Zharmonizowana klasyfikacja i oznakowanie substancji stwarzających zagrożenie została opisana w Rozporządzeniu (WE) nr 1272/2008, uchwalonym przez Parlament Europejski i Radę w dniu 16 grudnia 2008 r., dotyczącym klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin (CLP). Klasyfikacja ta jest regularnie aktualizowana z uwagi na „dostosowanie do postępu technicznego” (ATP). Najnowsza aktualizacja, znana jako 21. ATP, została opublikowana 5 stycznia 2024 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod tytułem „Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/197 z dnia 19 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1272/2008 w sprawie zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania niektórych substancji”.
W 21. ATP UE usankcjonowała zestaw zharmonizowanych aktualizacji klasyfikacji zaproponowanych między marcem a listopadem 2021 r. Niniejsze ATP wprowadza 28 nowych substancji i zawiera 24 poprawki, przy czym żadna substancja nie została skreślona. Niektóre klasyfikacje zawierają określone współczynniki M, stężenia graniczne i wartości ATE substancji w ramach kompleksowej klasyfikacji.
ATP wejdzie w życie 25 stycznia 2024 roku; jednak nowe klasyfikacje będą obowiązywać od 1 września 2025 r. Dostawcy mogą zdecydować się na klasyfikację, oznakowanie i pakowanie substancji i mieszanin zgodnie z nowymi klasyfikacjami przed datą wejścia w życie.
Ukraina jest w trakcie integrowania ustawodawstwa krajowego z europejskimi normami w dziedzinie regulacji chemikaliów. W 2024 r. planowane jest wdrożenie trzech nowych rozporządzeń, obejmujących przepisy dotyczące produktów biobójczych, klasyfikacji, oznakowania i pakowania produktów chemicznych (CLP) oraz rejestracji. Oceny i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH). Przepisy te mają na celu poprawę bezpieczeństwa chemicznego, ochronę zdrowia publicznego i środowiska.
Ustawa o produktach biobójczych
Ustawa Ukrainy „O produktach biobójczych”, która ma wejść w życie w 2024 roku, wprowadza ścisłą kontrolę nad produkcją, importem i stosowaniem produktów biobójczych. Ustanawia ona wymagania dotyczące rejestracji produktów biobójczych przed wprowadzeniem do obrotu i jest zgodna z Rozporządzeniem UE nr 528/2012. Ustawa nakłada na przedsiębiorców stosujących produkty biobójcze obowiązek zapewnienia ich bezpieczeństwa, a także uzyskania pozwolenia na sprzedaż. Przewiduje ona obowiązkową ocenę wpływu na środowisko i zdrowie ludzi.
Przepisy techniczne CLP
10 maja 2024 r. Gabinet Ministrów Ukrainy zatwierdził nowe rozporządzenie techniczne w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania produktów chemicznych (UA-CLP). Które wejdzie w życie sześć miesięcy po jego opublikowaniu. Rozporządzenie to jest zgodne z europejskim rozporządzeniem CLP i opiera się na Globalnie Zharmonizowanym Systemie Klasyfikacji Chemikaliów Organizacji Narodów Zjednoczonych. UA-CLP zobowiązuje producentów i importerów do gromadzenia informacji o niebezpiecznych właściwościach chemikaliów, etykietowania i pakowania produktów zgodnie z wymaganiami.
Akt REACH
Ustawa „UA-REACH” opracowana przez Ministerstwo Ochrony Środowiska i Zasobów Naturalnych została zatwierdzona przez Radę Ministrów w dniu 23 lipca 2024 r. i wejdzie w życie w dniu 26 stycznia 2025 r. Ustawa ustanawia zasady rejestracji, oceny, autoryzacji i ograniczenia chemikaliów stosowanych na rynku ukraińskim w celu zapobiegania potencjalnie niebezpiecznym chemikaliom. Producenci, importerzy i dalsi użytkownicy muszą zapewnić, że produkują, wprowadzają do obrotu i stosują substancje, które nie mają negatywnego wpływu na zdrowie ludzkie lub środowisko. Podobnie jak europejskie rozporządzenie REACH, nakłada na firmy obowiązek rejestracji substancji produkowanych, importowanych i wprowadzanych do obrotu w Ukrainie w ilościach powyżej jednej tony rocznie. Jest to kolejny ważny dokument dla ustanowienia krajowego systemu zarządzania chemikaliami, który zapewni zgodność Ukrainy z normami europejskimi.
