Nowe przepisy mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności wyrobów budowlanych
Zmienione rozporządzenie UE 2024/3110 wprowadza kilka kluczowych elementów:
Oznakowanie CE i efektywność środowiskowa
Zgodnie z nowym rozporządzeniem, oznakowanie CE obejmuje teraz zarówno parametry techniczne, jak i środowiskowe, dostosowując się do zaktualizowanych wymogów bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju. Producenci są zobowiązani do uzasadnienia twierdzeń dotyczących ekologiczności i odzwierciedlenia ich w cyfrowym paszporcie produktu (DPP) produktu.
Deklaracja właściwości użytkowych i zgodności (DoPC)
Zgodność wymaga, aby deklaracje właściwości użytkowych i zgodności zawierały dane środowiskowe, takie jak wpływ na klimat i dane dotyczące specyfikacji technicznej. Informacje te muszą zostać zweryfikowane i udostępnione organom regulacyjnym za pośrednictwem cyfrowego paszportu produktu DPP. Dopóki nie zostaną opracowane nowe standardy, istniejące metodyki i standardy pozostają akceptowalne.
Cyfrowe paszporty produktów (DPP)
Godną uwagi innowacją jest wprowadzenie cyfrowych paszportów produktów, które służą jako cyfrowe repozytoria specyfikacji produktów i danych środowiskowych. Ułatwia to dostęp do informacji organom regulacyjnym i użytkownikom produktów, takim jak architekci i konstruktorzy.
Rozporządzenie w sprawie kosmetyków – konsultacje społeczne
Komisja Europejska rozpoczęła proces oceny rozporządzenia w sprawie produktów kosmetycznych, który jest przeprowadzany w ramach programu sprawności i wydajności regulacyjnej REFIT. Wynik oceny ma wskazać, które elementy i obszary rozporządzenia funkcjonują dobrze, a które należy zmienić i dostosować do zmian związanych z Zielonym Ładem czy transformacją cyfrową i ekologiczną, a także czy obecna treść rozporządzenia spełnia swoją rolę.
Podsumowanie z ubiegłorocznej konferencji REACH 2024:
Wszyscy czekają na wskazówki nowej Komisji. Zarządzanie chemikaliami staje się zagadnieniem interdyscyplinarnym, regulowanym przez różne obszary prawodawstwa UE – jak erupcja z mglistej pary ukrytego wulkanu.
Uproszczenie obiecane w wytycznych politycznych na lata 2024-2029 mogłoby być możliwe, ale „optymalizacja” mogłaby działać lepiej. Optymalizacja będzie wymagała wielu dyskusji, danych/informacji i gotowości do kompromisu.
Najczęściej używane słowa to „niepewność” i „konkurencyjność”.
Substancje wzbudzające szczególnie duże obawy (SVHC) zostaną rozszerzone o „substancje wzbudzające duże obawy” i ten obszar będzie zarządzany przez różne grupy/legislacje i do różnych celów.
REACH 2.0 jest potrzebny każdemu, oczekiwania są duże, ale nadal nie wiadomo co w nim będzie – potrzeba szybkości działania.
Historia PFAS staje się trudna do zrozumienia i śledzenia. Wydaje się, że wykorzystane zasoby nie są wystarczające i potrzeba będzie ich znacznie więcej, ale czy są one dobrze ukierunkowane i czy rozwijają się we właściwym kierunku?
Wszyscy gracze starają się zorganizować, aby lepiej poradzić sobie z wyzwaniami związanymi z nadchodzącymi szybkimi zmianami.
Regulacja baterii ma na celu kontrolowanie wszystkich aspektów jednej grupy produktów. To bardzo ambitne przedsięwzięcie. Może w dobrym kierunku. Ale jak słyszeliśmy, tracimy konkurencyjność, inwestycje, dynamikę poprzez wprowadzanie kolejnych regulacji.
W dniu 11.02.2025r. weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), którego celem jest zmniejszenie ilości odpadów i promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym.
