Zmienione rozporządzenie w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania (CLP) oficjalnie zaczyna obowiązywać od 10 grudnia 2024 r. Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) zachęca firmy do ponownej oceny swoich substancji i aktualizacji klasyfikacji tam, gdzie jest to wymagane.
Rozporządzenie (UE) 2024/2865 wprowadza liczne zmiany do Rozporządzenia CLP, m.in.:
– Nowe wytyczne dotyczące klasyfikacji mieszanin i substancji zawierających więcej niż jeden składnik.
– Większy nacisk na grupowanie substancji w celu harmonizacji klasyfikacji.
– Wprowadzenie bardziej przejrzystych oznakowań ostrzegawczych, w tym przepisów dotyczących etykietowania cyfrowego.
– Nowe wymagania dotyczące sprzedaży chemikaliów dostarczanych bez opakowania.
– Doprecyzowanie obowiązków dystrybutorów w zakresie powiadomień ośrodków zatruć.
– Komisja Europejska może teraz zwrócić się do ECHA lub EFSA o wnioski dotyczące zharmonizowanej klasyfikacji.
Nowe klasy zagrożenia:
Klasy zagrożeń dla substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego, substancji trwałych i wykazujących zdolność do bioakumulacji (PBT/vPvB) oraz substancji trwałych, mobilnych i toksycznych (PMT/vPvM) zostały już wprowadzone wcześniej. Są one obecnie uważane za zagrożenia wzbudzające największe obawy i wymagają od przedsiębiorstw odpowiedniej aktualizacji dokumentacji REACH lub zgłoszeń CLP.
Wytyczne i zasoby dotyczące zgodności
ECHA zapewnia zasoby wspierające przedsiębiorstwa, w tym:
Wytyczne dotyczące klasyfikacji substancji, takich jak substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego i substancje PBT/vPvB.
Wytyczne dotyczące egzekwowania przepisów klasyfikacji mieszanin.
Webinary poświęcone nowym klasom zagrożeń.
Planowane zasoby w 2025 roku:
Wytyczne dotyczące oznakowania i załącznika VIII (ośrodki zatruć).
Praktyczne poradniki na temat grupowania i metod read-across w klasyfikacji.
Warsztaty dla interesariuszy koncentrujące się na nowo wprowadzonych klasach zagrożeń..
Zmiany te mają na celu usprawnienie identyfikacji zagrożeń i poprawę komunikacji na temat ryzyka, zapewniając bezpieczniejsze obchodzenie się z substancjami niebezpiecznymi i ich stosowanie w całej UE.
Zapewniamy dostarczenie najważniejszych informacji z obszaru prawodawstwa UE w zakresie chemikaliów, produktów oraz zarządzania chemikaliami.
PUBLIKACJA ZMIANY ROZPORZĄDZENIA CLP
Rozporządzenie (UE) 2024/2865 zmieniające rozporządzenie CLP zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (Dz.U. 2024) w dniu 20 listopada 2024 r.
odniesienie do nowych klas zagrożenia jako klas priorytetowych dla zharmonizowanej klasyfikacji, zaprezentowanych w Rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/707;
wprowadzenie definicji substancji złożonych (substancji zawierających więcej niż jeden składnik lub „MOCS”);
aktualizacja procedur dotyczących klasyfikacji: oprócz państw członkowskich i przemysłu, Komisja będzie miała również prawo do przygotowania dokumentacji dotyczącej projektu zharmonizowanej klasyfikacji. Umożliwi to przyspieszenie tempa identyfikacji substancji najbardziej niebezpiecznych;
Aktualizacja informacji o zagrożeniach
zmiana wymagań dotyczących formatu i rozmiarów etykiet (w tym sprzedaży internetowej), w tym: minimalny rozmiar czcionki, odstępy między wierszami;
doprecyzowanie terminów dla aktualizacji etykiety: nie więcej niż 6 miesięcy w przypadku bardziej rygorystycznej klasyfikacji;
rozszerzenie możliwości stosowania etykiet rozkładanych i wprowadzenie dobrowolnego etykietowania cyfrowego (z wyjątkiem etykiety fizycznej);
określenie nowych przepisów dotyczących chemikaliów przedawanych luzem/nadających się do wielokrotnego napełniania w stacjach refill.