Regulacje te zapewnią Ukrainie nowy poziom bezpieczeństwa chemicznego, integrując jej rynek z rynkiem europejskim.
W dniu 7 listopada 2024 r. Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) dodała fosforan trifenylu do listy kandydackiej substancji wzbudzających szczególnie duże obawy (SVHC), zwiększając łączną liczbę wpisów na tej liście do 242. Lista ta obejmuje substancje chemiczne, które stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego lub środowiska, a firmy muszą zarządzać tymi zagrożeniami, dostarczając klientom i konsumentom informacji na temat bezpiecznego stosowania.
Szczegółowe informacje na temat fosforanu trifenylu
Fosforan trifenylu o numerze WE 204-112-2 i numerze CAS 115-86-6 został dodany do wykazu ze względu na jego właściwości zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego, które mogą mieć wpływ na środowisko. Ta substancja chemiczna jest powszechnie stosowana jako środek zmniejszający palność i plastyfikator w preparatach polimerowych, klejach i uszczelniaczach. Początkowo planowano dyskusję na temat jego włączenia w czerwcu, ale jego włączenie zostało opóźnione do października ze względu na pojawienie się istotnych nowych informacji na temat jego niebezpiecznych właściwości.
Obowiązki prawne i konsekwencje dla firm
Dodanie fosforanu trifenylu do listy kandydackiej nakłada na przedsiębiorstwa nowe obowiązki prawne wynikające z rozporządzenia REACH:
Wymogi informacyjne: Jeśli wyrób zawiera jakiekolwiek SVHC z listy kandydackiej w stężeniu powyżej 0,1% (w/w), dostawcy muszą poinformować klientów i konsumentów o praktykach bezpiecznego stosowania. Konsumenci mają prawo zapytać o obecność SVHC w produktach.
Powiadamianie ECHA: Importerzy i producenci wyrobów muszą powiadomić ECHA, jeśli ich produkty zawierają SVHC, w ciągu sześciu miesięcy od umieszczenia ich w wykazie.
Aktualizacje kart charakterystyki (SDS): Dostawcy z UE i EOG muszą aktualizować karty charakterystyki dla każdego produktu, który zawiera substancje z listy kandydackiej, niezależnie od tego, czy są one w czystej postaci, czy w mieszaninach.
Ponadto, zgodnie z dyrektywą ramową w sprawie odpadów, przedsiębiorstwa muszą powiadamiać ECHA, jeśli ich wyroby zawierają SVHC w stężeniach powyżej 0,1%. Informacje te są następnie dodawane do bazy danych ECHA SCIP (Substances of Concern In Products), co zapewnia identyfikowalność.
Ponadto produkty zawierające SVHC nie kwalifikują się do oznakowania ekologicznego UE, które promuje produkty o zmniejszonym wpływie na środowisko.
30 października 2024 r. Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) opublikowała wyniki pilotażowego projektu egzekwowania przepisów, z których wynika, że 6% skontrolowanych produktów kosmetycznych zawierało niebezpieczne substancje chemiczne zakazane na mocy rozporządzeń TZO i REACH.
W ramach projektu przeprowadzono inspekcje przez władze w 13 krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), które przebadały około 4 500 produktów kosmetycznych. Główny nacisk położono na identyfikację kwasu perfluorooktanowego (PFOA), długołańcuchowych kwasów perfluorokarboksylowych (PFCA) oraz cyklicznych siloksanów D4 i D5 na listach składników. Spośród nich w 285 produktach stwierdzono obecność zakazanych substancji niebezpiecznych, w tym:
Te chemikalia są zakazane w kosmetykach, ponieważ są identyfikowane jako trwałe zanieczyszczenia organiczne (TZO) lub (bardzo) trwałe, (bardzo) bioakumulujące się i toksyczne (PBT/vPvB), mające niekorzystny wpływ na zdrowie ludzi i środowisko. Na przykład dimetikon perfluorononylu rozkłada się na PFOA i inne trwałe kwasy, podczas gdy D4 i D5 gromadzą się w środowisku i działają toksycznie na rozrodczość.
