Rada Unii Europejskiej zatwierdziła „zatrzymanie zegara” i przesunęła daty wejścia w życie przepisów zaktualizowanego rozporządzenia CLP do 1 stycznia 2028 roku.
Rada Unii Europejskiej zatwierdziła „zatrzymanie zegara” dla przepisów wynikających ze zmienionego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2865 z dnia 23 października 2024r. w sprawie zmiany rozporządzenia CLP.
Nowe przepisy CLP z 2024 roku obejmują:
Przepisy dotyczące etykietowania
Nowy format etykiet
Reklamę produktów chemicznych
Zasady sprzedaży na odległość
Wymagania dotyczące stacji napełniania
Obowiązki zgłoszeń PCN przez dystrybutora
Przepisy odraczają wszystkie daty rozpoczęcia stosowania przepisów do 1 stycznia 2028 roku. To oznacza, że terminy: 1.06.2026 oraz 1.01.2027 nie będą już aktualne, a przedsiębiorcy mają więcej czasu na dostosowanie się do zmian, wdrożenie odpowiednich terminów oraz wykorzystanie istniejących zapasów etykiet produktów chemicznych.
Rozporządzenie jest częścią Omnibusa VI dotyczącego pakietu zbiorczego uproszczeń obowiązujących przepisów w Unii Europejskiej.
Akt ustawodawczy zostanie opublikowany w najbliższych dniach w Dzienniku Urzędowym UE.
Sejm uchwalił ustawę o nadzorze nad ogólnym bezpieczeństwem produktów, która dostosowuje polskie przepisy do Rozporządzenia (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zwanych GPSR.
Polska ustawa o nadzorze nad ogólnym bezpieczeństwem produktów została przegłosowana w Sejmie 7 listopada 2023r. Nowy akt prawny ma na celu:
skuteczne eliminowanie niebezpiecznych produktów z obrotu, które zawierają szkodliwe substancje
zwiększenie bezpieczeństwa produktów sprzedawanych online
rozszerzenie kompetencji organów nadzorczych, w szczególności UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przejmie rolę krajowego punktu kontaktowego dla europejskiego systemu wczesnego ostrzegania przed produktami niebezpiecznymi i niezgodnymi, raportowanymu poprzez „Safety Gate”.
Wojewódzkie Inspekcje Handlowe otrzymają możliwość bezpośredniego kontaktu z dostawcą, który sprzedaje swoje produkty online w celu ich kontroli lub w celu udzielenia wyjaśnień na temat produktu. Kontrole mogą obejmować cały łańcuch dostaw produktu (producent, importer, dystrybutor, platforma online), a ich forma może być zarówno kontrolą planowaną jak i kontrolą niezapowiedzianą interwencyjną.
Ustawa przewiduje sankcje za naruszenia przepisów oraz niezgodność produktu z wymogami do 1 mln zł. Może ona zostać nałożona na: importerów produktów, osoby wprowadzające produkty do obrotu w Unii Europejskiej czy dostawców internetowych platform handlowych.
Ustawa z nieistotnymi dla treści poprawkami redakcyjnymi została przekazana do Senatu. Spodziewamy się jej publikacji w najbliższym czasie.
Od 15 października obowiązują nowe ograniczenia ilości Dechloranu Plus w substancjach, mieszaninach oraz wyrobach, w związku z włączeniem ich w rozporządzenie TZO.
Dechlorane Plus to związek chemiczny na bazie chloru, stosowany w celu zmniejszenia palności materiałów w: klejach, smarach, taśmach, tworzywach sztucznych, izolacjach, kablach, uszczelniaczach.
Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) i Komisja Europejska zdecydowały o całkowitym ograniczeniu stosowania Dechloranu z racji jego potencjału bioakumulacyjnego oraz toksyczności. We wrześniu 2025 roku opublikowano rozporządzenie (UE) 2025/19301 zmieniające rozporządzenie w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO), które włącza Dechloran Plus do załącznika I.
