AKTUALNOŚCI

Opóźnienie wdrożenia przepisów ESG – dyrektywa „stop-the-clock”

Opóźnienie wdrożenia przepisów ESG – dyrektywa „stop-the-clock”

CSRD, CSDDD
Komunikat prasowy Parlamentu Europejskiego – 03.04.2025
SESJA PLENARNA | Komisja Prawna (JURI)

Parlament Europejski przegłosował przesunięcie dat stosowania nowych przepisów UE dotyczących należytej staranności oraz obowiązków w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju.

Nowe zasady należytej staranności (CSDDD) nakładają na firmy obowiązek ograniczania ich negatywnego wpływu na ludzi i środowisko. Firmy objęte dyrektywą CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive – Dyrektywa o raportowaniu zrównoważonego rozwoju) będą musiały sporządzać raporty zgodnie z Europejskimi Standardami Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju (ESRS).

Państwa członkowskie otrzymają dodatkowy rok – do 26 lipca 2027 r. – na transpozycję przepisów do prawa krajowego.

Roczny okres przejściowy dotyczy także pierwszej grupy firm objętych przepisami, tj.:

  • firm z UE zatrudniających powyżej 5 000 pracowników i osiągających roczny obrót netto powyżej 1,5 mld euro,
  • firm spoza UE osiągających taki obrót w UE.
    Te firmy będą musiały stosować nowe przepisy dopiero od 2028 roku.

Taka sama data obowiązywania dotyczy również drugiej grupy:

  • firm z UE zatrudniających ponad 3 000 pracowników i osiągających obrót powyżej 900 mln euro,
  • firm spoza UE z obrotem powyżej tej wartości na rynku UE.

W przypadku dyrektywy o raportowaniu zrównoważonego rozwoju (CSRD), termin stosowania przepisów zostanie przesunięty o dwa lata dla drugiej i trzeciej grupy firm objętych regulacją.

Duże przedsiębiorstwa zatrudniające powyżej 250 pracowników będą musiały po raz pierwszy przedstawić raport dotyczący działań społecznych i środowiskowych w 2028 roku – za rok poprzedni. Małe i średnie przedsiębiorstwa notowane na giełdzie będą zobowiązane do raportowania rok później.

Więcej informacji:
Parlament Europejski: https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20250331IPR27557/sustainability-and-due-diligence-meps-agree-to-delay-application-of-new-rules
Strona Centrum Ekotoksykologicznego o zarządzaniu chemikaliami: https://ekotox.pl/zarzadzanie-chemikaliami/
Konferencja REACH 2025: https://ekotoxtraining.com/events/reach-conference-2025/

Projekt kontrolny ECHA dotyczący produktów biobójczych 2025

Projekt kontrolny ECHA dotyczący produktów biobójczych 2025

Grupa robocza Forum ds. Rozporządzenia w sprawie Produktów Biobójczych (BPRS) zatwierdziła główny projekt kontrolny dotyczący produktów biobójczych (BEF-3), który skoncentruje się na weryfikacji poprawności etykiet produktów biobójczych.

W 2025 roku inspektorzy będą sprawdzać, czy informacje zawarte na etykietach produktów biobójczych są zgodne z tym, co zostało zatwierdzone i ujęte w Charakterystyce Produktu Biobójczego (SPC). Inspektorzy mogą również kontrolować obecność oraz jakość informacji zawartych w kartach charakterystyki – tam, gdzie ich sporządzenie jest wymagane dla produktów biobójczych.

Celem projektu jest ujednolicenie egzekwowania przepisów dotyczących produktów biobójczych dostępnych na rynku UE. Projekt prowadzony jest przez podgrupę ds. BPR Forum ds. Egzekwowania Przepisów ECHA.

