu klasyfikacji i oznakowania, a także wymagań dotyczących opakowań i zapięć zabezpieczających przed otwarciem przez dzieci. Sprawdzą również zgłoszenia do ośrodków zatruć oraz karty charakterystyki mieszanin. Projekt REF-14 zostanie przygotowany w 2025 r., a inspekcje spodziewane są w 2026 r.
Zachęcamy do zapoznania się z aktualnym wydaniem aktualności EkotoxInfo. W podsumowaniu zmian w dziedzinie prawodawstwa i zarządzania chemikaliami znajdą Państwo następujące tematy:
Nanomateriały w produktach kosmetycznych
Przedłużenie okresu trwania unijnego programu oceny substancji czynnych stosowanych w produktach biobójczych
Przegląd dyrektywy UE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych
Koncepcja niezbędnego zastosowania w prawodawstwie UE dotyczącym chemikaliów
Ograniczenie produkcji, wprowadzania do obrotu i stosowania substancji per- i polifluoroalkilowych (PFAS)
Wniosek w sprawie ograniczeń większej liczby substancji związków chromu (VI)
Oktametylocyklotetrasiloksan (D4), dekametylocyklopentasiloksan (D5) i dodekametylocykloheksasiloksan (D6) – substancje podlegające ograniczeniom na mocy rozporządzenia Komisji UE.
Składanie powiadomień dalszego użytkownika o dozwolonych zastosowaniach
Konferencja REACH 2024 odbędzie się w Bratysławie w dniach 15-16 października 2024 r.
Nanomateriały w produktach kosmetycznych
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2024/858 (14 marca 2024 r.) Parlamentu Europejskiego i Rady 1223/2009/WE w sprawie kopolimeru styren/akrylan, kopolimeru styren/akrylan sodu, miedzi, koloidu miedzi, hydroksyapatytu, w sprawie modyfikacji nanomateriałów złota, koloidu złota, kwasu tioetyloaminohialuronowego złota, koloidu acetyloheptapeptydu-9 złota, platyny, koloidu platyny, koloidu acetylo-tetrapeptydu-17 platyny i koloidu srebra w produktach kosmetycznych.
Przegląd dyrektywy UE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych
Proponowane rozporządzenie określałoby przepisy dotyczące zrównoważonego rozwoju (np. w zakresie substancji potencjalnie niebezpiecznych, możliwości recyklingu oraz obowiązkowej zawartości materiałów pochodzących z recyklingu i minimalizacji opakowań); etykietowania, znakowania i informacji (np. w zakresie składu materiałowego opakowań); obowiązków podmiotów gospodarczych (np. zakazu stosowania niektórych formatów opakowań oraz określenia celów w zakresie ponownego użycia i napełniania); gospodarowania opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (np. celów w zakresie ograniczenia ilości odpadów opakowaniowych oraz systemów kaucji i zwrotu jednorazowych plastikowych butelek na napoje i metalowych pojemników na napoje); oraz zielonych zamówień publicznych.
Koncepcja niezbędnego zastosowania (ang. essential use) w prawodawstwie UE dotyczącym chemikaliów
Pojęcie niezbędnego zastosowania zawarte w prawodawstwie UE dotyczącym chemikaliów stanowi ramy mające na celu określenie, kiedy stosowanie określonych substancji jest konieczne ze względu na potrzeby społeczne. Ma ona na celu zrównoważenie kwestii dotyczących zdrowia, bezpieczeństwa i środowiska z potrzebami społecznymi. Koncepcja ta obejmuje identyfikację zastosowań o krytycznym znaczeniu dla zdrowia, bezpieczeństwa lub funkcjonowania społeczeństwa, przy jednoczesnej ocenie dostępności rozwiązań alternatywnych.
Dzięki ustrukturyzowanym ocenom można dokonać selekcji zastosowań innych niż niezbędne, upraszczając procesy regulacyjne i promując przejście na bezpieczniejsze alternatywy. Wdrożenie tej koncepcji wymaga dokładnego rozważenia konkretnych kryteriów i procedur w ramach poszczególnych ram prawnych, aby zapewnić jej skuteczność i zastosowanie w różnych sektorach.
Ograniczenie produkcji, wprowadzania do obrotu i stosowania substancji per- i polifluoroalkilowych (PFAS)
PFAS są lub ostatecznie przekształcają się w substancje trwałe, prowadząc do nieodwracalnego narażenia środowiska i akumulacji. Ze względu na ich rozpuszczalność w wodzie i mobilność, w UE doszło do skażenia wód powierzchniowych, gruntowych i pitnych oraz gleby.
Jedną z głównych obaw społecznych jest nieodwracalność skażenia, wraz z efektami zaburzającymi gospodarkę hormonalną, rakotwórczością, toksycznością dla reprodukcji, wpływem na układ odpornościowy i metabolizm lipidów dla szerokiej gamy PFAS.
Propozycja powszechnego ograniczenia PFAS jest w trakcie procesu legislacyjnego
Oktametylocyklotetrasiloksan (D4), dekametylocyklopentasiloksan (D5) i dodekametylocykloheksasiloksan (D6) – substancje podlegające ograniczeniom na mocy rozporządzenia Komisji UE.
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2024/1328 z dnia 16 maja 2024 r.
Składanie powiadomień dalszego użytkownika o dozwolonych zastosowaniach
Dalsi użytkownicy substancji wymienionej w wykazie substancji podlegających procedurze udzielania zezwoleń (załącznik XIV) stosujący ją na podstawie zezwolenia udzielonego dostawcy znajdującemu się dalej w łańcuchu dostaw muszą powiadomić ECHA o takim zastosowaniu.
Konferencja REACH 2024 odbędzie się w dniach 15-16 października 2024 r. w Bratysławie.
Konferencja REACH 2024 organizowana jest już po raz czternasty, gromadząc wykładowców i uczestników z różnych sektorów przemysłu, władz, środowisk akademickich i innych zainteresowanych stron.
Obecnie prawodawstwo UE w zakresie chemikaliów osiągnęło istotny etap dzięki nowym politykom Strategii Chemikaliów na rzecz Zrównoważonego Rozwoju. Wprowadzonym w ramach Europejskiego Ładu Przemysłowego jako uzupełnienie Zielonego Ładu. Zarządzanie wszystkimi nowymi wymogami będzie wyzwaniem dla wszystkich zaangażowanych stron.
EKOTOX CENTERS – grupa konsultacyjno-doradcza koncentrująca się głównie na wymaganiach prawnych na rynku UE w przypadku produktów (wyrobów), mieszanin i substancji chemicznych, oceny zagrożeń i ryzyka. Obejmujemy szeroki zakres obszarów regulacyjnych, aby pomóc naszym klientom w spełnieniu określonych wymagań dotyczących ich produktów na rynku UE.
CENTRA EKOTOX:
Ekotox Hungary Kft., WĘGRY
CENTRUL EKOTOX S.R.L. RUMUNIA
Centrum Ekotoksykologiczne Sp. z o.o., POLSKA
Ekotoxikologické centrum CZ s.r.o., CZECHY
Ekotoxikologické centrum Bratislava s.r.o., SŁOWACJA
ЕКОТОКС ЦЕНТР УКРАЇНА, Ekotox Center Ukraine LLC., UKRAINA