Wpis do załącznika zakazuje produkcji, stosowania i wprowadzania go do obrotu, z ograniczonymi wyjątkami dla zastosowań krytycznych, takich jak: przemysł lotniczy, kosmiczny, obronny, przy czym wyjątek obowiązuje do lutego 2030 roku. Dodatkowo ustala wartości graniczne stężeń oraz zanieczyszczeń śladowych w substancjach, mieszaninach oraz wyrobach gotowych.
Dechlorane Plus może być obecny w substancjach, mieszaninach i wyrobach:
– od 15 października 2025 roku do 15 kwietnia 2028 roku w ilości do 1 000 mg/kg (0,1 % wagowo) – od 15 kwietnia 2028 roku w ilości do 1mg/kg (0,0001% wagowo)
Co to oznacza?
Należy dokonać oceny łańcucha dostaw oraz obecności Dechlorane Plus w mieszaninach i wyrobach gotowych oraz zastosować się do wskazanych limitów.
Ustawa o zmianie ustawy o produktach biobójczych trafi pod głosowanie. Wszystko wskazuje na to, że już niebawem możemy spodziewać się oficjalnej publikacji treści Ustawy o zmianie ustawy o produktach biobójczych.
W dniach 15-16.10.2025 odbyło się posiedzenie Senatu, na którym w harmonogramie prac znalazły się prace nad Ustawą o zmianie ustawy o produktach biobójczych.
Zgodnie z harmonogramem prac:
26.09.2025 Sejm uchwalił ustawę na 41 posiedzeniu
29.09.2025 ustawa została przekazana do Senatu
14.10.2025 ustawa została rozpatrzona na posiedzeniu Komisji Zdrowia, która wniosła o wprowadzenie kilku poprawek do ustawy (druk nr 468 A)
Zgodnie z drukiem 468 zmiany te są zmianami kosmetycznymi, stylistycznymi czy ortograficznymi i nie zmienią znacząco treści proponowanej zmiany ustawy.
15-16.10.2025odbyło się posiedzenie Senatu na którym ustawa miała zostać poddana głosowaniu. Termin rozpatrzenia jej przez Senat upływa w dniu 29 października 2025 r.
Na bieżąco monitorujemy dla Państwa status prac nad polskimi i europejskimi aktami prawnymi.
Wszystko wskazuje na to, że już niebawem możemy spodziewać się oficjalnej publikacji treści Ustawy o zmianie ustawy o produktach biobójczych.
Przedsiębiorców, którzy wprowadzają produkty biobójcze na rynek polski zachęcamy do zapoznania się z treścią proponowanego aktu prawnego, który zacznie obowiązywać już niebawem.
KE opublikowała rozporządzenie dotyczące ograniczeń stosowania PFAS w pianach gaśniczych. Rozporządzenie przewiduje odpowiednie terminy przejściowe, nakłada dodatkowe obowiązki na użytkowników stosujących piany i gaśnice, a także wprowadza dodatkowe wymogi w zakresie oznakowania pian, gaśnic a także ścieków.
3 października Komisja Europejska opublikowała głośno zapowiadany akt prawny ograniczający stosowanie substancji PFAS (substancji perfluoroalkilowych i polifluoroalkilowych). Rozporządzenie Komisji (UE) 2025/1988 zmienia załącznik XVII do rozporządzenia REACH, wprowadzając ograniczenia w stosowaniu substancji PFAS w pianach gaśniczych.
Zgodnie z treścią rozporządzenia substancje PFAS nie mogą być wprowadzane do obrotu ani stosowane w pianach gaśniczych w stężeniu równym lub większym 1mg/l, od dnia 23 października 2030r.
Rozporządzenie wchodzi w życie 20 dni od dnia publikacji, czyli od 23 października 2025 roku, jednak ograniczenie zawiera okresy przejściowe, wynoszące od 12 miesięcy do 10 lat – w zależności od sytuacji.
