Mieszaniny i produkty chemiczne klasyfikowane jako niebezpieczne muszą spełniać szereg nowych wymagań dotyczących sprzedaży online, a także spełniać wymogi informacyjne podczas reklamowania produktów. Nowe wymagania wynikają ze zaktualizowanego rozporządzenia CLP, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa użytkowników i konsumentów, a także dostosowanie do postępu technologicznego i zmieniających się form sprzedaży produktów.
Każdy producent, dystrybutor oraz sprzedawca muszą zwrócić szczególną uwagę na treść ogłoszenia produktu chemicznego oraz jego reklamy i materiałów marketingowych.
- REKLAMA I MATERIAŁY MARKETINGOWE – artykuł 48 rozporządzenia CLP
Każda reklama substancji oraz mieszaniny klasyfikowanej jako niebezpieczna powinna wskazywać:
- odpowiedni piktogram określający zagrożenie,
- hasło ostrzegawcze,
- klasę zagrożenia,
- zwroty określające zagrożenie.
Należy pamiętać, że reklama może być realizowana za pomocą różnych kanałów przepływu informacji. Zatem każda forma reklamy: prasowa, internetowa, mobilna, czy reklama w przestrzeni publicznej będzie musiała zawierać wyżej wymienione elementy dla produktu klasyfikowanego jako niebezpieczny. Również broszury, katalogi i materiały marketingowe stanowiące element reklamy produktu będą podlegały pod powyższe wymagania.
- SPRZEDAŻ ONLINE – artykuł 48a rozporządzenia CLP
Podmioty wprowadzające substancje i mieszaniny niebezpieczne za pośrednictwem sprzedaży online muszą wskazać elementy etykiety wymienione w artykule 17 rozporządzenia CLP:
- nazwę, adres i numer telefonu dostawcy,
- nominalną ilość tej substancji lub mieszaniny,
- identyfikator produktu – UFI,
- piktogramy określające rodzaj zagrożenia,
- hasła ostrzegawcze,
- zwroty wskazujące rodzaj zagrożenia – zwroty H,
- zwroty wskazujące środki ostrożności – zwroty P,
- informacje uzupełniające.
Mogą to zrobić zarówno poprzez dodanie wyraźnego i czytelnego zdjęcia części etykiety, lub poprzez umieszczenie niezbędnych informacji w ogłoszeniu.
Planowane kontrole:
W roku 2025 planowane są kontrole w ramach projektu REACH-EN-FORCE (REF)-13. Ich celem będzie sprawdzenie czy chemikalia sprzedawane online są zgodne z ograniczeniami REACH, a także czy etykiety mieszanin oraz ich oferty online zawierają odpowiednie informacje o niebezpieczeństwie i zagrożeniu jakie stanowi produkt.
Kryteria klasyfikacji: https://ekotox.pl/karta-charakterystyki/clp/klasifikacja-substancji/