Nowy akt prawny wprowadzi:
obowiązkową przydatność recyklingu opakowań;
minimalizację złożoności opakowania;
minimalizację zawartości substancji niebezpiecznych;
poprawę możliwości ponownego wykorzystania;
obowiązkową zawartość recyklatu w tworzywach sztucznych;
harmonizację oznakowania.
Rozporządzenie wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców, ale także wyznacza nowe zadania dla Europejskiej Agencji Chemikaliów. ECHA ma być odpowiedzialna za przygotowanie badań mających na celu identyfikację substancji w opakowaniach, które mają wpływ na bezpieczeństwo opakowań i utrudniają ich ponowne użycie lub recykling. Wyniki tych badań mają zostać przesłane do Komisji Europejskiej do 09.2026 r. Na podstawie przesłanego raportu Komisja Europejska ma rozważyć zastosowanie tych substancji w opakowaniach poprzez wprowadzenie ograniczeń w rozporządzeniu REACH.
Ograniczenia w stosowaniu substancji w opakowaniach będą miały bezpośredni wpływ na branżę. Mogą one również wpływać na dostępność niektórych opakowań i poszukiwanie alternatyw.
Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/707 z dnia 19 grudnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1272/2008 w odniesieniu do klas zagrożenia oraz kryteriów klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, wprowadza nowe klasy zagrożenia jak np. substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego (ED). Rozporządzenie obowiązuje od kwietnia 2023 roku, a w listopadzie 2024 roku zostało włączone jako integralna część rozporządzenia CLP.
Wszystkie nowe substancje wprowadzone na rynek, od 1 maja 2025 roku muszą obejmować nowe klasy i identyfikować zagrożenia związane z nimi. Co za tym idzie, zmieni się zakres danych rejestracyjnych w REACH, zmieni się zakres informacji podawanych w kartach charakterystyki nowych substancji, a także wpłynie to na oznakowanie i pakowanie chemikaliów.
Substancje będące obecne na rynku przed tym terminem mogą już teraz być dobrowolnie klasyfikowane i oznakowane zgodnie z nowymi wymogami. Przedsiębiorcy mają jednak czas do listopada 2026 roku na dostosowanie do nowych wymogów. Nowe klasy zagrożenia:https://ekotox.pl/clp-revision-2024/
Komisja Europejska rozpoczęła proces oceny rozporządzenia kosmetycznego, który prowadzony jest w ramach Programu Sprawności i Wydajności Regulacyjnej REFIT.
Wynik oceny ma wskazać, które z elementów i obszarów rozporządzenia funkcjonują dobrze, a które wymagają zmiany i dostosowania do zmian związanych np. z zielonym ładem czy cyfrową i ekologiczną transformacją, a także czy aktualna treść rozporządzenia spełnia swoją rolę.
Ocenione zostaną obszary działania związane z:
zakresem działania rozporządzenia,
poprawności definicji zawartych w treści,
oceną ryzyka składników o potenjalnie wyższym zagrożeniu o stosowanie ogólnego podejścia do ryzyka,
oznakowaniem produktów kosmetycznych,
możliwością zmniejszenia obciążeń administracyjnych i uproszczenia przepisów,
spójnością z innymi przepisami, w tym REACH i CLP,
handlem międzynarodowym i konkurencyjnością przemysłu.
Konsultacje publiczne potrwają 4 tygodnie i zakończą się opublikowaniem końcowego raportu, który wskaże czy zmiana treści rozporządzenia kosmetycznego jest konieczna. Jeżeli wyniki wskażą potrzebę zmiany, Komisja Europejska przystąpi do rewizji treści rozporządzenia kosmetycznego.
Aktualna ocena jest pierwszym pełnym przeglądem rozporządzenia kosmetycznego od 2013 roku i ma na celu wskazać czy potrzebne są dodatkowe środki bezpieczeństwa w celu ochrony ludzi przed potencjalnie niebezpiecznymi składnikami.