Strona projektów kontrolnych ECHA: https://echa.europa.eu/about-us/who-we-are/enforcement-forum/forum-enforcement-projects
Centrum Ekotoksykologicznego dotyczące BPR:
https://ekotox.pl/o-firmie/oferta/produkty-biobojcze/
Strona konferencji REACH 2025:
https://ekotoxtraining.com/events/reach-conference-2025/

Trwają prace nad podejściem: „Jedna substancja, jedna ocena”

Trwają prace nad podejściem: „Jedna substancja, jedna ocena”

31 marca 2025 roku Parlament Europejski debatował, a następnie głosował nad przyjęciem rozwiązania „jedna substancja, jedna ocena”. Podejście to ma na celu zwiększenie prostoty i przejrzystości przepisów Unii Europejskiej, a także usprawnienie oceny bezpieczeństwa chemikaliów i zwiększenie dostępności danych dotyczących tej samej substancji chemicznej.

W debacie poruszono kwestie:

  • Stworzenia jednej, wspólnej platformy która stanowi bazę danych dotyczącą substancji chemicznych,
  • Zwiększenia współpracy pomiędzy różnymi podmiotami jak np. ECHA i EFSA,
  • Przeniesienie zadań oceny szkodliwych substancji w sprzęcie elektrycznym na Europejską Agencję Chemikaliów.

Niebawem rozpoczną się negocjacje i finalizacja tekstu prawnego, który ma zapewnić przejrzyste zasady współpracy, podział obowiązków, lepszy przepływ i dostęp do danych, a także szybsze reakcje w przypadku powstałego ryzyka stwarzanego przez chemikalia.

Podejście „jedna substancja, jedna ocena” jest częścią przyjętej strategii Unii Europejskiej w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności z 2020 roku.

Więcej informacji: https://www.europarl.europa.eu/news/en/agenda/briefing/2025-03-31/18/chemicals-meps-set-to-adopt-position-on-new-safety-assessment-rules

Strategia ds. zrównoważonych chemikaliów: https://ekotox.pl/css-strategia-ds-zrownowazonych-chemikaliow/

Zakres kontroli dot. klasyfikacji, oznakowania i pakowania mieszanin stwarzających zagrożenie

Zakres kontroli dot. klasyfikacji, oznakowania i pakowania mieszanin stwarzających zagrożenie

Forum ds. Egzekwowania przepisów, które odpowiada za koordynację egzekwowania przepisów REACH, CLP czy produktów biobójczych, odbyło spotkanie w dniach 18-20 marca na którym omówiło szczegóły projektu REF-14. Projekt REF-14 obejmuje kontrole wymogów prawnych dotyczących poprawnej klasyfikacji, etykietowania i pakowania niebezpiecznych mieszanin i produktów chemicznych. Inspektorzy przeprowadzą kontrole produktów dostępnych na rynku Unii Europejskiej. Kontrole w szczególności obejmą produkty nikotynowe, a także kompozycje zapachowe i odświeżacze powietrza, które zawierają substancje drażniące.

Kontrole obejmą również dodatkowe wymogi określone przez zaktualizowane rozporządzenie CLP – stosowanie etykiet rozkładanych, stosowanie etykietowania cyfrowego czy stosowanie stacji napełniania.

Obecnie trwają przygotowania inspektorów oraz opracowywane są materiały przydatne inspektorom w trakcie kontroli. Kontrole u przedsiębiorców mają rozpocząć się w 2026 roku.

Poniżej znajdą Państwo materiały i informacje przydatne przedsiębiorcom, które pozwolą przygotować się do kontroli i zminimalizować ryzyko uchybienia czy kary.