Inne aktualizacje:
doprecyzowanie zasad sprzedaży internetowej: strony internetowe będą musiały wyświetlać informacje CLP dotyczące niebezpiecznych produktów;
wprowadzenie obowiązku, aby europejski dostawca zapewniał, że substancja lub mieszanina spełnia wymogi rozporządzenia CLP, tak aby konsumenci dokonujący zakupów przez Internet nie byli uznawani za importerów;
wyraźne wprowadzenie obowiązku informowania ośrodka zatruć dla dystrybutorów, którzy zmieniają marki, modyfikują etykiety lub po prostu dystrybutorów, którzy wprowadzają produkt do obrotu w innym państwie członkowskim.
Rozporządzenie wchodzi w życie 10 grudnia 2024 r . i zacznie obowiązywać podmioty w ciągu 18 miesięcy lub 2 lat, w zależności od danego przypadku.
CENTRA EKOTOX – grupa konsultacyjno-doradcza skupiona przede wszystkim na wymaganiach prawnych obowiązujących na rynku UE, dotyczących produktów i wyrobów, mieszanin i chemikaliów, oceny zagrożeń i ryzyka. Zajmujemy się szerokim zakresem obszarów regulacyjnych, aby pomóc naszym klientom spełnić specyficzne wymagania ich produktów na rynku UE.
EKOTOX CENTERS:
Ekotox Hungary Kft. – WĘGRY
CENTRUL EKOTOX S.R.L. – RUMUNIA
Ekotoxikologické centrum CZ s.r.o. – CZECHY
Ekotoxicologické centrum Bratislava s.r.o., SŁOWACJA
CENTRUM ECOTOX UKRAINA, Ekotox Center Ukraine Sp. z o.o., UKRAINA
Zapewniamy dostarczenie najważniejszych informacji z obszaru prawodawstwa UE w zakresie chemikaliów, produktów oraz zarządzania chemikaliami.
ECHA dodała fosforan trifenylu do listy kandydackiej
Niebezpieczne substancje chemiczne w produktach kosmetycznych
Rozporządzenie CLP – ATP 21 i ATP 22
Konferencja „Chemical Management – REACH 2024” odbyła się w dniach 15-16 października 2024 r. w Bratysławie.
ECHA dodała fosforan trifenylu do listy kandydackiej
W dniu 7 listopada 2024 r. Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) dodała fosforan trifenylu do listy kandydackiej substancji wzbudzających szczególnie duże obawy (SVHC), zwiększając łączną liczbę wpisów na tej liście do 242. https://ekotox.pl/reach/svhc/
Niebezpieczne substancje chemiczne w produktach kosmetycznych
30 października 2024 r. Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) opublikowała wyniki pilotażowego projektu sprawdzania procesu egzekwowania przepisów, z którego wynika, że 6 % kontrolowanych produktów kosmetycznych zawierało niebezpieczne substancje chemiczne zakazane na mocy trwałych związków organicznych (TZO) i ograniczonych na mocy rozporządzenia REACH. Warto dodać, że Polska nie brała udziału w badaniu, w związku z tym produkty sprzedawane bezpośrednio na rynku polskim nie były objęte przedmiotem kontroli. https://ekotox.pl/o-firmie/oferta/produkty-kosmetyczne/
Rozporządzenie CLP – ATP 21 i ATP 22
Zharmonizowana klasyfikacja i zharmonizowane oznakowanie substancji stwarzających zagrożenie jest określone przez rozporządzenie (WE) nr 1272/2008 przyjętym przez Parlament Europejski i Radę w dniu 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin (CLP). Klasyfikacja substancji jest regularnie aktualizowana przez „Dostosowanie do postępu technicznego” poprawkami ATP do CLP.
Konferencja „Chemical Management – REACH 2024” odbyła się w dniach 15-16 października 2024 r. w Bratysławie.
Przemyślenia z konferencji REACH 2024:
Wszyscy czekają na wskazówki od nowego składu Komisji UE – zarządzanie chemikaliami staje się zagadnieniem interdyscyplinarnym, regulowanym przez różne obszary prawodawstwa UE.
Uproszczenie obiecane w wytycznych politycznych na lata 2024-2029 mogłoby być prawdopodobnie możliwe, ale optymalizacja mogłaby działać lepiej. Optymalizacja będzie wymagała wielu dyskusji, danych, wymiany informacji i gotowości do kompromisu.
Najczęściej używane słowa to: „niepewność” i „(nie)konkurencyjność”.
