AKTUALNOŚCI

Raport z drugiego warsztatu dotyczącego baterii Eurometalux 2024

Raport z drugiego warsztatu dotyczącego baterii Eurometalux 2024

Raport końcowy z drugiego warsztatu Eurometaux w sprawie baterii i akumulatorów (ECaBaM) został opublikowany na portalu Eurometaux REACH Metals.

Warsztaty odbyły się w dniach 28-29 października 2024 r., a ich gospodarzem była Europejska Agencja Chemikaliów.

Wydarzenie było okazją do współpracy z interesariuszami z branży akumulatorów. Najważniejsze z nich to dyskusje na temat: identyfikacji substancji potencjalnie niebezpiecznych; elementów, które należy wziąć pod uwagę przy potencjalnym zarządzaniu ryzykiem; strategii dotyczących odpadów i recyklingu; aspektów społeczno-gospodarczych.

 
Eurometaux raport: https://www.reach-metals.eu/uploads/pdf/Batteries/20241202%2520Final%2520Report%2520ECaBaM%25202%2520.pdf 

Eurometaux ECaBaM (Exchange & Capacity-building Group on Battery Materials): https://www.reach-metals.eu/batteries/ecabam-exchange-capacity-building-group-on-battery-materials  

Ekotox: https://ekotox.pl/zarzadzanie-chemikaliami/

40 niebezpiecznych chemikaliów dodanych do regulacji EU PIC: eksporterzy muszą powiadomić władze przed marcem 2025 roku

40 niebezpiecznych chemikaliów dodanych do regulacji EU PIC: eksporterzy muszą powiadomić władze przed marcem 2025 roku

ECHA/NR/25/01

Helsinki, 7 stycznia 2025 r. – Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) ogłosiła znaczącą aktualizację regulacji PIC Unii Europejskiej, dodając 40 dodatkowych niebezpiecznych chemikaliów do Załącznika I. Ten krok nakłada na eksporterów obowiązek powiadamiania władz o zamiarze eksportu tych chemikaliów, a wymóg zacznie obowiązywać od 1 marca 2025 r.

Nowo dodane chemikalia, które teraz stanowią część regulacji, obejmują 35 pestycydów i 5 chemikaliów przemysłowych. Wśród najbardziej znanych substancji są abamektyna, difenakum, fenpropimorf, dimetomorf, triadimeonol i pentaflufen.

Od marca eksporterzy z UE muszą powiadomić o zamiarze eksportu tych chemikaliów do krajów spoza UE przed wysyłką. W większości przypadków będą również musieli uzyskać wyraźną zgodę od kraju importującego. Ponadto cyjanamid i warfaryna będą teraz wymagały wyraźnej zgody obok standardowego powiadomienia.

Do Załącznika V, który obejmuje chemikalia zakazane do eksportu z UE, dodano również podgrupę perfluoroalkilowych substancji (PFAS), w tym kwas perfluoroheksanosulfonowy (PFHxS).

Aktualizacja odzwierciedla zobowiązanie UE do kontroli niebezpiecznych chemikaliów w handlu międzynarodowym oraz ochrony zdrowia globalnego i środowiska. Narzędzie ePIC ECHA zostało zaktualizowane, aby pomóc eksporterom w nowych wymaganiach.

Strona ECHA: https://echa.europa.eu/-/40-hazardous-chemicals-added-to-pic-exporters-can-start-notifying-authorities-now

Centrum Ekotoksykologiczne Zarządzanie chemikaliami: https://ekotox.pl/zarzadzanie-chemikaliami/

W styczniu 2025 r. ECHA doda do listy kandydackiej sześć substancji wzbudzających szczególnie duże obawy 

W styczniu 2025 r. ECHA doda do listy kandydackiej sześć substancji wzbudzających szczególnie duże obawy 

Lista kandydacka EU REACH zostanie rozszerzona o 6 substancji:

  • Octamethyltrisiloxane (EC 203-497-4, CAS 107-51-7)
  • O,O,O-triphenyl phosphorothioate (EC 209-909-9, CAS 597-82-0)
  • Reaction mass of: triphenylthiophosphate and tertiary butylated phenyl derivatives (EC 421-820-9, CAS 192268-65-8)
  • Perfluamine (EC 206-420-2, CAS 338-83-0)
  • Tris(4-nonylphenyl, branched and linear) phosphite
  • 6-[(C10-C13)-alkyl-(branched, unsaturated)-2,5-dioxopyrrolidin-1-yl] hexanoic acid (EC 701-118-1, CAS 2156592-54-8)