  1. Zmiany w rozporządzeniu CLP i obowiązki przedsiębiorców: https://ekotox.pl/zmiany-w-rozporzadzeniu-clp-2024-2027-a-obowiazki-przedsiebiorcow/
  2. Wymagania dotyczące etykietowania: https://ekotox.pl/ogolne-wymagania-dotyczace-etykietowania/
  3. Oferta w zakresie wdrażania nowych wymagań CLP: https://ekotox.pl/o-firmie/oferta/
Cefic apeluje o silniejsze egzekwowanie przepisów dotyczących chemikaliów w związku ze sprawozdaniem EU Safety Gate Report 2023

Cefic apeluje o silniejsze egzekwowanie przepisów dotyczących chemikaliów w związku ze sprawozdaniem EU Safety Gate Report 2023

Przeprowadzona przez Cefic analiza sprawozdania UE Safety Gate z 2023 r. ujawniła pilną potrzebę lepszego egzekwowania unijnych przepisów dotyczących chemikaliów, w szczególności w odniesieniu do towarów importowanych i sprzedaży internetowej. W sprawozdaniu, w którym przeanalizowano wyniki z unijnego systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach, zwrócono uwagę na gwałtowny wzrost liczby niezgodności chemicznych, co budzi obawy o bezpieczeństwo konsumentów i integralność regulacyjną.

Kluczowe wnioski:

  1. Wzrost liczby przypadków niezgodności chemicznej:  Odsetek przypadków niezgodności chemicznej w produktach wzrósł z 35% w 2022 r. do 51% w 2023 r., co sprawia, że jest to najczęściej zgłaszane ryzyko drugi rok z rzędu.
  2. Znaczny wzrost liczby kosmetyków niezgodnych z przepisami: Główną rolę w tym trendzie odegrał 12-krotny wzrost liczby kosmetyków niezgodnych z przepisami.
  3. Rosnąca liczba niezgodności z rozporządzeniami REACH i RoHS: W 2023 r. liczba przypadków niezgodności z rozporządzeniem REACH podwoiła się, a liczba naruszeń dyrektywy RoHS w elektronice potroiła się.
  4. Towary importowane jako główne źródło: Niezgodność towarów importowanych z przepisami REACH prawie się podwoiła, osiągając 901 przypadków w 2023 r.
  5. Obawy związane z substancjami zaburzającymi funkcjonowanie układu hormonalnego: Liczba produktów zawierających substancje chemiczne zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego rośnie od trzech kolejnych lat. Warto zauważyć, że 419 z 427 zarejestrowanych przypadków pochodziło spoza UE/EOG lub z nieznanych źródeł. 

Wezwanie do działania:

„Wzrost liczby przypadków niezgodności z przepisami dot. chemikaliów, w szczególności w przypadku towarów importowanych i sprzedaży internetowej, podkreśla pilną potrzebę wzmocnienia egzekwowania prawodawstwa UE w zakresie chemikaliów. Biorąc pod uwagę, że ponad połowa zgłaszanych zagrożeń związanych z produktami jest obecnie związana z bezpieczeństwem chemicznym – a znaczna część pochodzi z krajów spoza UE – jasne jest, że lepszy nadzór rynku i bardziej skoordynowany nadzór we wszystkich państwach członkowskich mają zasadnicze znaczenie dla ochrony europejskich konsumentów i utrzymania integralności przepisów UE.”

Steven Van de Broeck, dyrektor wykonawczy ds. zarządzania produktem w Cefic

Gwałtowny wzrost niezgodności chemicznej rodzi pytania o to, czy tendencja ta jest krótkoterminową anomalią, czy też głębszym problemem wymagającym bardziej rygorystycznych środków egzekwowania przepisów. Cefic podkreśla znaczenie ukierunkowanych działań w zakresie egzekwowania prawa i wzmocnionego nadzoru, w szczególności w odniesieniu do towarów importowanych i sprzedaży internetowej, w celu zapewnienia bezpieczeństwa konsumentów i zgodności z przepisami w całej UE.