Substancje wzbudzające szczególnie duże obawy (SVHC) zostaną rozszerzone o „substancje wzbudzające duże obawy”. Ta grupa będzie zarządzana przez różne podmioty i różne legislacje to różnych celów.
REACH 2.0 potrzebny jest każdemu, oczekiwania są duże, ale nie do końca wiadomo co w nim będzie – potrzeba szybkości działania i wymiany informacji.
Historia PFAS staje się trudna do zrozumienia i śledzenia. Wydaje się, że już wykorzystane zasoby nie są wystarczające i potrzeba będzie ich znacznie więcej, ale czy są one dobrze ukierunkowane i czy rozwijają się we właściwym kierunku?
Wszyscy gracze starają się zorganizować swoją pracę, aby lepiej radzić sobie z wyzwaniami związanymi z nadchodzącymi szybkimi zmianami. To jeden z bardzo ważnych elementów całej układanki.
Regulacje dotyczące baterii mają na celu kontrolowanie wszystkich aspektów jednej grupy produktów. To bardzo ambitne przedsięwzięcie i być może krok w dobrym kierunku. Ale jak słyszeliśmy, tracimy: konkurencyjność, inwestycje, dynamikę…
CENTRA EKOTOX – grupa konsultacyjno-doradcza skupiona przede wszystkim na wymaganiach prawnych obowiązujących na rynku UE, dotyczących produktów i wyrobów, mieszanin i chemikaliów, oceny zagrożeń i ryzyka. Zajmujemy się szerokim zakresem obszarów regulacyjnych, aby pomóc naszym klientom spełnić specyficzne wymagania ich produktów na rynku UE.
Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/2564 z dnia 19 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 w odniesieniu do zharmonizowanej klasyfikacji i zharmonizowanego oznakowania niektórych substancji
Rozporządzenie wejdzie w życie 20 października 2024 r. i w praktyce będzie obowiązywać od 1 maja 2026 r.
22 ATP obejmuje: – 27 nowych wpisów substancji ze zharmonizowaną klasyfikacją, – 16 modyfikacji klasyfikacji istniejących wpisów, – oraz usunięcie 7 pozycji.
Niektóre popularne chemikalia, takie jak formaldehyd, kwas mrówkowy, n-heksan i salicylan heksylu, są dotknięte zmianami w rozporządzeniu.
Warto również zauważyć, że klasyfikacja srebra jest obecnie zharmonizowana na trzy sposoby w oparciu o wielkość cząstek. Komisja zdecydowała się na klasyfikację srebra jako szkodliwego działania na rozrodczość kategorii 2 – H361f.
Przypominamy, że z końcem tego roku upływa okres przejściowy, który umożliwiał przedsiębiorcom wprowadzanie mieszanin stwarzających zagrożenie na podstawie zgłoszeń do krajowych ośrodków zatruć w niezharmonizowanym systemie (system ELDIOM). Po dniu 31 grudnia 2024 r. zgłaszanie mieszanin nie jest już objęte okresem przejściowym, a wszystkie mieszaniny stwarzające zagrożenie wprowadzane do obrotu w UE muszą być zgłaszane w formacie zharmonizowanym zgodnie z załącznikiem VIII do rozporządzenia CLP.
To oznacza, że wszyscy producenci, importerzy i dalsi użytkownicy wprowadzający do obrotu odpowiednie mieszaniny do użytku konsumenckiego, profesjonalnego, a także przemysłowego, którzy jeszcze nie zgłosili swoich mieszanin w nowym europejskim systemie PCN, muszą niezwłocznie przedłożyć zgłoszenie zgodnie z wymogami załącznika VIII (PCN) i umieścić na etykiecie niepowtarzalny identyfikator postaci czynnej (UFI).
Inspekcje
Europejska Agencja Chemikaliów w programie kontroli na lata 2024-25 opublikowała, że „forum będzie również priorytetowo traktować działania mające na celu harmonizację egzekwowania nowych przepisów, które w pełni weszły w życie. Obejmuje to obowiązki związane z przekazywaniem informacji o mieszaninach stwarzających zagrożenie krajowym wyznaczonym organom i ośrodkom zatruć zgodnie z załącznikiem VIII do rozporządzenia CLP, dla których okres przejściowy kończy się w 2025 r.”
Oznacza to, że zgłoszenia PCN i przedłożone informacje mogą być sprawdzane przez inspekcje krajowe w roku 2025.