Terminy stosowania:
do dnia 23 października 2026 r. w pianach gaśniczych stosowanych w gaśnicach przenośnych;
do dnia 23 kwietnia 2027 r. w pianach gaśniczych i odpornych na alkohol w gaśnicach przenośnych; w gaśnicach służących do szkolenia i testowania oraz gaśnicach stosowanych przez jednostki straży pożarnej;
do dnia 23 października 2035 r. w pianach gaśniczych stosowanych w sektorze wojskowym lub cywilnym;
do dnia 31 grudnia 2030 r. w gaśnicach przenośnych;
Obowiązki użytkowników:
Użytkownik stosujący piany i gaśnice z substancjami PFAS w stężeniu równym lub większym niż 1 mg/l, od dnia 23 października 2026 posiada dodatkowe obowiązki:
spełnia warunki ograniczeń rozporządzenia
stosuje piany tylko do gaszenia pożarów cieczy łatwopalnych (pożar klasa B)
ogranicza emisje i narażenie pośrednie do minimum
zapewnia selektywną zbiórkę pian, odpadów i ścieków pochodzących ze stosowania pian
opracowuje plan zarządzania pianami i gaśnicami zawierającymi PFAS
przeprowadza odpowiednią ocenę zagrożeń
Plan zarządzania poddaje się corocznemu przeglądowi i przez co najmniej 15 lat przechowuje w celu udostępnienia, na wniosek, właściwym organom do celów kontroli.
Oznakowanie:
Gaśnice i piany zawierające PFAS muszą być oznakowane w językach urzędowych państw członkowskich, w których piana gaśnicza jest wprowadzana do obrotu, chyba że dane państwa członkowskie postanowią inaczej.
Zarówno piany, gaśnice oraz ścieki muszą być odpowiednio oznakowane i zawierać zawierać sformułowanie: „UWAGA: Zawiera substancje per- i polifluoroalkilowe (PFAS) o stężeniu równym 1 mg/l lub większym w odniesieniu do sumy wszystkich PFAS”. Informacje te muszą być naniesione w sposób widoczny, czytelny i trwały.
Dalsze działania:
Komisja Europejska planuje opracowanie jednego, uniwersalnego ograniczenia lub aktu prawnego dotyczącego substancji PFAS, które miałoby pokrywać wszystkie zastosowania substancji PFAS z wyjątkiem tego stosowanego w pianach gaśniczych.
W związku z pojawieniem się informacji o wpływie stosowania paracetamolu u kobiet w ciąży, a ryzykiem występowania autyzmu i ADHD u dzieci, Europejska Agencja Leków wydała oficjalny komunikat, w którym podtrzymuje że paracetamol jest bezpieczny.
W sierpniu 2025 roku pojawiła się publikacja, która sugerowała wpływ stosowania paracetamolu u kobiet w ciąży na zaburzenia neurorozwojowe oraz występowanie ADHD i autyzmu u dzieci. W publikacji rozważano potencjalny związek między stosowaniem paracetamolu a ryzykiem występowania autyzmu u dzieci, jednak wyraźnie zaznaczono, że dowody nie potwierdzają, że paracetamol powoduje autyzm.
W związku z rosnącym niepokojem społecznym, Europejska Agencja Leków (EMA) wydała komunikat, w którym potwierdza bezpieczeństwo stosowania paracetamolu u kobiet w ciąży, a także brak dowodów na potencjalne zaburzenia neurorozwojowe.
Rys historyczny oraz przegląd literatury:
1. W 2019 roku Komitet ds. Oceny Ryzyka Europejskiej Agencji Leków dokonał oceny potencjalnego negatywnego wpływu paracetamolu na układ moczowy, układ rozrodczy oraz rozwój mózgu. Stwierdzono że dowody są niejednoznaczne aby potwierdzić ryzyko, jednak zalecono aktualizacje informacji.
2. W 2022 roku brytyjska Komisja Leków dokonała przeglądu stosowania leków stosowanych u kobiet w ciąży, w tym paracetamolu. Stwierdziła, że nie ma potrzeby zmian lub ograniczeń w stosowaniu paracetamolu, jednak wprowadziła ostrzeżenie dotyczące ibuprofenu zalecając, aby nie stosować go ze względu na ryzyko zaburzeń serca i nerek u dzieci.