Organy egzekwowania prawa podjęły działania w celu usunięcia z rynku produktów niezgodnych z wymogami, przy czym w połowie przypadków prowadzone są dochodzenia.
Komisja Europejska podjęła znaczący krok w kierunku wdrożenia unijnego rozporządzenia o wylesianiu (EUDR), które ma na celu zapobieganie wylesianiu na całym świecie poprzez regulację produktów wchodzących na rynek europejski lub eksportowanych z niego.
Wydłużony termin na wdrożenie wymagań EUDR
W odpowiedzi na wyzwania związane z wprowadzeniem nowych regulacji Komisja Europejska zaproponowała wydłużenie terminów na dostosowanie się do Rozporządzenia. Duże i średnie przedsiębiorstwa mają czas do 30 grudnia 2025 roku na pełne wdrożenie wymagań EUDR, a małe i mikroprzedsiębiorstwa do 30 czerwca 2026 roku. Dodatkowe 12 miesięcy ma posłużyć jako okres przejściowy. Jeśli propozycja zostanie zaakceptowana, to przedsiębiorcy zyskają czas na wdrożenie systemów należytej staranności, co zagwarantuje, że ich łańcuchy dostaw będą wolne od wylesiania.
Nowe wytyczne i udostępnienie dedykowanego systemu informatycznego
Wraz z wydłużeniem terminu, Komisja Europejska wydała zaktualizowane wytyczne oraz ramy współpracy międzynarodowej. Wytyczne te wyjaśniają m.in. kluczowe definicje zawarte w rozporządzeniu, takie jak pojęcia podmiotu, należytej staranności oraz wprowadzania na rynek, a także wymogi prawne czy ramy czasowe. Co więcej, przedsiębiorstwa należące do MŚP mogą liczyć na łagodniejsze przepisy i uproszczone obowiązki.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami jeszcze w grudniu tego roku ma zostać udostępniony w pełni działający system informatyczny, w którym przedsiębiorcy będą mogli składać oświadczenia o należytej staranności. Rejestracja i przesyłanie dokumentów będzie więc możliwa jeszcze przed wejściem Rozporządzenia w życie.
Strategiczne ramy współpracy międzynarodowej
Strategia Komisji podkreśla współpracę międzynarodową, uznając, że wylesianie jest globalnym problemem, który wymaga skoordynowanej odpowiedzi. Wobec tego większość krajów świata zostanie zaklasyfikowanych jako kraje „o niskim ryzyku”. Ma to na celu skoncentrowanie się na współpracy z krajami wysokiego ryzyka w celu pomocy w spełnieniu standardów EUDR. Wspomniane cele będą realizowanie m.in. poprzez:
promowanie zrównoważonych praktyk rolniczych i łańcuchów dostaw wolnych od wylesiania na całym świecie oraz
integracji zasad ochrony praw człowieka, w szczególności praw rdzennych społeczności dotkniętych wylesianiem.
Znaczenie EUDR
Unijne rozporządzenie o wylesianiu jest kluczowym narzędziem w walce ze zmianami klimatycznymi, mającym na celu zmniejszenie wkładu UE w globalne wylesianie i degradację lasów. Lasy odgrywają istotną rolę w pochłanianiu dwutlenku węgla, a ich zniszczenie przyspiesza globalne ocieplenie i utratę bioróżnorodności. Powodzenie tego rozporządzenia zależy od współpracy między UE, przedsiębiorstwami i międzynarodowymi partnerami, szczególnie w regionach najbardziej dotkniętych problemem wylesiania. Dodatkowy czas przyznany firmom na dostosowanie się do EUDR ma na celu ułatwienie płynnego i skutecznego przejścia na łańcuchy dostaw wolne od wylesiania, zapewniając jednocześnie, że zrównoważony rozwój środowiskowy idzie w parze z globalnych handlem.