Obowiązki prawne i konsekwencje dla firm
Wpis substancji na listę kandydacką nakłada na przedsiębiorstwa nowe obowiązki prawne wynikające z rozporządzenia REACH, takie jak:


• Wymogi informacyjne: Jeśli wyrób zawiera jakiekolwiek substancje SVHC z listy kandydackiej w stężeniu powyżej 0,1% (w/w), dostawcy muszą poinformować klientów i konsumentów o praktykach bezpiecznego stosowania. Konsumenci mają prawo zapytać o obecność SVHC w produktach, a dostawcy mają obowiązek poinformować jaka substancja i w jakiej ilości znajduje się w produkcie.
• SCIP: Zgodnie z dyrektywą ramową w sprawie odpadów przedsiębiorstwa muszą powiadamiać ECHA, jeśli ich wyroby zawierają SVHC w stężeniach powyżej 0,1%. W tym celu należy przedłożyć zgłoszenie w bazie SCIP ze wskazaniem substancji, jej stężenia oraz lokalizacji w wyrobie.
• Powiadamianie ECHA: Importerzy i producenci wyrobów muszą powiadomić ECHA, czy ich produkty zawierają SVHC w ciągu sześciu miesięcy od umieszczenia ich w wykazie.
• Aktualizacje kart charakterystyki (SDS): Dostawcy z UE i EOG muszą aktualizować karty charakterystyki dla każdego produktu, który zawiera substancje z listy kandydackiej, niezależnie od tego, czy jest to substancja w czystej postaci, czy w mieszaninach.
Ponadto produkty zawierające SVHC nie kwalifikują się do oznakowania ekologicznego, które promuje produkty o zmniejszonym wpływie na środowisko.

https://ekotox.pl/reach/svhc/
https://ekotox.pl/o-firmie/oferta/wyroby-product-coaching/

Opublikowano projekt CoRAP – aktualizacja na lata 2025-2027 

Opublikowano projekt CoRAP – aktualizacja na lata 2025-2027 

Wersja robocza z dnia 10 grudnia 2024 r. 

Projekt CoRAP zawiera 31 substancji, w tym 13 nowych substancji w porównaniu z obecnie obowiązującym planem CoRAP na lata 2024-2026; W 2025 r. zaplanowano ocenę 8 substancji, w tym dwie grupy po 2 substancje; 15 substancji do oceny w 2026 r. i 5 substancji do oceny w 2027 r. Proponuje się wycofanie trzech z nich. 

Do planu oceny dodano nowe substancje: 

Tris(2-ethylhexyl) phosphate  
Triethyl phosphate  
[3-(2,3- epoxypropoxy)propyl]dimethox ymethylsilane  
[3-(2,3- epoxypropoxy)propyl]diethoxy methylsilane  
Potassium dicyanoargentate  
1,4-bis[(2,3- epoxypropoxy)methyl]cyclohex ane  
N,N,4-trimethylpiperazine-1- ethylamine  
2-methylpropan-1-ol  

A mixture of branched and linear C7-C9 alkyl 3-[3-(2Hbenzotriazol-2-yl)-5-(1,1- dimethylethyl)-4- hydroxyphenyl]propionates  

A mixture of: a-3-(3-(2Hbenzotriazol-2-yl)-5-tert-butyl4-hydroxyphenyl)propionyl-?- hydroxypoly(oxyethylene); a3-(3-(2H-benzotriazol-2-yl)-5- tert-butyl-4- hydroxyphenyl)propionyl-?-3- (3-(2H-benzotriazol-2-yl)-5- tert-butyl-4- hydroxyphenyl)propionyloxypol y(oxyethylene)  

Methyl 3-[3-(2H-benzotriazol2-yl)-4-hydroxy-5-(2-methyl2-propanyl)phenyl]propanoate  

Reaction mass of Octyl-3-[3- tert-butyl-4-hydroxy-5-(5- chloro-2H-benzotriazole-2- yl)phenyl]propionate and 2- Ethylhexyl-3-[3-tert-butyl-4- hydroxy-5-(5-chloro-2Hbenzotriazole-2- yl)phenyl]propionate  

Di-substituted tert-alkyl 3- [3- (2H-benzotriazol-2-yl)-5-tertbutyl-4- hydroxyphenyl]propanoate  

ECHA strona: https://echa.europa.eu/documents/10162/879660/draft_corap_update_2025-2027_en.pdf/bcc2e3fa-f6a4-5d49-851a-7c14163b3f15?  