3. W 2024 roku przeprowadzono analizę urodzeń i danych z rejestrów 2,4 miliona dzieci urodzonych w Szwecji, w których ponad 180 tys. dzieci było narażonych na paracetamol. Nie wykazano dowodów, że stosowanie leku w ciąży zwiększa ryzyko autyzmu.
4. W lutym 2025 roku dokonano ogólnoświatowego przeglądu pacjentów z udokumentowaną diagnozą ADHD lub autyzmem. Stwierdzono, że nie ma powodów do obaw.
Organizacja OECD opracowała przewodnik, w którym określono zasady współpracy, wymiany danych i własności intelektualnej dla przemysłu chemicznego i podmiotów chemicznych. Przewodnik może pomóc zainteresowanym stronom we wspólnym przygotowywaniu i przekazywaniu danych, ograniczeniu testów na zwierzętach, a także w obniżeniu kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwa.
W dniu 25 września 2025 r. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała przewodnik po najlepszych praktykach w zakresie wymiany danych chemicznych między przedsiębiorstwami – “Best Practice Guide on Chemical Data Sharing Between Companies”, który określa zasady współpracy w zakresie wymiany informacji dla podmiotów z branży chemicznej, a także zawiera informacje i instrukcje związane z problemem udostępniania oraz ochrony danych.
W przewodniku przedstawiono modele przypadków wspólnego generowania danych, podziału kosztów ponoszonych podczas zgłoszeń regulacyjnych oraz wzory umów między współpracującymi podmiotami. Ponadto dokument sugeruje, w jaki sposób można uniknąć testów na zwierzętach lub powielania tych samych badań dla tej samej substancji.
Przewodnik omawia sposób udostępniania danych niezbędnych do spełnienia wymogów regulacyjnych, a także innych danych nieregulowanych przepisami. Koncentruje się w szczególności na przepisach dotyczących zarządzania chemikaliami do użytku przemysłowego i na przepisach dotyczących chemicznych produktów konsumenckich. Nie obejmuje innych sektorów, takich jak farmaceutyki, pestycydy, produkty biobójcze, wyroby medyczne, produkty kosmetyczne, dodatki do żywności, opakowania do żywności lub leki weterynaryjne.
W treści przedstawiono dwa scenariusze dotyczące własności danych i praw użytkowania:
• Scenariusz 1: Strona jest prawnie zobowiązana do posiadania danych i udzielenia dostępu do nich lub do korzystania z posiadanych danych.
• Scenariusz 2: Strona NIE jest prawnie zobowiązana do posiadania danych, posiadania dostępu do danych czy prawa do odwoływania się do odpowiednich źródeł danych.
Poradnik i jego wytyczne mogą pomóc firmom ustalić warunki współpracy między podmiotami przy rejestracji substancji w REACH lub wspomóc w wypełnianiu innych obowiązków nałożonych przez przepisy unijne dotyczące chemikaliów. W praktyce może to obniżyć koszty związane z rejestracją substancji lub przestrzeganiem przepisów, a także zwiększyć bezpieczeństwo i przejrzystość łańcucha dostaw.
Dokument OECD porusza również ważne i problematyczne kwestie związane z własnością intelektualną, własnością danych i zachowaniem poufności przekazywanych informacji.
Od września 2025r. obowiązuje nowy system GHS, który zawiera zharmonizowane kryteria klasyfikacji substancji i mieszanin chemicznych.
GHS (Globalnie Zharmonizowany System Klasyfikacji i Oznakowania Chemikaliów) to norma opracowana przez Organizację Narodów Zjednoczonych w celu zharmonizowania klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych. System ten zapewnia zharmonizowane kryteria klasyfikacji substancji i mieszanin ze względu na zagrożenia dla zdrowia, środowiska i właściwości fizyczne, a także zharmonizowane elementy informowania o zagrożeniach, w tym wymagania dotyczące oznakowania.
Globalny system GHS jest wykorzystywany jako podstawa przy opracowaniu międzynarodowych i krajowych regulacji w zakresie transportu materiałów niebezpiecznych, a także stanowi punkt wyjściowy dla rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania (CLP).