Poznaj swoje obowiązki
Zgłoszenia muszą być składane przez podmioty wprowadzające do obrotu mieszaniny zaklasyfikowane pod względem zagrożeń dla zdrowia ludzkiego lub zagrożeń fizycznych.
Jeśli nie wiesz, czy te obowiązki Ciebie dotyczą, nie wiesz jakie informacje przygotować i jak dokonać zgłoszenia mieszaniny niebezpiecznej – pomożemy Ci w całym procesie zgłoszenia do ośrodka zatruć, a także w zebraniu wymaganych informacji, abyś był w zgodzie z wymogami prawnymi. https://ekotox.pl/zglaszanie-niebezpiecznych-mieszanin-do-echa/
Zharmonizowana klasyfikacja i oznakowanie substancji stwarzających zagrożenie została opisana w Rozporządzeniu (WE) nr 1272/2008, uchwalonym przez Parlament Europejski i Radę w dniu 16 grudnia 2008 r., dotyczącym klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin (CLP). Klasyfikacja ta jest regularnie aktualizowana z uwagi na „dostosowanie do postępu technicznego” (ATP). Najnowsza aktualizacja, znana jako 21. ATP, została opublikowana 5 stycznia 2024 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod tytułem „Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/197 z dnia 19 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1272/2008 w sprawie zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania niektórych substancji”.
W 21. ATP UE usankcjonowała zestaw zharmonizowanych aktualizacji klasyfikacji zaproponowanych między marcem a listopadem 2021 r. Niniejsze ATP wprowadza 28 nowych substancji i zawiera 24 poprawki, przy czym żadna substancja nie została skreślona. Niektóre klasyfikacje zawierają określone współczynniki M, stężenia graniczne i wartości ATE substancji w ramach kompleksowej klasyfikacji.
ATP wejdzie w życie 25 stycznia 2024 roku; jednak nowe klasyfikacje będą obowiązywać od 1 września 2025 r. Dostawcy mogą zdecydować się na klasyfikację, oznakowanie i pakowanie substancji i mieszanin zgodnie z nowymi klasyfikacjami przed datą wejścia w życie.
Ukraina jest w trakcie integrowania ustawodawstwa krajowego z europejskimi normami w dziedzinie regulacji chemikaliów. W 2024 r. planowane jest wdrożenie trzech nowych rozporządzeń, obejmujących przepisy dotyczące produktów biobójczych, klasyfikacji, oznakowania i pakowania produktów chemicznych (CLP) oraz rejestracji. Oceny i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH). Przepisy te mają na celu poprawę bezpieczeństwa chemicznego, ochronę zdrowia publicznego i środowiska.
Ustawa o produktach biobójczych
Ustawa Ukrainy „O produktach biobójczych”, która ma wejść w życie w 2024 roku, wprowadza ścisłą kontrolę nad produkcją, importem i stosowaniem produktów biobójczych. Ustanawia ona wymagania dotyczące rejestracji produktów biobójczych przed wprowadzeniem do obrotu i jest zgodna z Rozporządzeniem UE nr 528/2012. Ustawa nakłada na przedsiębiorców stosujących produkty biobójcze obowiązek zapewnienia ich bezpieczeństwa, a także uzyskania pozwolenia na sprzedaż. Przewiduje ona obowiązkową ocenę wpływu na środowisko i zdrowie ludzi.
Przepisy techniczne CLP
10 maja 2024 r. Gabinet Ministrów Ukrainy zatwierdził nowe rozporządzenie techniczne w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania produktów chemicznych (UA-CLP). Które wejdzie w życie sześć miesięcy po jego opublikowaniu. Rozporządzenie to jest zgodne z europejskim rozporządzeniem CLP i opiera się na Globalnie Zharmonizowanym Systemie Klasyfikacji Chemikaliów Organizacji Narodów Zjednoczonych. UA-CLP zobowiązuje producentów i importerów do gromadzenia informacji o niebezpiecznych właściwościach chemikaliów, etykietowania i pakowania produktów zgodnie z wymaganiami.