Pod koniec września Komisja Europejska zaktualizowała załącznik I do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych (POPs). Aktualizacja obejmuje dwie substancje włączone do załącznika I:
Metoksychlor – stężenie równe 0,01mg/kg lub mniejsze od tej wartości jeżeli metoksychlor jest obecny w substancjach, mieszaninach lub wyrobach.
Heksabromocyklododekan – stężenie równe 75mg/kg lub mniejsze od tej wartości jeżeli jest on obecny w substancjach, mieszaninach lub wyrobach, lub wchodzi w skład wyrobów o zmniejszonej palności; oraz stężenie równe lub niższe niż 100mg/kg w przypadku stosowania polistyrenu pochodzącego z recyklingu w produkcji materiałów EPS i XPS.
Celem wprowadzenia ograniczenia jest ochrona zdrowia ludzkiego i środowiska poprzez jak najszybsze wyeliminowanie, ograniczenie produkcji, stosowanie substancji i wprowadzenie do obrotu trwałych zanieczyszczeń organicznych, które gromadzą się w organizmach żywych i pozostają na trwałe w środowisku.
Substancje chemiczne uznawane za trwałe zanieczyszczenia organiczne mogą być zawarte w pestycydach, chemikaliach przemysłowych, a także w produktach ubocznych procesów produkcyjnych degradacji i spalania.
Przypomnijmy, że rozporządzenie zakazuje produkcji, wprowadzania do obrotu i stosowania substancji wymienionych w załączniku I w postaci samoistnej, w mieszaninach lub wyrobach, z zastrzeżeniami wymienionymi w załącznikach.
Zbliża się koniec okresu przejściowego dotyczącego zgłoszeń do ośrodków zatruć. Oznacza to, że wszystkie zgłoszenia dotyczące niebezpiecznych mieszanin wprowadzanych na rynek UE muszą być zgodne z ujednoliconym formatem wynikającym z załącznika VIII rozporządzenia CLP (w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania) od 1 stycznia 2025 r.
Okres przejściowy pozwalał firmom na wprowadzanie ich niebezpiecznych mieszanin na rynek zgodnie z niezharmonizowanymi krajowymi wymaganiami. Od 1 stycznia 2025 r. takie zgłoszenia nie będą już zgodne z rozporządzeniem CLP.
Jeżeli firmy planują kontynuować wprowadzanie tych mieszanin na rynek po tej dacie, będą musiały złożyć nowe zgłoszenie zgodnie z wymaganiami załącznika VIII oraz umieścić unikalny identyfikator formuły (UFI) na etykiecie. ECHA zaleca, aby zgłaszający korzystali z portalu ECHA Submission w celu przygotowania i przesłania informacji w ujednoliconym formacie.
Centrum Ekotoksykologiczne oferuje kompleksowe wsparcie w wypełnieniu obowiązku zgłoszeń do PCN. Aby uzyskać pomoc, skontaktuj się z nami telefonicznie bądź mailowo.
Zapewnienie zapobiegania awariom chemicznym w obiektach wysokiego ryzyka jest kluczowym elementem zarządzania chemikaliami. Dokument opiera się na serii seminariów OECD z 2023 roku dotyczących zarządzania substancjami niebezpiecznymi na terenach portowych. Pierwsze seminarium dotyczyło przykładów z różnych krajów w zakresie funkcjonowania ich portów w kontekście zarządzania substancjami niebezpiecznymi. Drugie seminarium skupiło się na elementach zarządzania wypadkami chemicznymi w obszarach portowych. Wyniki tych dyskusji zostały przedstawione w tym dokumencie, wraz z głównymi wyzwaniami w zarządzaniu ryzykiem wypadków chemicznych i bezpieczeństwem w portach oraz możliwymi środkami ulepszającymi te procedury.
Komisja Europejska wprowadziła nowe ograniczenia w ramach rozporządzenia REACH, mające na celu ograniczenie stosowania kwasu undecafluoroheksanowego (PFHxA) i substancji pokrewnych. Substancje te są częścią grupy per- i polifluoroalkilowych (PFAS). Znanych jako „wieczne chemikalia” z powodu ich trwałości w środowisku i odporności na degradację. Nowe przepisy mają na celu zmniejszenie ryzyka dla zdrowia i środowiska związanego z PFHxA. Który jest powszechnie stosowany w różnych produktach konsumenckich.
