Najczęstsze błędy w kartach charakterystyki 

Ogólnoeuropejskie Forum ds. zgodności z przepisami sprawdziło karty charakterystyki (SDS) i ich treść na rynku UE. Projekt był skierowany do podmiotów, którzy wprowadzają substancje i mieszaniny na rynek unijny, w tym: producentów, importerów, formulatorów, dostawców produktów sprzedawanych przez Ineternet, dystrybutorów, hurtowników i sprzedawców detalicznych. Łącznie inspekcje z różnych krajów UE skontrolowały 2528 kart charakterystyki i wykazały, że 35% sprawdzonych kart charakterystyki (SDS) było niezgodnych z przepisami. 

Głównym celem projektu była ocena, czy podmioty podlegające pod przepisy rozporządzenia CLP zaktualizowały karty charakterystyki zgodnie z nowymi wymogami obowiązującymi od stycznia 2023 roku. Drugorzędnym celem była ocena przez inspektorów poprawności dostarczonych informacji dotyczących klasyfikacji, zalecanych środków zarządzania ryzykiem i spójności treści. 

Najczęstsze problemy wystąpiły w sekcjach 1, 2, 3 oraz sekcjach 8 i 9 karty charakterystyki. Poniższa tabela zawiera podsumowanie najczęstszych błędów w kontrolowanych kartach charakterystyki: 

Sekcja Główne problemy 
Identyfikator produktu Nieprawidłowy identyfikator produktu; brak UFI; UFI podano w podpunkcie 2.2, a nie w podpunkcie 1.1. 
1.2 – Istotne zidentyfikowane zastosowania substancji lub mieszaniny oraz zastosowania odradzane Brak zidentyfikowanych zastosowań dla odbiorców; Zidentyfikowano niewłaściwe zastosowania; Nie wskazano zastosowań odradzanych 
1.3 – Dane dotyczące dostawcy karty charakterystyki Brak pełnego adresu i numeru telefonu dostawcy; Brak adresu e-mail kompetentnej osoby odpowiedzialnej za kartę charakterystyki 
1.4- Numer telefonu alarmowego Brak lub nieprawidłowy numer telefonu alarmowego, brak numeru telefonu do oficjalnego organu toksykologicznego 
2.1 – Klasyfikacja substancji lub mieszaniny Nieprawidłowa klasyfikacja; Niekompletna klasyfikacja; Klasyfikacja mieszaniny niezgodna ze składnikami i ich klasyfikacją 
– Elementy oznakowania Brak lub nieprawidłowy zwrot określający zagrożenie; Brak lub nieprawidłowy zwrot określający środki ostrożności; Brak lub nieprawidłowy piktogram 
– Substancje Brak ATE, współczynnika M; Klasyfikacja nieprawidłowa; W przypadku mieszaniny wypełniono podsekcję 3.1 zamiast podsekcji 3.2. 
3.2 – Mieszaniny Brak ATE, współczynnika M; Klasyfikacja składników mieszaniny nie jest zgodna z rozporządzeniem CLP; Nie wszystkie niezbędne substancje są wymienione wśród składników mieszaniny 
6.1 – Indywidualne środki ostrożności, wyposażenie ochronne i procedury w sytuacjach awaryjnych Brak cech środków ochrony osobistej dla personelu niebędącego personelem ratunkowym; brak porad lub niejasność, czy informacje są przeznaczone dla personelu niebędącego personelem ratunkowym, czy dla osób udzielających pomocy w nagłych wypadkach 
8.1 – Parametry dotyczące kontroli NDSy są dołączone, ale ich podstawa prawna nie jest poprawnie podana; brakuje narażenia zawodowego lub wartości są błędne 
8.2 – Kontrola narażenia Brak lub niewystarczające informacje na temat środków ochrony osobistej; Niewystarczające informacje na temat rękawic: Rodzaj materiału, grubość, czas przebicia; Brak lub niewystarczające informacje na temat rodzaju respiratorów; Brak informacji na temat kontroli narażenia środowiskowego 
9.1 – Informacje na temat podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych Brak informacji bez podania uzasadnienia; Brak dostępnych informacji wymaganych; Brak informacji o charakterystyce cząstek 
9.2 – Inne informacje Brak niezbędnych informacji; Informacje niezgodne ze składnikami wskazanymi w karcie charakterystyki; Brak podsekcji 9.2 
11.1 – Informacje na temat klas zagrożenia zdefiniowanych w rozporządzeniu (WE) nr 1272/2008 Brak danych toksykologicznych; Dane toksykologiczne sprzeczne z klasyfikacją 
15.1 – Przepisy prawne dotyczące bezpieczeństwa, zdrowia i ochrony środowiska specyficzne dla substancji lub mieszaniny W wielu przypadkach nie podano żadnych informacji lub podano niekompletne informacje na temat odpowiednich przepisów krajowych. W niektórych przypadkach podano niekompletne informacje na temat odpowiednich przepisów UE. W niektórych przypadkach nie podano żadnych informacji lub podano nieprawidłowe informacje na temat ograniczeń lub upoważnień. 
16 – Inne informacje Niekompletna legenda do skrótów i akronimów stosowanych w karcie charakterystyki; Brak wskazania, gdzie dokonano zmian w stosunku do poprzedniej wersji karty charakterystyki; Brak, w przypadku mieszanin, wskazania która z metod oceny informacji, o których mowa w art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1272/2008, została zastosowana do celów klasyfikacji 

Pełny raport ECHA: https://echa.europa.eu/pl/-/compliance-of-safety-data-sheets-still-room-for-improvement  

Przypominamy o najważniejszych obowiązkach związanych z kartami charakterystyki: 

  • Karta charakterystyki musi być dostępna dla każdej substancji i mieszaniny chemicznej spełniającej kryteria zagrożenia; 
  • Dokument musi być dostarczony i dostępny w języku urzędowym państwa członkowskiego, w którym produkt jest udostępniany lub wprowadzany do obrotu; 
  • Karta charakterystyki musi być dostarczona bezpłatnie wraz z pierwszą dostawą towarów; 
  • Dokument musi być aktualizowany w przypadku konieczności wprowadzenia zmian; 
  • Należy przestrzegać postanowień i treści wynikających z karty charakterystyki; 
  • Karta charakterystyki musi być zgodna z etykietą produktu chemicznego; 
  • Pracownicy powinni zostać zapoznani z treścią karty charakterystyki. 

https://ekotox.pl/karta-charakterystyki/