Zmiana rozporządzenia kosmetycznego – aktualny status
Przypominamy, że projekt zmiany rozporządzenia kosmetycznego był już dyskutowany od 2022 roku, a finalizacja projektu miała nastąpić w 2024 roku, jednak Komisja zdecydowała się wstrzymać prace nad rewizją rozporządzenia i w październiku 2024 roku uruchomiła proces oceny w ramach programu REFIT, który ma zakończyć się w 2026 roku. Dopiero po wynikach tej oceny Komisja podejmie decyzję o ewentualnym ponownym uruchomieniu procesu zmiany treści rozporządzenia kosmetycznego.
Plan na rzecz konkurencyjności i dekarbonizacji UE
Cytując słowa wypowiedziane przez przewodniczącą Komisji EU Ursulę von der Leyen: “Europa jest nie tylko kontynentem innowacji przemysłowych, ale także kontynentem produkcji przemysłowej. Popyt na czyste i zielone produkty jednak wyhamował, a część inwestycji przeniosła się do innych regionów. Wiemy, że na drodze naszych europejskich przedsiębiorstw wciąż stoi zbyt wiele przeszkód, począwszy od wysokich cen energii, a skończywszy na nadmiernych obciążeniach regulacyjnych. Porozumienie na rzecz czystego przemysłu ma na celu przecięcie więzów, które nadal powstrzymują nasze przedsiębiorstwa, i stworzenie jasnego uzasadnienia biznesowego dla Europy.”
“Komisja podejmuje również działania mające na celu zwiększenie skuteczności naszego otoczenia regulacyjnego przy jednoczesnym ograniczeniu przeszkód biurokratycznych dla przedsiębiorstw. Dzisiejsze rezultaty są wynikiem aktywnej współpracy z liderami branży, partnerami społecznymi i społeczeństwem obywatelskim w kontekście deklaracji antwerpijskiej w sprawie Europejskiego Ładu Przemysłowego oraz prowadzonych przez Komisję Europejską dialogów na temat czystej transformacji.”
Przystępna cenowo energia jest podstawą konkurencyjności. Aby obniżyć rachunki za energię dla przemysłu, przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, a jednocześnie wspierać przejście na gospodarkę niskoemisyjną, Komisja przyjęła plan działania w sprawie przystępnej cenowo energii, aby:
Przyspieszyć wprowadzanie czystej energii i elektryfikację;
Zakończyć budowę wewnętrznego rynku energii z fizycznymi połączeniami międzysystemowymi ;
Efektywniej wykorzystać energię i zmniejszyć zależności od importowanych paliw kopalnych.
Zwiększenie popytu na czyste produkty
Akt o dekarbonizacji przemysłu ma zwiększyć popyt na czyste produkty, wyprodukowane w UE poprzez wprowadzenie kryteriów zrównoważonego rozwoju, odporności i kryteriów posługiwania się hasłem “wyprodukowano w Europie”.
W 2026 r. Komisja dokona również przeglądu ram zamówień publicznych, aby wprowadzić kryteria zrównoważonego rozwoju, odporności i europejskich preferencji w zamówieniach publicznych w sektorach strategicznych.
Finansowanie czystej transformacji
W ramach Czystego Ładu Przemysłowego uruchomione zostanie ponad 100 mld euro na wsparcie czystej produkcji w UE. Komisja ma:
przyjąć nowe ramy pomocy państw UE w ramach Czystego Ładu Przemysłowego, co miałoby przyspieszyć zatwierdzania wniosków w sprawie finansowania na rozwój energii ze źródeł odnawialnych, dekarbonizację przemysłu i zapewnienie wystarczających zdolności produkcyjnych w zakresie czystych technologii;
wzmocnienić fundusz innowacyjny i zaproponować bank dekarbonizacji przemysłu, którego celem jest finansowanie w wysokości 100 mld euro, w oparciu o dostępne środki z funduszu innowacyjnego i dodatkowych dochodów wynikających z części systemu handlu emisjami, a także przeglądu InvestEU;
ogłosić specjalne zaproszenie do składania wniosków w ramach programu „Horyzont Europa” w celu pobudzenia badań naukowych i innowacji w tych obszarach;
zmienić rozporządzenie “InvestEU” w celu zwiększenia kwoty gwarancji finansowych, które InvestEU może udzielić w celu wsparcia inwestycji. To z kolei uruchomi do 50 mld euro na wdrożenie czystych technologii, czystą mobilność i ograniczenie ilości odpadów.