Zakres ograniczeń
Ograniczenia dotyczące PFHxA koncentrują się na obszarach, w których ryzyko nie jest wystarczająco kontrolowane, a dostępne są alternatywne rozwiązania. Te ograniczenia wpłyną na takie produkty, jak:
Tekstylia
Opakowania do żywności
Mieszanki konsumenckie
Kosmetyki
Piany gaśnicze
Ograniczenia te mają na celu ochronę zdrowia ludzkiego i środowiska przy jednoczesnym ograniczeniu wpływu społeczno-ekonomicznego. Niektóre sektory, takie jak półprzewodniki, baterie i ogniwa paliwowe do zielonego wodoru, są wyłączone z przepisów. Tam gdzie nie ma bezpiecznych alternatyw.
Harmonogram wdrożenia
Nowe ograniczenia wejdą w życie 20 dni po opublikowaniu ich w Dzienniku Urzędowym UE. Przewidziano okres przejściowy od 18 miesięcy do 5 lat, w zależności od rodzaju produktu, aby umożliwić producentom dostosowanie się i zastąpienie PFHxA bezpieczniejszymi alternatywami.
Zaangażowanie UE w redukcję zanieczyszczeń PFAS
Ograniczenie to jest częścią szerszych działań UE mających na celu redukcję zanieczyszczeń PFAS, zgodnie z Strategią Chemikaliów na rzecz Zrównoważonego Rozwoju. PFAS były używane w procesach przemysłowych i produktach konsumenckich przez dziesięciolecia, co doprowadziło do szeroko rozpowszechnionego skażenia gleby i wody, w tym wody pitnej. Ograniczając PFHxA, UE kontynuuje swoje działania mające na celu zmniejszenie zagrożeń dla zdrowia publicznego, jednocześnie równoważąc potrzeby przemysłowe na rzecz zielonej gospodarki.
To działanie buduje na istniejących zakazach i ograniczeniach dotyczących innych szkodliwych PFAS, takich jak PFOA, przyczyniając się do bezpieczniejszej i bardziej zrównoważonej przyszłości.
We październiku odbędzie się szereg wydarzeń z zakresu prawodastwa dotyczącego chemikaliów, które będą miały wpływ na szerokie grono przedsiębiorstw, produktów i działań.
Konferencja dotycząca Zarządzania Chemikaliami i REACH to nasze najważniejsze wydarzenie w 2024 roku z udziałem ekspertów, organów regulacyjnych i przedstawicieli branży, skupiające się na najnowszych zmianach i trendach w szerokim zakresie powiązanych ze Strategią UE na rzecz zrównoważonego rozwoju chemikaliów.
Współorganizatorami Konferencji REACH są: Europejska Rada ds. Przemysłu Chemicznego (CEFIC) oraz Europejskie Stowarzyszenie Metali Eurometaux.
Uczestnicy otrzymają aktualne informacje dotyczące nowych wymagań, procedur i najlepszych praktyk niezbędnych do zapewnienia zgodności z obecnymi i przyszłymi standardami.
Konferencja REACH organizowana jest w języku angielskim.
Konferencja ma charakter hybrydowy – udział jest możliwy zarówno stacjonarnie, jak i online.
Rozporządzenie to będzie miało wpływ na perspektywy organów regulacyjnych i przemysłu w odniesieniu do zmian związanych z produkcją, utylizacją i recyklingiem baterii. Wydarzenie zapewni uczestnikom analizę nowych wymagań i ich wpływu na odpowiedzialność środowiskową w tym obszarze.
Prowadzone w języku angielskim.
Seminarium ma charakter hybrydowy – udział jest możliwy zarówno osobiście, jak i online.
Nie przegap okazji, aby wziąć udział w tych ważnych wydarzeniach, które pomogą Ci być na bieżąco z najnowszymi zmianami w przepisach i skutecznie dostosować się do nowych wymagań.