Nowe obowiązki zgłoszeń PCN dla dystrybutorów 

Nowe obowiązki zgłoszeń PCN dla dystrybutorów 

Nowe obowiązki zgłoszeń PCN dla dystrybutorów 

Rozporządzenie CLP zobowiązuje wszystkie podmioty łańcucha dostaw do przestrzegania przepisów załącznika VIII do rozporządzenia CLP przy wprowadzaniu do obrotu mieszaniny stwarzającej niebezpieczeństwo. Ostatnio zmienione rozporządzenie w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania (CLP) doprecyzowuje obowiązki dystrybutorów w zakresie powiadamiania do ośrodków zatruć Poison Center o mieszaninach klasyfikowanych jako niebezpieczne.  

KTO? 

Każdy podmiot, który: modyfikuje oznakowanie produktu; zmienia opakowanie czy dokonuje konfekcji; dokonuje rebrandingu; sprzedaje produkt detalicznie, w tym sprzedaje produkt przez Internet.  

CO MUSI ZROBIĆ? 

Dystrybutorzy muszą upewnić się, że mieszanina stwarzająca zagrożenie została zgłoszona do odpowiedniego ośrodka zatruć. Produkt musi zostać zgłoszony w każdym państwie członkowskim, w którym mieszanina jest wprowadzona do obrotu. Jeżeli dystrybutor upewnił się, że wszystkie wymagane informacje zostały zgłoszone przez wcześniejsze podmioty w łańcuchu dostaw, to jest on zwolniony z obowiązku przekazania tych samych informacji do danego ośrodka zatruć. 

CO JEŻELI NIE DOKONANO ZGŁOSZENIA?  

Jeżeli: 

  • zgłoszenie mieszaniny niebezpiecznej nie zostało przedłożone wcale; 
  • nie zgłoszono mieszaniny w danym państwie członkowskim, w którym mieszanina jest wprowadzona do obrotu; 
  • na etykiecie znajdują się nowe identyfikatory produktu np. inny kod UFI 

to: 

  1. Dystrybutor musi poprosić poprzednie podmioty w łańcuchu dostaw o dokonanie nowego zgłoszenia, lub jego aktualizacji. W tym celu musi przekazać pierwotnemu powiadamiającemu wszystkie niezbędne informacje do uwzględnieniu w zgłoszeniu do ośrodka zatruć. Należy otrzymać potwierdzenie o dokonaniu zgłoszenia lub aktualizacji przez podmiot powiadamiający, aby spełnić wymóg „upewnienia się”. 
  1. Jeżeli dystrybutor nie posiada wiedzy lub potwierdzenia, że mieszanina którą wprowadza do obrotu została poprawnie zgłoszona lub zaktualizowana, to musi złożyć własne powiadomienie w krajowym ośrodku zatruć. 

Oprócz zmian w obrębie podmiotów odpowiedzialnych, nowe rozporządzenie CLP doprecyzowuje, że przedsiębiorstwa muszą aktualizować zgłoszenia w Poison Center i zawierać w nich wszystkie informacje niezbędne do reagowania w nagłych przypadkach zagrożenia zdrowia. Zmiany te dotyczą np. danych kontaktowych, zmiany klasyfikacji produktu, danych w sekcji 11 karty charakterystyki, a także zmiany rodzaju opakowania czy zmiany kategorii produktu EuPCS.  

W 2025 roku Europejska Agencja Chemikaliów ma opublikować wytyczne dotyczące aktualizacji zgłoszeń mieszanin niebezpiecznych w Poison Center. 

Ekotox: https://ekotox.pl/zglaszanie-niebezpiecznych-mieszanin-do-echa/