Obieg zamknięty i dostęp do materiałów
Surowce krytyczne mają kluczowe znaczenie dla naszej branży. UE musi zapewnić dostęp do takich materiałów i zmniejszyć zależność od nierzetelnych dostawców. Włączenie obiegu zamkniętego do strategii dekarbonizacji ma kluczowe znaczenie dla jak najlepszego wykorzystania ograniczonych zasobów UE. W tym celu Komisja ma:
ustanowić mechanizm umożliwiający europejskim przedsiębiorstwom zrzeszanie się i agregowanie popytu na surowce krytyczne;
utworzyć Unijne Centrum Surowców Krytycznych w celu wspólnego zakupu surowców w imieniu zainteresowanych przedsiębiorstw, co przyniesie korzyści na dużej skali i zapewni większą dźwignię w negocjowaniu lepszych cen i warunków;
przyjąć w 2026 r. akt o gospodarce o obiegu zamkniętym, aby przyspieszyć transformację w obiegu zamkniętym i zapewnić efektywne wykorzystanie rzadkich materiałów, zmniejszyć nasze globalne zależności i stworzyć wysokiej jakości miejsca pracy. Celem jest, aby do 2030 r. 24% materiałów pochodziło z obiegu zamkniętego.
Działanie na skalę globalną
UE bardziej niż kiedykolwiek potrzebuje wiarygodnych partnerów na arenie międzynarodowej. Oprócz obowiązujących i nowych umów handlowych Komisja:
uruchomi pierwsze partnerstwa na rzecz czystego handlu i inwestycji w celu dywersyfikacji łańcuchów dostaw i zawierania wzajemnie korzystnych umów;
zapewni bezpieczeństwo i odpornoś gospodarczą przemysłu UE w obliczu globalnej konkurencji i niepewności geopolitycznej za pomocą szeregu instrumentów ochrony handlu i innych instrumentów;
uprości i wzmocni mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji dwutlenku węgla, który jest narzędziem UE służącym ustalaniu uczciwej ceny dwutlenku węgla emitowanego podczas produkcji towarów wysokoemisyjnych.
Unia umiejętności i wysokiej jakości miejsca pracy
Siła robocza w UE musi posiadać umiejętności niezbędne do wspierania przejścia na gospodarkę niskoemisyjną, w tym umiejętności w zakresie czystych technologii, cyfryzacji i przedsiębiorczości.
Komisja ustanowi Unię Umiejętności, która będzie inwestować w pracowników, rozwijać nowe umiejętności i tworzyć wysokiej jakości miejsca pracy.
Program Erasmus+ wzmocni programy kształcenia i szkolenia w celu rozwoju wykwalifikowanej i zdolnej do dostosowania się siły roboczej oraz rozwiązania problemu niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej w kluczowych sektorach, dzięki finansowaniu w wysokości do 90 mln euro.
Czysty Ład Przemysłowy skupi się również na horyzontalnych czynnikach niezbędnych dla konkurencyjności gospodarki, w tym:
ograniczeniu biurokracji,
pełnym wykorzystaniu skali jednolitego rynku,
promowaniu wysokiej jakości miejsc pracy,
lepszej koordynacji polityk na szczeblu unijnym i krajowym.
Już 10 marca 2025 roku firma Centrum Ekotoksykologiczne zorganizuje darmowe szkolenie z zakresu Ukraińskich przepisów „REACH i CLP”, dostępne dla członków Stowarzyszenia PSPKD.