Pełna analiza Cefic: Cefic-Analysis-of-the-EU-Safety-Gate-Report-2023.pdf  

Strona internetowa Ekotox Chemicals Management: https://ekotox.pl/zarzadzanie-chemikaliami/ Strona internetowa sprzedaży i reklamy chemikaliów Ekotox: https://ekotox.pl/wymogi-dotyczace-sprzedazy-na-odleglosc-wynikajace-z-rozporzadzenia-clp/

Wykaz projektów w ramach aktu dot. surowców krytycznych

Wykaz projektów w ramach aktu dot. surowców krytycznych

W dniu 23 maja 2024 wszedł w życie europejski akt dotyczący surowców krytycznych, dotyczący zasobów i zasad pozyskiwania kluczowych surowców chemicznych o charakterze strategicznym. Głównym celem aktu jest zapewnienie, aby do 2030 roku europejskie wydobycie, przetwarzanie, recykling surowców zaspokajały odpowiedni poziom zapotrzebowania w Unii Europejskiej.

W oparciu o przedstawiony akt Komisja Europejska sporządziła wykaz projektów dotyczących wydobycia, przetwarzania, recyklingu i zastępowania surowców krytycznych. Wykaz został poddany konsultacjom z: Radą ds. Surowców Krytycznych składającą się z państw członkowskich i z Parlamentem Europejskim. Na skutek rozmów Komisja przyjęła wykaz 47 projektów mających na celu zwiększenie dostępności surowców oraz zdywersyfikowanie łańcucha dostaw. Dzięki tym projektom UE będzie w stanie w pełni spełnić swoje cele w zakresie wydobycia, przetwarzania i recyklingu litu i kobaltu do 2030 r., przy jednoczesnym osiągnięciu znacznych postępów w odniesieniu do grafitu, niklu i manganu. Ponadto inne projekty strategiczne dotyczące magnezu i wolframu przyczynią się do zwiększenia odporności unijnego przemysłu obronnego, który opiera się na wykorzystaniu tych materiałów.\

Oczekuje się, że łączna wartość inwestycji kapitałowych w 47 projektów strategicznych wyniesie 22,5 mld euro. Projekty zakładają możliwość skorzystania z uproszczonych przepisów dotyczących pozwoleń, a także skrócenie czasu ich wydawania do 15 lub 27 miesięcy (obecnie wydawanie pozwoleń trwa nawet 10 lat).

Pod koniec lata Komisja ogłosi nowe zaproszenie do składania wniosków dotyczących projektów strategicznych dotyczących surowców krytycznych.

Więcej informacji: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_25_864
Surowce krytyczne: https://ekotox.pl/surowce-krytyczne/

Nowe rozporządzenie UE (2025/351) dotyczące plastikowych materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością

Nowe rozporządzenie UE (2025/351) dotyczące plastikowych materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością

Rozporządzenie Komisji (UE) 2025/351 zmienia kilka istniejących regulacji UE dotyczących materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, w tym rozporządzenie (UE) nr 10/2011 dotyczące materiałów plastikowych oraz rozporządzenie (UE) 2022/1616 dotyczące tworzyw sztucznych z recyklingu. Wprowadza również zmiany do rozporządzenia (WE) nr 2023/2006 w sprawie dobrej praktyki produkcyjnej, koncentrując się na tworzywach sztucznych pochodzących z recyklingu oraz kontroli jakości w produkcji.

Wymogi dotyczące czystości

Substancje stosowane w produkcji tworzyw sztucznych muszą spełniać wysokie standardy czystości. Powinny odpowiadać swojej tożsamości, zawierać jedynie minimalne ilości substancji dodawanych nieintencjonalnie (NIAS) i przechodzić ocenę ryzyka. Substancje te muszą:

  • spełniać określone specyfikacje lub ograniczenia,
  • przejść ocenę toksykologiczną,
  • zapewniać, że limity migracji nie są przekraczane.

Dokumentacja potwierdzająca czystość substancji musi być dostępna dla właściwych organów.