Ekotox: https://ekotox.pl/zarzadzanie-chemikaliami/  

Wyniki kontroli kart charakterystyki w ramach projektu REF-11 

Wyniki kontroli kart charakterystyki w ramach projektu REF-11 

ECHA REF-11 : Karty charakterystyki i kontrola zgodności z wymaganiami nowego załącznika II do rozporządzenia REACH 

Podsumowanie Raportu Projektu REF-11 dotyczącego kart charakterystyki (SDS) 

Streszczenie: Projekt REF-11, prowadzony w 2023 roku, miał na celu ocenę zgodności z nowymi wymaganiami wprowadzonymi rozporządzeniem (UE) 2020/878 w zakresie kart charakterystyki (SDS). W ramach projektu przeprowadzono inspekcje w 28 krajach UE/EOG, które objęły 2528 kart charakterystyki. Skoncentrowano się przede wszystkim na kompletności i jakości informacji zawartych w karcie charakterystyki, w tym na nowych wymogach dotyczących nanopostaci, właściwości zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego oraz specyficznych stężeń granicznych (SCL), szacunków toksyczności ostrej (ATE) i współczynników M.  

Kluczowe wnioski:  

  • Zgodność: 87% skontrolowanych kart charakterystyki było zgodnych z nowym formatem wymaganym przez rozporządzenie (UE) 2020/878. Zgłoszono jednak wskaźnik niezgodności wynoszący 35%, co wskazuje na możliwość poprawy dokumentów.  
  • Nanoformy: 67 % kart charakterystyki wymagających informacji na temat nanoform nie posiadało takich informacji.  

 

  • Substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego: 52 % kart charakterystyki dla substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego zawierało wymagane informacje.  

 

  • Czynniki SCL, ATE, M: Wskaźniki zgodności wynosiły 82% dla SCL, 65% dla ATE i 79% dla współczynników M. Specyficzne stężenia graniczne (SCL), mnożniki dla ostrego i przewlekłego zagrożenia dla środowiska wodnego (współczynniki M) oraz oszacowania toksyczności ostrej (ATE) zgodnie z rozporządzeniem (WE) 1272/2008 (rozporządzenie CLP) 
  • Problemy jakościowe: Częste problemy obejmowały nieprawidłowe lub nieprawidłowe informacje w sekcjach 1, 2, 3, 8 i 9 karty charakterystyki.  

Działania w przypadku niezgodności:  

  • Działania główne: Środki egzekucyjne obejmowały pisemne wskazania błędów do poprawy (69%), nakazy administracyjne (11%), grzywny (11%) i zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa (6%).  
  • Działania następcze: 59 % działań następczych zakończono w fazie operacyjnej.  

Zalecenia:  

  1. Podmioty: Zapewnienie zgodności SDS z najnowszymi wymaganiami i lepsze zrozumienie zobowiązań wynikających z dostarczania SDS.  
  1. ECHA: Opracowanie dalszej sekcji pytań i odpowiedzi oraz zwiększenie świadomości wśród zainteresowanych stron, zwłaszcza MŚP.  
  1. NEAs: Kontynuowanie kontroli jakości kart charakterystyki i organizowanie działań mających na celu podnoszenie świadomości w zakresie kart charakterystyki. 
  1. Forum: Rozważenie kontynuacji projektu w celu monitorowania poprawy jakości kart charakterystyki.  

W sprawozdaniu podkreślono potrzebę podejmowania ciągłych wysiłków na rzecz poprawy jakości i zgodności kart charakterystyki w celu zapewnienia bezpiecznego obchodzenia się z substancjami i mieszaninami stwarzającymi zagrożenie. 