Nowe regulacje (CLP UA obowiązujące od 15.11.2024 i REACH UA obowiązujące od 26.01.2025) oznaczają dodatkowe obowiązki dla przedsiębiorców europejskich, współpracujących z podmiotami w Ukrainie.
Agenda webinaru:
Nowe przepisy dotyczące produktów chemicznych w Ukrainie
Osoby zainteresowane tematem, niebędące członkiem Stowarzyszenia PSPKD zapraszamy na indywidualne szkolenia, w dogodnym terminie. Więcej informacji:https://ekotox.pl/pomoc-w-eksporcie-ukraina/
Na stronie Ministerstwa w wykazie prac legislacyjnych opublikowano założenia nowej „Ustawy o zapewnieniu dostępu do surowców krytycznych, w tym do surowców ważnych dla krajowej gospodarki”.
Projekt ustawy planowany jest do przyjęcia w 2 kwartale 2025 roku. Zakłada opracowanie sankcji nakładanych na przedsiębiorców za niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązków wynikających z Aktu Unijnego Critical Raw Materials (CRMA).
Przedsiębiorcy muszą wdrożyć m.in:
– system zarządzania ryzykiem i opracowanie gotowości na wypadek zagrożeń dostępności surowców
– sprawozdawczość z zakresu prowadzonych projektów
– informowania o zdatności do recyklingu
CRMA wprowadza również liczne zobowiązania dla Polski, które dotyczą m,in.:
a) opiniowania wniosków o uznanie projektów strategicznych w zakresie wydobycia, przetwarzania, recyklingu i substytucji surowców krytycznych realizowanych na terenie RP;
b) utworzenia punktów kontaktowych udzielających wsparcia w zakresie procedur administracyjnych dotyczących wydawania pozwoleń w przypadku projektów strategicznych;
c) utworzenia krajowego programu poszukiwań surowców krytycznych, służącego zwiększeniu ilości dostępnych informacji o złożach kopalin do produkcji surowców krytycznych na terenie kraju;
d) monitorowania i ograniczania ryzyka związanego z łańcuchem dostaw oraz zwiększenia dywersyfikacji dostaw surowców krytycznych;
e) wdrażania krajowych środków dot. obiegu zamkniętego, m.in. poprzez utworzenie bazy danych zamkniętych obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych czy określenia zdatności do recyklingu magnesów trwałych.
Forum ds. egzekwowania przepisów określa kluczowe inicjatywy związane z ochroną bezpieczeństwa konsumentów oraz zgodnością z przepisami chemicznymi. Inicjatywy te związane są bezpośrednio z programem kontroli i nadzorem chemicznym w 2025 roku. Opracowane przez Forum priorytety skupiają się głównie na obszarach: kontroli przewozu chemikaliów na granicy, monitorowaniu sprzedaży produktów online, a także zapewnienia zgodności z wymaganiami dotyczącymi klasyfikacji i oznakowania produktów.
Z agendy spotkania Forum, które odbyło się w ostatnim kwartale 2024 roku można podsumować planowane projekty oraz inicjatywy obowiązujące w 2025 roku.
Program kontroli mieszanin niebezpiecznych (REF-14)
Celem kontroli klasyfikacji i oznakowania mieszanin stwarzających zagrożenie jest ochrona zdrowia ludzkiego. W ramach projektu skontrolowane zostaną produkty konsumpcyjne, powszechnie dostępne na rynku, w szczególności:
Wyroby nikotynowe, takie jak papierosy elektroniczne, zawierające substancje toksyczne;
Odświeżacze powietrza, zawierające substancje uczulające i drażniące;
Inne produkty konsumenckie, o których wiadomo że zawierają niebezpieczne składniki.
