Rozporządzenie CLP zobowiązuje wszystkie podmioty łańcucha dostaw do przestrzegania przepisów załącznika VIII do rozporządzenia CLP przy wprowadzaniu do obrotu mieszaniny stwarzającej niebezpieczeństwo. Ostatnio zmienione rozporządzenie w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania (CLP) doprecyzowuje obowiązki dystrybutorów w zakresie powiadamiania do ośrodków zatruć Poison Center o mieszaninach klasyfikowanych jako niebezpieczne.
KTO?
Każdy podmiot, który: modyfikuje oznakowanie produktu; zmienia opakowanie czy dokonuje konfekcji; dokonuje rebrandingu; sprzedaje produkt detalicznie, w tym sprzedaje produkt przez Internet.
CO MUSI ZROBIĆ?
Dystrybutorzy muszą upewnić się, że mieszanina stwarzająca zagrożenie została zgłoszona do odpowiedniego ośrodka zatruć. Produkt musi zostać zgłoszony w każdym państwie członkowskim, w którym mieszanina jest wprowadzona do obrotu. Jeżeli dystrybutor upewnił się, że wszystkie wymagane informacje zostały zgłoszone przez wcześniejsze podmioty w łańcuchu dostaw, to jest on zwolniony z obowiązku przekazania tych samych informacji do danego ośrodka zatruć.
CO JEŻELI NIE DOKONANO ZGŁOSZENIA?
Jeżeli:
- zgłoszenie mieszaniny niebezpiecznej nie zostało przedłożone wcale;
- nie zgłoszono mieszaniny w danym państwie członkowskim, w którym mieszanina jest wprowadzona do obrotu;
- na etykiecie znajdują się nowe identyfikatory produktu np. inny kod UFI
to:
- Dystrybutor musi poprosić poprzednie podmioty w łańcuchu dostaw o dokonanie nowego zgłoszenia, lub jego aktualizacji. W tym celu musi przekazać pierwotnemu powiadamiającemu wszystkie niezbędne informacje do uwzględnieniu w zgłoszeniu do ośrodka zatruć. Należy otrzymać potwierdzenie o dokonaniu zgłoszenia lub aktualizacji przez podmiot powiadamiający, aby spełnić wymóg „upewnienia się”.
- Jeżeli dystrybutor nie posiada wiedzy lub potwierdzenia, że mieszanina którą wprowadza do obrotu została poprawnie zgłoszona lub zaktualizowana, to musi złożyć własne powiadomienie w krajowym ośrodku zatruć.
Oprócz zmian w obrębie podmiotów odpowiedzialnych, nowe rozporządzenie CLP doprecyzowuje, że przedsiębiorstwa muszą aktualizować zgłoszenia w Poison Center i zawierać w nich wszystkie informacje niezbędne do reagowania w nagłych przypadkach zagrożenia zdrowia. Zmiany te dotyczą np. danych kontaktowych, zmiany klasyfikacji produktu, danych w sekcji 11 karty charakterystyki, a także zmiany rodzaju opakowania czy zmiany kategorii produktu EuPCS.
W 2025 roku Europejska Agencja Chemikaliów ma opublikować wytyczne dotyczące aktualizacji zgłoszeń mieszanin niebezpiecznych w Poison Center.
Ekotox: https://ekotox.pl/zglaszanie-niebezpiecznych-mieszanin-do-echa/