Raport projektu REF-11 dotyczący Kart Charakterystyki (SDS); Grudzień 2024 r.: https://echa.europa.eu/documents/10162/2304648/wg_ref11_project_report_en.pdf/c9c78941-48bf-c6eb-38ca-11e55e18f889?t=1733136406554  

Ekotox: https://ekotox.pl/karta-charakterystyki/  

Nowe obowiązki zgłoszeń PCN dla dystrybutorów 

Nowe obowiązki zgłoszeń PCN dla dystrybutorów 

Rozporządzenie CLP zobowiązuje wszystkie podmioty łańcucha dostaw do przestrzegania przepisów załącznika VIII do rozporządzenia CLP przy wprowadzaniu do obrotu mieszaniny stwarzającej niebezpieczeństwo. Ostatnio zmienione rozporządzenie w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania (CLP) doprecyzowuje obowiązki dystrybutorów w zakresie powiadamiania do ośrodków zatruć Poison Center o mieszaninach klasyfikowanych jako niebezpieczne.  

KTO? 

Każdy podmiot, który: modyfikuje oznakowanie produktu; zmienia opakowanie czy dokonuje konfekcji; dokonuje rebrandingu; sprzedaje produkt detalicznie, w tym sprzedaje produkt przez Internet.  

CO MUSI ZROBIĆ? 

Dystrybutorzy muszą upewnić się, że mieszanina stwarzająca zagrożenie została zgłoszona do odpowiedniego ośrodka zatruć. Produkt musi zostać zgłoszony w każdym państwie członkowskim, w którym mieszanina jest wprowadzona do obrotu. Jeżeli dystrybutor upewnił się, że wszystkie wymagane informacje zostały zgłoszone przez wcześniejsze podmioty w łańcuchu dostaw, to jest on zwolniony z obowiązku przekazania tych samych informacji do danego ośrodka zatruć. 

CO JEŻELI NIE DOKONANO ZGŁOSZENIA?  

Jeżeli: 

  • zgłoszenie mieszaniny niebezpiecznej nie zostało przedłożone wcale; 
  • nie zgłoszono mieszaniny w danym państwie członkowskim, w którym mieszanina jest wprowadzona do obrotu; 
  • na etykiecie znajdują się nowe identyfikatory produktu np. inny kod UFI 

to: 

  1. Dystrybutor musi poprosić poprzednie podmioty w łańcuchu dostaw o dokonanie nowego zgłoszenia, lub jego aktualizacji. W tym celu musi przekazać pierwotnemu powiadamiającemu wszystkie niezbędne informacje do uwzględnieniu w zgłoszeniu do ośrodka zatruć. Należy otrzymać potwierdzenie o dokonaniu zgłoszenia lub aktualizacji przez podmiot powiadamiający, aby spełnić wymóg „upewnienia się”. 
  1. Jeżeli dystrybutor nie posiada wiedzy lub potwierdzenia, że mieszanina którą wprowadza do obrotu została poprawnie zgłoszona lub zaktualizowana, to musi złożyć własne powiadomienie w krajowym ośrodku zatruć. 

Oprócz zmian w obrębie podmiotów odpowiedzialnych, nowe rozporządzenie CLP doprecyzowuje, że przedsiębiorstwa muszą aktualizować zgłoszenia w Poison Center i zawierać w nich wszystkie informacje niezbędne do reagowania w nagłych przypadkach zagrożenia zdrowia. Zmiany te dotyczą np. danych kontaktowych, zmiany klasyfikacji produktu, danych w sekcji 11 karty charakterystyki, a także zmiany rodzaju opakowania czy zmiany kategorii produktu EuPCS.  

W 2025 roku Europejska Agencja Chemikaliów ma opublikować wytyczne dotyczące aktualizacji zgłoszeń mieszanin niebezpiecznych w Poison Center. 

Ekotox: https://ekotox.pl/zglaszanie-niebezpiecznych-mieszanin-do-echa/  

Wchodzą w życie zmienione przepisy dotyczące klasyfikacji, oznakowania i pakowania

Wchodzą w życie zmienione przepisy dotyczące klasyfikacji, oznakowania i pakowania

ECHA/NR/2024/36

Zmienione  rozporządzenie w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania (CLP) oficjalnie zaczyna obowiązywać od 10 grudnia 2024 r. Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) zachęca firmy do ponownej oceny swoich substancji i aktualizacji klasyfikacji tam, gdzie jest to wymagane.

Rozporządzenie (UE) 2024/2865 wprowadza liczne zmiany do Rozporządzenia CLP, m.in.:

 – Nowe wytyczne dotyczące klasyfikacji mieszanin i substancji  zawierających więcej niż jeden składnik.