Inspektorzy będą sprawdzać, czy dostawcy produktów wywiązują się z obowiązków wynikających z CLP, w tym: prawidłowego oznakowania, poprawnej klasyfikacji produktu, czy stosowania zabezpieczeń produktów chroniących przed dostępem dla dzieci. Jednocześnie dla tych produktów będą sprawdzane karty charakterystyki oraz zgłoszenia produktów do ośrodków zatruć.
W związku z opracowanym projektem REF-14, Forum przygotuje programy szkoleniowe dla inspektorów. Materiały szkoleniowe skupią się na technicznych aspektach dotyczących klasyfikacji i oznakowania substancji i mieszanin niebezpiecznych. W programie szkoleń zostanie opracowany moduł dotyczący wyjaśnienia działania zasad pomostowych w określaniu klasyfikacji produktu.
Kontrole produktów biobójczych (BEF-3)
Od stycznia 2025 roku rusza program kontroli produktów biobójczych, który skupi się na:
Sprawdzeniu charakterystyki produktu biobójczego;
Weryfikacji poprawności oznakowania i etykietowania produktu;
Zapewnieniu zgodności z rozporządzeniem w sprawie produktów biobójczych, w tym kontroli wydawanych pozwoleń.
Inspektorzy sprawdzą, czy informacje na etykiecie odpowiadają informacjom zatwierdzonym w pozwoleniu. A także czy są one spójne z badaniami i charakterystyką produktu. Przy okazji inspektorzy mogą sprawdzać poprawność kart charakterystyki dla produktu biobójczego. Inspekcje zaplanowano na 2025 rok, a raporty z wynikami mają być opublikowane w 2026 roku.
Kontrole zgłoszeń w Poison Center Notification
Kontrole startują od stycznia 2025 roku i potrwają kolejnych 6 miesięcy. Inspektorzy sprawdzą, czy wszystkie podmioty dokonały zgłoszeń mieszanin niebezpiecznych w PCN. A zgłoszenia obejmują kraje na które produkt jest wprowadzany do obrotu. Przy okazji inspektorzy mogą sprawdzić kartę charakterystyki I etykietę produktu stwarzającego zagrożenie.
Kontrole produktów sprzedawanych online (REF-13)
Z początkiem 2025 roku wystartują również kontrole produktów sprzedawanych online. Kontrole skupią się w szczególności na produktach zawierających substancje podlegające ograniczeniom na mocy rozporządzenia REACH, POPs oraz dyrektywy RoHS. Sprawdzony zostanie obowiązek umieszczenia wszystkich wymaganych informacji wynikających z rozporządzenia CLP w ogłoszeniu online.
Kontrole obowiązków wyłącznego przedstawiciela
Forum zgodziło się, że kolejny projekt będzie skupiał się na wyłącznych przedstawicielach i skontrolowaniu czy wywiązują się oni ze swoich obowiązków dotyczących rejestracji importowanych substancji i substancji obecnych w mieszaninach. Oprócz identyfikacji podmiotów i ich obowiązków rejestracji, inspektorzy sprawdzą czy tonaż substancji jest prawidłowo zarejestrowany, czy zgłoszenie zawiera wystarczającą ilość danych informacyjnych. A także czy przedstawiciele spełniają obowiązki związane z opracowaniem i posiadaniem kart charakterystyki.
Opracowanie wniosków z przeprowadzonych projektów
Forum oprócz uruchamiania kolejnych projektów pracuje nad wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych projektów w poprzednich latach. Analiza wyników dotyczy chociażby: badania obecności substancji objętych ograniczeniami w kosmetykach, czy analizę poprawności treści kart charakterystyki.
Forum ds. egzekwowania przepisów stale pracuje nad utrzymaniem bezpieczeństwa produktów chemicznych w Europie. W Marcu 2025 roku planowane jest kolejne spotkanie grup roboczych celem omówienia postępów trwających projektów. A także wyznaczeniem nowych, co będzie miało bezpośrednie odzwierciedlenie w przeprowadzanych kontrolach produktów chemicznych.