Akt REACH
Ustawa „UA-REACH” opracowana przez Ministerstwo Ochrony Środowiska i Zasobów Naturalnych została zatwierdzona przez Radę Ministrów w dniu 23 lipca 2024 r. i wejdzie w życie w dniu 26 stycznia 2025 r. Ustawa ustanawia zasady rejestracji, oceny, autoryzacji i ograniczenia chemikaliów stosowanych na rynku ukraińskim w celu zapobiegania potencjalnie niebezpiecznym chemikaliom. Producenci, importerzy i dalsi użytkownicy muszą zapewnić, że produkują, wprowadzają do obrotu i stosują substancje, które nie mają negatywnego wpływu na zdrowie ludzkie lub środowisko. Podobnie jak europejskie rozporządzenie REACH, nakłada na firmy obowiązek rejestracji substancji produkowanych, importowanych i wprowadzanych do obrotu w Ukrainie w ilościach powyżej jednej tony rocznie. Jest to kolejny ważny dokument dla ustanowienia krajowego systemu zarządzania chemikaliami, który zapewni zgodność Ukrainy z normami europejskimi.
Regulacje te zapewnią Ukrainie nowy poziom bezpieczeństwa chemicznego, integrując jej rynek z rynkiem europejskim.
W dniu 7 listopada 2024 r. Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) dodała fosforan trifenylu do listy kandydackiej substancji wzbudzających szczególnie duże obawy (SVHC), zwiększając łączną liczbę wpisów na tej liście do 242. Lista ta obejmuje substancje chemiczne, które stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego lub środowiska, a firmy muszą zarządzać tymi zagrożeniami, dostarczając klientom i konsumentom informacji na temat bezpiecznego stosowania.
Szczegółowe informacje na temat fosforanu trifenylu
Fosforan trifenylu o numerze WE 204-112-2 i numerze CAS 115-86-6 został dodany do wykazu ze względu na jego właściwości zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego, które mogą mieć wpływ na środowisko. Ta substancja chemiczna jest powszechnie stosowana jako środek zmniejszający palność i plastyfikator w preparatach polimerowych, klejach i uszczelniaczach. Początkowo planowano dyskusję na temat jego włączenia w czerwcu, ale jego włączenie zostało opóźnione do października ze względu na pojawienie się istotnych nowych informacji na temat jego niebezpiecznych właściwości.
Obowiązki prawne i konsekwencje dla firm
Dodanie fosforanu trifenylu do listy kandydackiej nakłada na przedsiębiorstwa nowe obowiązki prawne wynikające z rozporządzenia REACH:
Wymogi informacyjne: Jeśli wyrób zawiera jakiekolwiek SVHC z listy kandydackiej w stężeniu powyżej 0,1% (w/w), dostawcy muszą poinformować klientów i konsumentów o praktykach bezpiecznego stosowania. Konsumenci mają prawo zapytać o obecność SVHC w produktach.
Powiadamianie ECHA: Importerzy i producenci wyrobów muszą powiadomić ECHA, jeśli ich produkty zawierają SVHC, w ciągu sześciu miesięcy od umieszczenia ich w wykazie.
Aktualizacje kart charakterystyki (SDS): Dostawcy z UE i EOG muszą aktualizować karty charakterystyki dla każdego produktu, który zawiera substancje z listy kandydackiej, niezależnie od tego, czy są one w czystej postaci, czy w mieszaninach.
Ponadto, zgodnie z dyrektywą ramową w sprawie odpadów, przedsiębiorstwa muszą powiadamiać ECHA, jeśli ich wyroby zawierają SVHC w stężeniach powyżej 0,1%. Informacje te są następnie dodawane do bazy danych ECHA SCIP (Substances of Concern In Products), co zapewnia identyfikowalność.
Ponadto produkty zawierające SVHC nie kwalifikują się do oznakowania ekologicznego UE, które promuje produkty o zmniejszonym wpływie na środowisko.
30 października 2024 r. Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) opublikowała wyniki pilotażowego projektu egzekwowania przepisów, z których wynika, że 6% skontrolowanych produktów kosmetycznych zawierało niebezpieczne substancje chemiczne zakazane na mocy rozporządzeń TZO i REACH.