W grudniu 2024 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych przyjęła 11. rewizję Globalnie Zharmonizowanego Systemu Klasyfikacji i Oznakowania Chemikaliów (GHS), która obowiązuje na całym świecie od września 2025 r.
Wersja 11 GHS wprowadza:
przepisy dodatkowo wyjaśniające kryteria klasyfikacji aerozoli i substancji chemicznych pod ciśnieniem (rozdział 2.3);
nowe wytyczne dotyczące klasyfikacji działania uczulającego na skórę przy użyciu metod bez udziału zwierząt (rozdział 3.4);
klasyfikację substancji i mieszanin niebezpiecznych, które przyczyniają się do globalnego ocieplenia (rozdział 4.2);
nową sekcję w załączniku 11 zawierającą wskazówki dotyczące identyfikacji prostych środków duszących.
Co to oznacza?
W przypadku współpracy z podmiotami spoza UE lub posługującymi się klasyfikacją GHS należy uwzględnić aktualizację klasyfikacji i oznakowania chemikaliów.
Komisja Europejska zaproponowała opóźnienie regulacji o przeciwdziałaniu wylesiania już drugi rok z rzędu. Już wcześniej termin został przełożony z 2024 roku na grudzień 2025 r. Teraz Bruksela rozważa kolejne odroczenie o kolejny rok. Komisja rozważa także możliwość „uproszczenia” regulacji w przyszłości.
W 2023 roku wprowadzono Rozporządzenie Unii Europejskiej 2023/1115 w sprawie produktów niepowodujących wylesiania (European Union Deforestation Regulation – EUDR) aby zapobiec udostępnianiu na rynku UE oraz wywozu z Unii towarów, które przyczyniają się do globalnej wycinki lasów. Rozporządzenie nakłada obowiązek udowodnienia, że olej palmowy lub inne surowce wymienione w akcie prawnym, nie zostały wyprodukowane na terenach wylesionych, a przez to można je sprzedawać i stosować w krajach unijnych.
Udowodnienie pochodzenia produktu oraz skompletowanie odpowiedniej dokumentacji w całym łańcuchu dostaw okazało się trudne, w związku z tym podjęto decyzję o odroczeniu przepisów z 2024 roku na koniec 2025 roku.
We wrześniu tego roku Komisja Europejska po zakończeniu negocjacji handlowych z Indonezją, która jest głównym graczem na rynku oleju palmowego, poinformowała o trudnościach operacyjnych związanych z uzyskaniem odpowiednich informacji w łańcuchu dostaw, a także z rosnącą biurokracją. Komisarz Unii Europejskiej ds. środowiska – Jessika Rosswall poinformowała w liście o zamiarze opóźnienia wejścia w życie przepisów o rok, czyli do końca 2026 roku, co zostało przyjęte z dużym entuzjazmem. Ponadto w odniesieniu do listu zaproponowano pozostawienie „otwartej furtki dla późniejszego uproszczenia przepisów”.
Co to oznacza?
Warto obserwować decyzje w sprawie odroczenia EUDR. Jeżeli termin zostanie odroczony o kolejny rok, można wstrzymać się ze zbieraniem danych w całym łańcuchu dostaw, a następnie poczekać na informację dotyczącą potencjalnych uproszczeń. Zredukuje to ilość biurokracji w firmie oraz zminimalizuje potencjalnie poniesione koszty.
REACH Conference 2025 – Katowice/Chorzów, 22–23 września
Już 22–23 września 2025 r. odbędzie się REACH Conference 2025 – najważniejsze wydarzenie branżowe w Polsce, poświęcone regulacjom chemicznym w Unii Europejskiej i na świecie. To unikalna okazja, by spotkać się w gronie ekspertów, przedstawicieli największych firm chemicznych i organizacji branżowych, a także praktyków z sektora MŚP. W tym roku program konferencji wzbogacają prelekcje ażczterechprzedstawicieli Komisji Europejskiej, a także prelegent z Parlamentu Europejskiego.
Podczas dwóch intensywnych dni poznają Państwo:
Nadchodzące zmiany w prawie chemicznym UE – w tym rewizję rozporządzenia REACH, nowe obowiązki wynikające z CLP oraz ograniczenia PFAS.