Naturalne substancje, takie jak materiały UVCB (substancje o nieznanym lub zmiennym składzie, produkty złożonych reakcji chemicznych lub materiały biologiczne), mogą być stosowane w ich oryginalnej postaci, pod warunkiem że nie zawierają substancji zmieniających ich tożsamość.

Substancje biobójcze

Substancje biobójcze dopuszczone na mocy rozporządzenia (UE) nr 528/2012 dla kategorii produktowej 4 (produkty stosowane w obszarze żywności i pasz) mogą być stosowane jako dodatki do materiałów plastikowych przeznaczonych do kontaktu z żywnością, stanowiąc wyjątek od unijnej listy zatwierdzonych substancji.

Tworzywa sztuczne z recyklingu i wielokrotnego użytku

Tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu mogą być stosowane w materiałach przeznaczonych do kontaktu z żywnością, pod warunkiem spełnienia rygorystycznych wymagań, w tym właściwego procesu zbierania oraz zgodności z limitami migracji.

W przypadku materiałów przeznaczonych do wielokrotnego kontaktu z żywnością ich konstrukcja musi zapobiegać zwiększonej migracji substancji z upływem czasu.

Nowe wymogi dotyczące etykietowania

Rozporządzenie wprowadza nowe zasady etykietowania, w tym instrukcje zapobiegające pogorszeniu jakości i niewłaściwemu użytkowaniu produktów wielokrotnego użytku.

Dodatkowo materiały, które jeszcze nie miały kontaktu z żywnością, muszą zawierać instrukcje użytkowania, określające ograniczenia dotyczące rodzaju żywności, czasu kontaktu, temperatury lub warunków podgrzewania.

Przepisy krajowe mogą określać limity migracji dla materiałów, które nie są objęte tym rozporządzeniem.

https://ekotox.pl/materialy-przeznaczone-do-kontaktu-z-zywnoscia/
https://ekotox.pl/o-firmie/oferta/produkty-biobojcze/

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32025R0351

Aktualizacja rozporządzenia REACH – 2025 r. 

Aktualizacja rozporządzenia REACH – 2025 r. 

Poniżej przedstawiamy najnowsze informacje dotyczące aktualizacji rozporządzenia REACH, wraz z linkami do treści źródłowych: 

  • „Pakiet rozwiązań dla przemysłu chemicznego zwiększy konkurencyjność europejskiego przemysłu chemicznego i zapewni prostszy system rejestracji, oceny i udzielania zezwoleń w odniesieniu do chemikaliów, a także zapewni jasne przepisy w odniesieniu do „wiecznych chemikaliów”. Ukierunkowany przegląd przepisów UE dotyczących chemikaliów (rozporządzenia REACH) przyczyni się do uproszczenia przepisów dla przemysłu chemicznego bez uszczerbku dla bezpieczeństwa i ochrony środowiska.” 
    https://commission.europa.eu/topics/eu-competitiveness/clean-industrial-deal_en  

Oczekujemy, że szczegóły dotyczące rozporządzenia REACH zostaną przekazane latem 2025 r., a tekst prawny będzie dostępny we wrześniu 2025 r. Treść i szczegóły rewizji rozporządzenia REACH planujemy zaprezentować na konferencji REACH 2025, która odbędzie się w Polsce, w Katowicach-Chorzowie w dniach 22-23 września 2025 r. 

Ekotox REACH: https://ekotox.pl/reach/rejestracja-reach/  

Ekotox zarządzanie chemikaliami: https://ekotox.pl/zarzadzanie-chemikaliami/  

REACH Conference 2025: https://ekotoxtraining.com/events/reach-conference-2025/  

EkotoxInfo 03/2025

EkotoxInfo 03/2025

Poniżej dostarczamy ważnych informacji z zakresu prawodawstwa UE w zakresie chemikaliów i produktów, a także zarządzania chemikaliami:

  1. Czysty Ład Przemysłowy (26 lutego 2025 r., Bruksela) 
  2. Nowe przepisy mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności wyrobów budowlanych
  3. Rozporządzenie w sprawie produktów kosmetycznych – konsultacje publiczne
  4. Rozporządzenie CLP – nowe wymagania
    1. Wymogi dotyczące ustanawiania dostawców zgodnie z rozporządzeniem CLP
    1. Ogólne obowiązki dystrybutorów
    1. Obowiązkowe informacje w reklamach
    1. Wymogi dotyczące sprzedaży na odległość, wynikające z rozporządzenia CLP
    1. Wymagania dotyczące etykietowania cyfrowego 
    1. Ogólne wymagania dotyczące etykietowania
    1. Ogólne wymagania dotyczące stacji napełniania
    1. Nowe klasy zagrożenia w zaktualizowanym rozporządzeniu CLP
    1. Podejście klasyfikacyjne dla substancji złożonych
    1. Oszacowanie toksyczności ostrej (ATE)
  5. „Zarządzanie chemikaliami – konferencja REACH 2025” odbędzie się w Katowicach w dniach 22 – 23 września 2025 r.

———————————————————————————-

Czysty Ład Przemysłowy – plan na rzecz konkurencyjności i dekarbonizacji UE.

Główne elementy Czystego Ładu Przemysłowego, to:

  • zwiększenie popytu na czyste produkty
  • finansowanie czystej transformacji
  • obieg zamknięty i dostęp do materiałów 
  • działanie na skalę globalną
  • nowe umiejętności i wysokiej jakości miejsca pracy

Czysty Ład Przemysłowy: https://ekotox.pl/news/czysty-lad-przemyslowy/
REACH Ekotox strona: https://ekotox.pl/reach/rejestracja-reach/

Nowe przepisy mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności wyrobów budowlanych

Zmienione rozporządzenie UE 2024/3110 wprowadza kilka kluczowych elementów:

Oznakowanie CE i efektywność środowiskowa

Zgodnie z nowym rozporządzeniem, oznakowanie CE obejmuje teraz zarówno parametry techniczne, jak i środowiskowe, dostosowując się do zaktualizowanych wymogów bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju. Producenci są zobowiązani do uzasadnienia twierdzeń dotyczących ekologiczności i odzwierciedlenia ich w cyfrowym paszporcie produktu (DPP) produktu.

Deklaracja właściwości użytkowych i zgodności (DoPC)

Zgodność wymaga, aby deklaracje właściwości użytkowych i zgodności zawierały dane środowiskowe, takie jak wpływ na klimat i dane dotyczące specyfikacji technicznej. Informacje te muszą zostać zweryfikowane i udostępnione organom regulacyjnym za pośrednictwem cyfrowego paszportu produktu DPP. Dopóki nie zostaną opracowane nowe standardy, istniejące metodyki i standardy pozostają akceptowalne.

Cyfrowe paszporty produktów (DPP)

Godną uwagi innowacją jest wprowadzenie cyfrowych paszportów produktów, które służą jako cyfrowe repozytoria specyfikacji produktów i danych środowiskowych. Ułatwia to dostęp do informacji organom regulacyjnym i użytkownikom produktów, takim jak architekci i konstruktorzy.

Ekotox strona: https://ekotox.pl/news/ue-wprowadza-nowe-przepisy-w-celu-zwiekszenia-bezpieczenstwa-zrownowazonego-rozwoju-i-konkurencyjnosci-produktow-budowlanych/

Rozporządzenie w sprawie kosmetyków – konsultacje społeczne   

Komisja Europejska rozpoczęła proces oceny rozporządzenia w sprawie produktów kosmetycznych, który jest przeprowadzany w ramach programu sprawności i wydajności regulacyjnej REFIT. Wynik oceny ma wskazać, które elementy i obszary rozporządzenia funkcjonują dobrze, a które należy zmienić i dostosować do zmian związanych z Zielonym Ładem czy transformacją cyfrową i ekologiczną, a także czy obecna treść rozporządzenia spełnia swoją rolę.