 – Większy nacisk na grupowanie substancji w celu harmonizacji klasyfikacji.

 – Wprowadzenie bardziej przejrzystych oznakowań  ostrzegawczych, w tym przepisów dotyczących etykietowania cyfrowego.

 – Nowe wymagania dotyczące sprzedaży chemikaliów dostarczanych bez opakowania.

 – Doprecyzowanie obowiązków dystrybutorów w zakresie powiadomień ośrodków zatruć.

 – Komisja Europejska może teraz zwrócić się do ECHA lub EFSA o wnioski dotyczące zharmonizowanej klasyfikacji.


Nowe klasy zagrożenia:

Klasy zagrożeń dla substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego, substancji trwałych i wykazujących zdolność do bioakumulacji (PBT/vPvB) oraz substancji trwałych, mobilnych i toksycznych (PMT/vPvM) zostały już wprowadzone wcześniej. Są one obecnie uważane za zagrożenia wzbudzające największe obawy i wymagają od przedsiębiorstw odpowiedniej aktualizacji dokumentacji REACH lub zgłoszeń CLP.

Wytyczne i zasoby dotyczące zgodności

ECHA zapewnia zasoby wspierające przedsiębiorstwa, w tym:

  • Wytyczne dotyczące klasyfikacji substancji, takich jak substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego i substancje PBT/vPvB.
  • Wytyczne dotyczące egzekwowania przepisów klasyfikacji mieszanin.
  • Webinary poświęcone nowym klasom zagrożeń.

Planowane zasoby w 2025 roku:

  • Wytyczne dotyczące oznakowania i załącznika VIII (ośrodki zatruć).
  • Praktyczne poradniki na temat grupowania i metod read-across w klasyfikacji.
  • Warsztaty dla interesariuszy koncentrujące się na nowo wprowadzonych klasach zagrożeń..

Zmiany te mają na celu usprawnienie identyfikacji zagrożeń i poprawę komunikacji na temat ryzyka, zapewniając bezpieczniejsze obchodzenie się z substancjami niebezpiecznymi i ich stosowanie w całej UE.

Strona programu CLP: https://ekotox.pl/karta-charakterystyki/clp/

EkotoxInfo 12a/2024

EkotoxInfo 12a/2024

Aktualne wydanie aktualności EkotoxInfo

Zapewniamy dostarczenie najważniejszych informacji z obszaru prawodawstwa UE w zakresie chemikaliów, produktów oraz zarządzania chemikaliami.

PUBLIKACJA ZMIANY ROZPORZĄDZENIA CLP

Rozporządzenie (UE) 2024/2865 zmieniające rozporządzenie CLP zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (Dz.U. 2024) w dniu 20 listopada 2024 r.

Niniejsza rewizja rozporządzenia CLP wprowadza następujące ulepszenia:

Aktualizacja zasad klasyfikacji substancji
  • odniesienie do nowych klas zagrożenia jako klas priorytetowych dla zharmonizowanej klasyfikacji, zaprezentowanych w Rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/707;
  • wprowadzenie definicji substancji złożonych (substancji zawierających więcej niż jeden składnik lub „MOCS”);
  • aktualizacja procedur dotyczących klasyfikacji: oprócz państw członkowskich i przemysłu, Komisja będzie miała również prawo do przygotowania dokumentacji dotyczącej projektu zharmonizowanej klasyfikacji. Umożliwi to przyspieszenie tempa identyfikacji substancji najbardziej niebezpiecznych;
Aktualizacja informacji o zagrożeniach
  • zmiana wymagań dotyczących formatu i rozmiarów etykiet (w tym sprzedaży internetowej), w tym: minimalny rozmiar czcionki, odstępy między wierszami;
  • doprecyzowanie terminów dla aktualizacji etykiety: nie więcej niż 6 miesięcy w przypadku bardziej rygorystycznej klasyfikacji;
  • rozszerzenie możliwości stosowania etykiet rozkładanych i wprowadzenie dobrowolnego etykietowania cyfrowego (z wyjątkiem etykiety fizycznej);
  • określenie nowych przepisów dotyczących chemikaliów przedawanych luzem/nadających się do wielokrotnego napełniania w stacjach refill.
Inne aktualizacje:
  • doprecyzowanie zasad sprzedaży internetowej: strony internetowe będą musiały wyświetlać informacje CLP dotyczące niebezpiecznych produktów;
  • wprowadzenie obowiązku, aby europejski dostawca zapewniał, że substancja lub mieszanina spełnia wymogi rozporządzenia CLP, tak aby konsumenci dokonujący zakupów przez Internet nie byli uznawani za importerów;
  • wyraźne wprowadzenie obowiązku informowania ośrodka zatruć dla dystrybutorów, którzy zmieniają marki, modyfikują etykiety lub po prostu dystrybutorów, którzy wprowadzają produkt do obrotu w innym państwie członkowskim.