Perspektywę instytucji unijnych – aż czterech przedstawicieli Komisji Europejskiej oraz przedstawiciel Parlamentu Europejskiego przedstawią plany i kierunki zmian w legislacji.
GPSR i Europejski Cyfrowy Paszport Produktu – DIGITALEUROPE przedstawi kluczowe aspekty nowych cyfrowych narzędzi regulacyjnych, które będą miały istotne znaczenie dla całego rynku produktów w UE.
Głosy przemysłu i stowarzyszeń branżowych – Cosmetics Europe, A.I.S.E., DUCC, Fecc, BASF, ExxonMobil i inni zaprezentują doświadczenia oraz wyzwania praktyczne.
Wdrożenie nowego prawa chemicznego w Ukrainie – panel ekspertów Ekotox Centers.
Dyskusję o realiach biznesowych – szczególnie z perspektywy małych i średnich przedsiębiorstw.
Konferencja to nie tylko prelekcje – to także panele dyskusyjne, sesje pytań i odpowiedzi, networking oraz wieczorna kolacja, która sprzyja wymianie doświadczeń w mniej formalnej atmosferze.
Wydarzenie przyciąga uczestników z całej Europy – przedstawicieli aż 20 krajów, w tym 35 reprezentantów organów krajowych i inspekcji. Udział możliwy jest zarówno stacjonarnie w Katowicach/Chorzowie, jak i online.
Nie przegapcie szansy, aby zdobyć aktualną wiedzę, zadać pytania ekspertom i przygotować swoją firmę na nadchodzące zmiany w prawie chemicznym. ___________________________________________________________________________
Nowe limity narażenia na chemikalia (CMRD)
Komisja Europejska zaproponowała szóstą rewizję dyrektywy CMRD, aktualizując wartości dopuszczalnych stężeń m.in. dla kobaltu, WWA i 1,4-dioksanu. Zmiany oznaczają konieczność weryfikacji stanowisk pracy, dodatkowe obowiązki pracodawców w zakresie ochrony pracowników oraz aktualizację sekcji 8 kart charakterystyki.
Propozycja identyfikacji 3 nowych substancji jako SVHC
ECHA planuje dodanie do listy kandydackiej substancji szczególnie niebezpiecznych (SVHC) trzech związków: n-heksanu, bisfenolu F oraz fluorowanego bisfenolu. Oznacza to m.in. obowiązek informowania klientów o obecności tych substancji w wyrobach i ewentualne zgłoszenia do bazy SCIP.
ECHA aktywnie kontroluje poprawność deklaracji dotyczących statusu MŚP przy rejestracji substancji. Błędne dane mogą skutkować opłatą administracyjną nawet do 19 900 EUR. Firmy powinny sprawdzić i w razie potrzeby skorygować informacje w systemie REACH-IT.
Europejski Trybunał Sprawiedliwości potwierdził unieważnienie klasyfikacji TiO₂ jako substancji „prawdopodobnie rakotwórczej po wdychaniu”. Substancja pozostaje szeroko stosowana, a badania nad jej bezpieczeństwem – szczególnie w odniesieniu do nanocząsteczek – są kontynuowane.
————————————————————————————————————————— EKOTOX CENTERS – grupa konsultacyjna i doradcza skoncentrowana głównie na wymaganiach prawnych rynku UE dotyczących produktów, mieszanin i chemikaliów, oceny zagrożeń i ryzyka. Obejmujemy szeroki zakres obszarów regulacyjnych, aby wspierać naszych klientów w spełnianiu specyficznych wymagań dotyczących ich produktów na rynku UE.
EKOTOX CENTERS: Ekotox Hungary Kft., WĘGRY CENTRUL EKOTOX S.R.L., RUMUNIA Centrum Ekotoksykologiczne Sp. z o.o., POLSKA Ecotoxikologicke centrum CZ s.r.o., CZECHY “ЕКОТОКС ЦЕНТР УКРАЇНА”, Ekotox Center Ukraine LLC., UKRAINA Ecotoxicologické Centrum Bratislava s.r.o., SŁOWACJA