Konsultacje społeczne potrwają 4 tygodnie, do 21 marca 2025 r.   
Ekotox strona: https://ekotox.pl/news/rozporzadzenie-kosmetyczne-konsultacje-publiczne/

CLP Regulation – New requirements

” Zarządzanie chemikaliami – konferencja REACH 2025″

Katowice, Polska, 22 – 23 września 2025 r.

Podsumowanie z ubiegłorocznej konferencji REACH 2024:
  • Wszyscy czekają na wskazówki nowej Komisji. Zarządzanie chemikaliami staje się zagadnieniem interdyscyplinarnym, regulowanym przez różne obszary prawodawstwa UE – jak erupcja z mglistej pary ukrytego wulkanu.
  • Uproszczenie obiecane w wytycznych politycznych na lata 2024-2029 mogłoby być  możliwe, ale „optymalizacja” mogłaby działać lepiej. Optymalizacja będzie wymagała wielu dyskusji, danych/informacji i gotowości do kompromisu.
  • Najczęściej używane słowa to „niepewność” i „konkurencyjność”.
  • Substancje wzbudzające szczególnie duże obawy (SVHC) zostaną rozszerzone o „substancje wzbudzające duże obawy” i ten obszar będzie zarządzany przez różne grupy/legislacje i do różnych celów.
  • REACH 2.0 jest potrzebny każdemu, oczekiwania są duże, ale nadal nie wiadomo co w nim będzie – potrzeba szybkości działania.
  • Historia PFAS staje się trudna do zrozumienia i śledzenia. Wydaje się, że wykorzystane zasoby nie są wystarczające i potrzeba będzie ich znacznie więcej, ale czy są one dobrze ukierunkowane i czy rozwijają się we właściwym kierunku?
  • Wszyscy gracze starają się zorganizować, aby lepiej poradzić sobie z wyzwaniami związanymi z nadchodzącymi szybkimi zmianami.
  • Regulacja baterii ma na celu kontrolowanie wszystkich aspektów jednej grupy produktów. To bardzo ambitne przedsięwzięcie. Może w dobrym kierunku. Ale jak słyszeliśmy, tracimy konkurencyjność, inwestycje, dynamikę poprzez wprowadzanie kolejnych regulacji.
Nowe Rozporządzenie PPWR i ograniczenia w stosowaniu substancji

Nowe Rozporządzenie PPWR i ograniczenia w stosowaniu substancji

W dniu 11.02.2025r. weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), którego celem jest zmniejszenie ilości odpadów i promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym.

Nowy akt prawny wprowadzi:

  • obowiązkową przydatność recyklingu opakowań;
  • minimalizację złożoności opakowania;
  • minimalizację zawartości substancji niebezpiecznych;
  • poprawę możliwości ponownego wykorzystania;
  • obowiązkową zawartość recyklatu w tworzywach sztucznych;
  • harmonizację oznakowania.

Rozporządzenie wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców, ale także wyznacza nowe zadania dla Europejskiej Agencji Chemikaliów. ECHA ma być odpowiedzialna za przygotowanie badań mających na celu identyfikację substancji w opakowaniach, które mają wpływ na bezpieczeństwo opakowań i utrudniają ich ponowne użycie lub recykling. Wyniki tych badań mają zostać przesłane do Komisji Europejskiej do 09.2026 r. Na podstawie przesłanego raportu Komisja Europejska ma rozważyć zastosowanie tych substancji w opakowaniach poprzez wprowadzenie ograniczeń w rozporządzeniu REACH.

Ograniczenia w stosowaniu substancji w opakowaniach będą miały bezpośredni wpływ na branżę. Mogą one również wpływać na dostępność niektórych opakowań i poszukiwanie alternatyw.

https://echa.europa.eu/pl/-/echa-takes-on-new-role-to-improve-safety-of-packaging-materials