Rozporządzenie wchodzi w życie 10 grudnia 2024 r . i zacznie obowiązywać podmioty w ciągu 18 miesięcy lub 2 lat, w zależności od danego przypadku.

Więcej informacji można znaleźć w Dzienniku Urzędowym UE: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1732117067755&uri=CELEX%3A32024R2865 

Strona internetowa Ekotox dotycząca etykietowania i pakowania: https://ekotox.pl/karta-charakterystyki/oznakowanie/

Strona internetowa Ekotox z zasadami sprzedaży internetowej: https://ekotox.pl/sprzedaz-online-i-reklama-produktow-chemicznych/

Potrzebujesz porady? Formularz kontaktowy zapytania: https://ekotox.pl/kontakt/formularz-kontaktowy/

————————————————————————————————————————— 

CENTRA EKOTOX – grupa konsultacyjno-doradcza skupiona przede wszystkim na wymaganiach prawnych obowiązujących na rynku UE, dotyczących produktów i wyrobów, mieszanin i chemikaliów, oceny zagrożeń i ryzyka. Zajmujemy się szerokim zakresem obszarów regulacyjnych, aby pomóc naszym klientom spełnić specyficzne wymagania ich produktów na rynku UE.

EKOTOX CENTERS:

Ekotox Hungary Kft. – WĘGRY

CENTRUL EKOTOX S.R.L. – RUMUNIA

Ekotoxikologické centrum CZ s.r.o. – CZECHY

Ekotoxicologické centrum Bratislava s.r.o., SŁOWACJA

CENTRUM ECOTOX UKRAINA, Ekotox Center Ukraine Sp. z o.o., UKRAINA

————————————————————————————————————————

Wsparcie doradcze CENTRÓW EKOTOX https://ekotoxcenters.eu/

Szkolenia i webinaria online: https://ekotoxtraining.com/

EkotoxInfo 11/2024

EkotoxInfo 11/2024

Aktualne wydanie aktualności EkotoxInfo

Zapewniamy dostarczenie najważniejszych informacji z obszaru prawodawstwa UE w zakresie chemikaliów, produktów oraz zarządzania chemikaliami.

  1. ECHA dodała fosforan trifenylu do listy kandydackiej
  2. Niebezpieczne substancje chemiczne w produktach kosmetycznych
  3. Rozporządzenie CLP – ATP 21 i ATP 22
  4. Konferencja „Chemical Management – REACH 2024” odbyła się w dniach 15-16 października 2024 r. w Bratysławie.

ECHA dodała fosforan trifenylu do listy kandydackiej

W dniu 7 listopada 2024 r. Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) dodała fosforan trifenylu do listy kandydackiej substancji wzbudzających szczególnie duże obawy (SVHC), zwiększając łączną liczbę wpisów na tej liście do 242. 
https://ekotox.pl/reach/svhc/

Niebezpieczne substancje chemiczne w produktach kosmetycznych

30 października 2024 r. Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) opublikowała wyniki pilotażowego projektu sprawdzania procesu egzekwowania przepisów, z którego wynika, że 6 % kontrolowanych produktów kosmetycznych zawierało niebezpieczne substancje chemiczne zakazane na mocy trwałych związków organicznych (TZO) i ograniczonych na mocy rozporządzenia REACH. Warto dodać, że Polska nie brała udziału w badaniu, w związku z tym produkty sprzedawane bezpośrednio na rynku polskim nie były objęte przedmiotem kontroli.
https://ekotox.pl/o-firmie/oferta/produkty-kosmetyczne/

Rozporządzenie CLP – ATP 21 i ATP 22

Zharmonizowana klasyfikacja i zharmonizowane oznakowanie substancji stwarzających zagrożenie jest określone przez rozporządzenie (WE) nr 1272/2008 przyjętym przez Parlament Europejski i Radę w dniu 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin (CLP). Klasyfikacja substancji jest regularnie aktualizowana przez „Dostosowanie do postępu technicznego” poprawkami ATP do CLP.