W ramach projektu przeprowadzono inspekcje przez władze w 13 krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), które przebadały około 4 500 produktów kosmetycznych. Główny nacisk położono na identyfikację kwasu perfluorooktanowego (PFOA), długołańcuchowych kwasów perfluorokarboksylowych (PFCA) oraz cyklicznych siloksanów D4 i D5 na listach składników. Spośród nich w 285 produktach stwierdzono obecność zakazanych substancji niebezpiecznych, w tym:
Te chemikalia są zakazane w kosmetykach, ponieważ są identyfikowane jako trwałe zanieczyszczenia organiczne (TZO) lub (bardzo) trwałe, (bardzo) bioakumulujące się i toksyczne (PBT/vPvB), mające niekorzystny wpływ na zdrowie ludzi i środowisko. Na przykład dimetikon perfluorononylu rozkłada się na PFOA i inne trwałe kwasy, podczas gdy D4 i D5 gromadzą się w środowisku i działają toksycznie na rozrodczość.
Organy egzekwowania prawa podjęły działania w celu usunięcia z rynku produktów niezgodnych z wymogami, przy czym w połowie przypadków prowadzone są dochodzenia.
Komisja Europejska podjęła znaczący krok w kierunku wdrożenia unijnego rozporządzenia o wylesianiu (EUDR), które ma na celu zapobieganie wylesianiu na całym świecie poprzez regulację produktów wchodzących na rynek europejski lub eksportowanych z niego.
Wydłużony termin na wdrożenie wymagań EUDR
W odpowiedzi na wyzwania związane z wprowadzeniem nowych regulacji Komisja Europejska zaproponowała wydłużenie terminów na dostosowanie się do Rozporządzenia. Duże i średnie przedsiębiorstwa mają czas do 30 grudnia 2025 roku na pełne wdrożenie wymagań EUDR, a małe i mikroprzedsiębiorstwa do 30 czerwca 2026 roku. Dodatkowe 12 miesięcy ma posłużyć jako okres przejściowy. Jeśli propozycja zostanie zaakceptowana, to przedsiębiorcy zyskają czas na wdrożenie systemów należytej staranności, co zagwarantuje, że ich łańcuchy dostaw będą wolne od wylesiania.
Nowe wytyczne i udostępnienie dedykowanego systemu informatycznego
Wraz z wydłużeniem terminu, Komisja Europejska wydała zaktualizowane wytyczne oraz ramy współpracy międzynarodowej. Wytyczne te wyjaśniają m.in. kluczowe definicje zawarte w rozporządzeniu, takie jak pojęcia podmiotu, należytej staranności oraz wprowadzania na rynek, a także wymogi prawne czy ramy czasowe. Co więcej, przedsiębiorstwa należące do MŚP mogą liczyć na łagodniejsze przepisy i uproszczone obowiązki.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami jeszcze w grudniu tego roku ma zostać udostępniony w pełni działający system informatyczny, w którym przedsiębiorcy będą mogli składać oświadczenia o należytej staranności. Rejestracja i przesyłanie dokumentów będzie więc możliwa jeszcze przed wejściem Rozporządzenia w życie.
Strategiczne ramy współpracy międzynarodowej
Strategia Komisji podkreśla współpracę międzynarodową, uznając, że wylesianie jest globalnym problemem, który wymaga skoordynowanej odpowiedzi. Wobec tego większość krajów świata zostanie zaklasyfikowanych jako kraje „o niskim ryzyku”. Ma to na celu skoncentrowanie się na współpracy z krajami wysokiego ryzyka w celu pomocy w spełnieniu standardów EUDR. Wspomniane cele będą realizowanie m.in. poprzez:
promowanie zrównoważonych praktyk rolniczych i łańcuchów dostaw wolnych od wylesiania na całym świecie oraz
integracji zasad ochrony praw człowieka, w szczególności praw rdzennych społeczności dotkniętych wylesianiem.
Znaczenie EUDR
Unijne rozporządzenie o wylesianiu jest kluczowym narzędziem w walce ze zmianami klimatycznymi, mającym na celu zmniejszenie wkładu UE w globalne wylesianie i degradację lasów. Lasy odgrywają istotną rolę w pochłanianiu dwutlenku węgla, a ich zniszczenie przyspiesza globalne ocieplenie i utratę bioróżnorodności. Powodzenie tego rozporządzenia zależy od współpracy między UE, przedsiębiorstwami i międzynarodowymi partnerami, szczególnie w regionach najbardziej dotkniętych problemem wylesiania. Dodatkowy czas przyznany firmom na dostosowanie się do EUDR ma na celu ułatwienie płynnego i skutecznego przejścia na łańcuchy dostaw wolne od wylesiania, zapewniając jednocześnie, że zrównoważony rozwój środowiskowy idzie w parze z globalnych handlem.