Rozporządzenie o produktach budowlanych (UE) 2024/3110 wprowadza istotne zmiany w oznakowaniu produktów budowlanych w Unii Europejskiej. Kładąc nacisk na zrównoważony rozwój, cyfryzację oraz zwiększoną przejrzystość. Zrewidowane rozporządzenie wprowadza kilka kluczowych celów:
Oznakowanie CE i wydajność środowiskowa:
Zgodnie z nowym rozporządzeniem oznakowanie CE obejmuje teraz zarówno wydajność techniczną, jak i środowiskową. Dostosowując się do zaktualizowanych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju. Producenci są zobowiązani do potwierdzenia swoich twierdzeń dotyczących środowiska i odzwierciedlenia ich w Cyfrowym Paszporcie Produktu (DPP).
Deklaracja Wydajności i Zgodności (DoPC):
Zgodność wymaga, aby Deklaracje Wydajności i Zgodności zawierały dane środowiskowe, takie jak wpływ na klimat oraz specyfikacje techniczne. Informacje te muszą być weryfikowane i udostępniane organom regulacyjnym za pośrednictwem DPP. Do czasu opracowania nowych standardów akceptowane są istniejące metodologie i standardy.
Cyfrowe Paszporty Produktów (DPP):
Nowością jest wprowadzenie Cyfrowych Paszportów Produktów, które służą jako cyfrowe repozytoria specyfikacji produktów i danych środowiskowych. Ułatwia to dostęp do informacji dla organów regulacyjnych oraz użytkowników produktów, takich jak architekci i budowniczowie.
Harmonogram wdrożenia
Rozporządzenie weszło w życie 7 stycznia 2025 roku. Większość przepisów będzie miała zastosowanie od 8 stycznia 2026 roku, przy czym niektóre artykuły i załączniki będą obowiązywać od 7 stycznia 2025 roku. A inne od 8 stycznia 2027 roku. Zmiany te mają na celu harmonizację zasad dotyczących marketingu produktów budowlanych w Unii Europejskiej, promując zrównoważony rozwój, innowacje i przejrzystość w sektorze.
O rozporządzeniu UE 2024/3110
Zakres stosowania
Rozporządzenie dotyczy wszystkich produktów budowlanych przeznaczonych do trwałego wbudowania w budynki i infrastrukturę na obszarze Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Obejmuje:
Produkty konstrukcyjne (np. stal, beton, drewno)
Materiały izolacyjne
Systemy dachowe i elewacyjne
Komponenty hydrauliczne i elektryczne
Wymagania dotyczące produktów
Zgodnie z CPR 2024/3110 produkty budowlane muszą spełniać rygorystyczne kryteria wydajności i bezpieczeństwa, aby zapewnić ich odpowiedniość do użycia na rynku europejskim. Wymagania te obejmują trwałość, odporność mechaniczną, bezpieczeństwo pożarowe, higienę, ochronę zdrowia i środowiska, efektywność energetyczną oraz zrównoważone wykorzystanie zasobów. Producenci muszą przeprowadzać dokładne testy i dostarczać dokumentację potwierdzającą zgodność z tymi kluczowymi wymaganiami przed wprowadzeniem produktów na rynek.
Podstawą zgodności mogą być między innymi:
Użycie określonych materiałów, które mogą być również określone pod względem ich składu chemicznego;
Bezpieczeństwo podczas transportu, instalacji, konserwacji, użytkowania, demontażu oraz utylizacji po zakończeniu życia produktu. W tym ponownego użycia i recyklingu – dotyczy zarówno profesjonalistów, jak i osób nieprofesjonalnych;
Wygląd produktów, taki jak projektowanie, produkcja i pakowanie, aby zminimalizować inherentne ryzyka bezpieczeństwa — takie jak ryzyka chemiczne związane z wyciekami lub wypłukiwaniem — przez cały cykl życia produktu, zgodnie z najlepszymi praktykami oraz zgodnie z odpowiednimi przepisami Unii.