22 ATP: https://ekotox.pl/news/22-atp-do-rozporzadzenia-clp/

21 ATP: https://ekotox.pl/news/21-atp-do-rozporzadzenia-clp-opublikowane-przez-ue/

Konferencja „Chemical Management – REACH 2024” odbyła się w dniach 15-16 października 2024 r. w Bratysławie.

Przemyślenia z konferencji REACH 2024:

  • Wszyscy czekają na wskazówki od nowego składu Komisji UE – zarządzanie chemikaliami staje się zagadnieniem interdyscyplinarnym, regulowanym przez różne obszary prawodawstwa UE.
  • Uproszczenie obiecane w wytycznych politycznych na lata 2024-2029 mogłoby być prawdopodobnie możliwe, ale optymalizacja mogłaby działać lepiej. Optymalizacja będzie wymagała wielu dyskusji, danych, wymiany informacji i gotowości do kompromisu.
  • Najczęściej używane słowa to: „niepewność” i „(nie)konkurencyjność”.
  • Substancje wzbudzające szczególnie duże obawy (SVHC) zostaną rozszerzone o „substancje wzbudzające duże obawy”. Ta grupa będzie zarządzana przez różne podmioty i różne legislacje to różnych celów.
  • REACH 2.0 potrzebny jest każdemu, oczekiwania są duże, ale nie do końca wiadomo co w nim będzie – potrzeba szybkości działania i wymiany informacji.
  • Historia PFAS staje się trudna do zrozumienia i śledzenia. Wydaje się, że już wykorzystane zasoby nie są wystarczające i potrzeba będzie ich znacznie więcej, ale czy są one dobrze ukierunkowane i czy rozwijają się we właściwym kierunku?
  • Wszyscy gracze starają się zorganizować swoją pracę, aby lepiej radzić sobie z wyzwaniami związanymi z nadchodzącymi szybkimi zmianami. To jeden z bardzo ważnych elementów całej układanki.
  • Regulacje dotyczące baterii mają na celu kontrolowanie wszystkich aspektów jednej grupy produktów. To bardzo ambitne przedsięwzięcie i być może krok w dobrym kierunku. Ale jak słyszeliśmy, tracimy: konkurencyjność, inwestycje, dynamikę…

CENTRA EKOTOX – grupa konsultacyjno-doradcza skupiona przede wszystkim na wymaganiach prawnych obowiązujących na rynku UE, dotyczących produktów i wyrobów, mieszanin i chemikaliów, oceny zagrożeń i ryzyka. Zajmujemy się szerokim zakresem obszarów regulacyjnych, aby pomóc naszym klientom spełnić specyficzne wymagania ich produktów na rynku UE.

22 ATP do Rozporządzenia CLP

22 ATP do Rozporządzenia CLP

Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/2564 z dnia 19 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 w odniesieniu do zharmonizowanej klasyfikacji i zharmonizowanego oznakowania niektórych substancji

Rozporządzenie wejdzie w życie 20 października 2024 r. i w praktyce będzie obowiązywać od 1 maja 2026 r.

22 ATP obejmuje:
– 27 nowych wpisów substancji ze zharmonizowaną klasyfikacją,
– 16 modyfikacji klasyfikacji istniejących wpisów,
– oraz usunięcie 7 pozycji.

Niektóre popularne chemikalia, takie jak formaldehyd, kwas mrówkowy, n-heksan i salicylan heksylu, są dotknięte zmianami w rozporządzeniu.

Warto również zauważyć, że klasyfikacja srebra jest obecnie zharmonizowana na trzy sposoby w oparciu o wielkość cząstek. Komisja zdecydowała się na klasyfikację srebra jako szkodliwego działania na rozrodczość kategorii 2 – H361f.

Rozporządzenie (EU) 2024/2564: Delegated regulation – EU – 2024/2564 – EN – EUR-Lex (europa.eu)

Ekotox Karty charakterystyki: https://ekotox.pl/karta-charakterystyki/

Szkolenia: https://ekotoxtraining.com/